Turist rehberleri tutumları, bilgi ve becerileri, sahip olduğu ayırd edici nitelikleri ile ülkesine, milletine ve bağlı olduğu kültüre dair turistlerde pozitif bir algı oluşturmaya çalışan, kendini, meslektaşlarını, bağlı olduğu acentayı ve birliği dışarıdan gelen ziyaretçilere karşı temsil eden ve bu açıdan da büyük bir sorumluluğa sahip olan turizm sektörünün can damarı niteliğindedir. Mevcut teknolojik imkanlar, görsel ve yazılı unsurların hızla gelişimi ile turist rehberlerine olan ihtiyaç tartışılıyor olsa da, insani duygulara sahip, kültürü, gelenek ve görenekleri aktaran birinin bulunması gerekliliği turist rehberlerinin her daim turizmin vazgeçilemez bir unsuru olmasını sağlayacaktır. Türkiye'ye ve belirli bir destinasyona o bölgenin tarihi, doğal ve kültürel güzelliklerini bilmeden, bazı reklamlar ve tanıtımlar vasıtasıyla gelen turistler, mesleğine bağlı bir turist rehberi sayesinde tekrar gelme isteği içinde olacaktır. Bu noktada tekrar satın alma isteğinin oluşmasında en önemli faktörlerden biri de turist rehberine düşmektedir. Turist rehberinin işini sevmesi onun; doğrudan ve dolaylı olarak ilgili olan turizmin alt parçalarına fayda sağlamasına sebep olacak, turizmin sürdürülebilir gelişimine katkı sağlayacaktır. Bu araştırma turist rehberlerinin Mobbing ve motivasyonları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla bir gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket tekniği kullanılmış ve elde edilen veriler istatistiki analizlere tabi tutulmuştur. Araştırma kapsamında 422 eylemli turist rehberi ile birebir görüşülerek anket uygulanmış, uygulama sonunda ankete katılanların Mobbing algıları ile motivasyon algıları arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir. Ankete katılanların Mobbing'den etkilenme düzeyleri düşük fakat motivasyon algıları yüksek çıkmıştır. Mobbingin boyutları incelendiğinde; kendini ifade etme ve iletişimin engellenmesi boyutu, iş ve göreve yönelik saldırılar boyutu ve kişisel itibara yönelik saldırılar boyutlarının diğer mobbing boyutlarına göre anlamlı bir farklılık gösterdiği görümektedir. Katılımcıların büyük bir çoğunluğunun ekonomik, psiko-sosyal, örgütsel-yönetsel boyutlarda motivasyon algılarının yüksek olduğu ortaya çıkmıştır. Motivasyon boyutları ile Mobbing boyutları arasındaki ilişki incelendiğinde; ekonomik, psiko-sosyal, örgütsel-yönetsel boyutlar ile iş ve göreve yönelik saldırı ve sosyal ilişkilere yönelik saldırı boyutları arasında negatif yönlü bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir.
Tourist Guides, who try to create a positive perception belongs to their nation, country, culture in tourist minds through attitudes, knowledge and skills, distinctive qualifications and represent their tourism agents, their colleagues and associations and in this respect they have lots of responsibilities, have a vital point in the tourism sector. Even if the tourist guide requirements are being argued because of the rapid developments of available technological facilities, visual and written documents; Tourist guides will provide the essential element of tourism sector due to the requirement of person who has human emotions, transfers to tourists about culture, traditions, customs. Tourists who come to Turkey or any destinations in Turkey without any information about natural, cultural and historical beauty or informed only via some advertisement and promotion, will be willing to come again to same destination thanks to a qualified tourist guide. At this point; One of the most important factors and responsibility in the creation of purchase requests is tourist guide. If tourist guides love their job; this will cause to provide benefit directly and indirectly related to all tourism parts even the lowest one and It will contribute to sustainable development of tourism. This study prepared for the aim of determining the relations between Mobbing and motivations. In this research, the survey technique was used and data were analyzed by statistical analysis. Surveys were conducted to 422 active tourist guide with polls verbatim interviews. After analysis; It was found that a significant relationship between motivation and Mobbing perceptions. Respondents' mobbing is at low level; but motivation perceptions were higher. When analyzed the Mobbing dimensions; mobbing prevention dimensions of self-expressions, communication dimensions, mobbing to business and tasks dimensions and mobbing personal reputation in dimension were seen significant according to other mobbing dimensions. A large majority of participant's motivation perceptions were shown as high in economic, psychosocial and organizational dimensions. When analyzed The relationship between Motivation dimension and mobbing dimension; The relationship between motivation's economic, psychosocial and organizational dimensions and Mobbing's jobs and task attacks and social attacks dimensions have been found to be negatively related.