dc.contributor.advisor |
Profesör Doktor Cihangir Akın |
|
dc.date.accessioned |
2021-03-10T11:24:42Z |
|
dc.date.available |
2021-03-10T11:24:42Z |
|
dc.date.issued |
2004 |
|
dc.identifier.citation |
Tutan, Hızır. (2004). Küreselleşme çerçevesinde Türkiye’nin kalkınmasında temel uyum politikaları. (Yayınlanmamış Doktora Tezi).Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü; Sakarya. |
|
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/20.500.12619/77316 |
|
dc.description |
06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır. |
|
dc.description.abstract |
Anahtar Kelimeler: Küreselleşme, Uyum Politikaları, Kalkınma, Türkiye Ekonomisi, İstihdam Küreselleşme, sermayenin, paranın, emeğin, mal ve hizmetlerin ülkeler arasında dolaşımını güçleştiren engellerin azaltılması yoluyla dünya ekonomisinin bütünleşmesi sürecini ifâde etmektedir. Küreselleşmenin temel (iinamiklerini 3 ana başlık allında toplamak mümkündür. Bunlar teknolojik gelişmeler, çok uluslu şirketler ve mal, hizmet ve sermaye hareketleridir. Küreselleşme sürecine önemli katkıları nedeniyle Dünya Bankası (WB), Uluslararası Para Fonu (IMF), Dünya Ticaret Örgütü (WTO) gibi uluslararası kurumlan da bu dinamikler arasında saymak doğru olacaktır. Küreselleşmenin gelir dağılımı, iş piyasaları, sendikal hareket, ulus-devlet, ekonomik kalkınma, üretim vb. pek çok alanda olumlu ve/veya olumsuz etkileri olmuştur, olmaya da devam etmektedir. Küreselleşme, ortaya çıkardığı bazı fırsatlar yoluyla ekonomik gelişmeyi sağlamak gibi olumla sonuçlarının yanı sıra ve belki de daha fazla oranda olumsuz sonuçlar doğurmuştur. Bu olumsuz sonuçlardan en çarpıcı olanı ise ülkeler arasındaki adaletsiz gelir paylaşımına neden olmasıdır. Türkiye'nin küreselleşme sürecine katılmasının başlangıcı Osmanlı dönemine kadar uzanmaktadır. Osmanlı'nın küreselleşmesi, Merkez Üîke'lerîn Osmanlı'yı sömürgeleştirmesi çalışmalarının sonucu niteliğindedir. Çünkü Osmanlı, dünya ekonomisi ile bütünleşme sürecine son derece hazırlıksız yakalanmıştır. Cumhuriyet döneminin başlangıç yıllan İkinci Dünya Savaşı'mn sonuna kadar, ilk yıllarda ortaya konulan bazı temkinli yaklaşımlarla birlikte, genel hatlan ile küreselleşmeden kopuşu simgelemektedir. 1-947 yıhnda Bretton Woods kurumlan ve BM gibi dünya ölçeğinde önemli aktörlerin faaliyete başlaması ile birlikte Türkiye yeniden küreselleşme sürecine dahil olmuştur. Yabancı sermayenin denetimli ithali, dönem içinde yerini serbest mal ve sermaye ithaline bırakmış, son 15 yıldan buyana ise tam bir serbestleşme stratejisi içine girilmiştir. Osmanlı'nın küreselleşme akımına hazırlıksız yakalanması gibi, ne yazık ki Türkiye Cumhuriyeti de bu harekete hazırlıksız yakalanmıştır. Türkiye'nin, bu sürecin dışında kalması ise şu an için mümkün görünmemektedir. Ancak bu süreçten kârk çıkılabilmesi için acilen gerçekleştirilmesi gereken köklü değişiklikler bulunmaktadır. Bu değişimlerin başmda etkin ve demokratik bir yönetim sisteminin hayata geçirilmesi gelmektedir. Türkiye bu dönüşümü başarabildiğinde, gerçekleştirilmesi gereken diğer tüm dönüşümleri de sağlayabilecektir. Yönetim sistemindeki bu dönüşüm sağlanamadığında ise gerçeldestirileeek diğer tüm reformların etkin bir şekilde uygulanabilmesi mümkün görünmemektedir. |
|
dc.description.abstract |
Keywords: Globalization, Adaptation Politics, Development, Turkey Economy, Employment Globalization refers to the integration of the world economy by reducing the obtacles that creates difficulties against the circulation of capital, money, labor, commodities and services among countries. We can gather the basic dynamics of the globalization under 3 main topics. These are technological developments, multi national incorporations and commodity, service and capital movements. It will also be right to count such international institutions as World Bank (WB), International Monetary Fund (IMF), World Trade rganization (WTO) among these basic dynamics because of their contribution to the globalization process. Globalization has had and stil goes on having many positive and/or negative effects in various fields as income distribution, business markets, trade union movement, nation- states, economical development, production, etc. Globalization, though has a positive result such that it provides the economical development by creating some opportunities for the same, has given birth to negative results even much more than the positive ones. The most significant one of these negative results is that it causes a none-balanced income distribution among countries. The beginning of the Turkey's participation in the globalization goes to even the Ottoman era. The globalization of the Ottoman State was the result of the efforts of the Center States for the colonization of the Ottomans. Because the Ottoman economy was not ready for the integration with the world economy. The early years of the Republican Era until the end of the World War II symbolizes a detachment from the globalization in general despite some cautious approaches in the initial years. By 1947 when important actors like Bretton Woods institutions and United Nations began activating all around the world, Turkey again entered the globalization process. Meanwhile, the controlled importation of foreign capital left its place to free commodity and capital importation, and for the recent 15 years a complete privatization strategy has been applied. Like that the Ottoman State was not ready for the globalization movement, unfortunately Turkey is neither ready for the same. However, it seems impossible that Turkey remains out of this process. On the other hand, there are rooted changes that Turkey should immediately realize in order to gain profit from this globalization process. Most significant one of these changes is the realization of a democratic administration system. If Turkey realizes this change, then She can provide the other required ones. In case this change in the administration system cannot be realized, then it does not seem possible to realize all other reforms either. XII |
|
dc.format.extent |
XII, 221 yaprak : tablo ; 30 cm. |
|
dc.language |
Türkçe |
|
dc.language.iso |
tur |
|
dc.publisher |
Sakarya Üniversitesi |
|
dc.rights.uri |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
|
dc.rights.uri |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
|
dc.subject |
Küreselleşme |
|
dc.subject |
Uyum politikaları |
|
dc.subject |
Kalkınma |
|
dc.subject |
Türkiye ekonomisi |
|
dc.subject |
İstihdam |
|
dc.title |
Küreselleşme çerçevesinde Türkiye’nin kalkınmasında temel uyum politikaları |
|
dc.type |
TEZ |
|
dc.contributor.department |
Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Anabilim Dalı, Endüstri Mühendisliği Bilim Dalı |
|
dc.contributor.author |
Tutan, Hızır |
|
dc.relation.publicationcategory |
doctoralThesis |
|