Dünyanın büyük metropolleri arasında önemli bir yeri olan İstanbul'un kongre turizmine yönelik ciddi bir potansiyeli olup tarihi ve doğal güzellikleri, konumu ve ulaşım imkânlarının gelişmiş olması İstanbul'u, Türkiye'de kongre turizminin en yoğun yapıldığı kentlerden biri olmasını sağlamıştır. İstanbul halihazırda, 500'den fazla katılımcısı olan kongreler kategorisinde, dünyada birinci destinasyon konumunda olmasına rağmen gerek kongre turisti gerekse elde edilen gelir bağlamında hak ettiği yere gelememiştir. Araştırma kapsamında bunun nedenlerini anlamak için en yakın rakipleri olan Berlin, Paris, Barselona, Viyana ve Singapur ile rekabeti ölçtüğü düşünülen 36 faktör ile karşılaştırılarak üstün ve zayıf yönleri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın amacı kongre delegeleri ile yerli turizm işletmelerinin bakış açısından İstanbul'un kongre turizmi alanında artı ve eksi yönlerini görerek İstanbul'u daha iyi bir konuma taşıyabilmektir. Ayrıca İstanbul, rakip destinasyonlarla karşılaştırılarak bu alanda güçlü ve zayıf yönleri de belirlenebilecektir. İstanbul'a kongre amaçlı gelen turistlerin ve yerli işletmecilerin İstanbul algılarının bilinmesi ile başta turizm işletmeleri olmak üzere, kongre turizmi alanında çalışan yerel ve kamu kuruşları da İstanbul'un eksiklerini daha somut verilerle görebileceklerdir. Araştırma sonucunda İstanbul'un karşılaştırmalı rekabet gücünün rakiplerinden üstün olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca tarihi ve kültürel zenginlik, alışveriş imkanı, konukseverlik, ürün çeşitliliği, doğal çevrenin güzelliği ve genel anlamda çekicilik gibi faktörlerde güçlü bulunurken doğal afetlerin zararsızlığı, güvenlik düzeyi, deniz ve kumsalları, ulaşımın etkinliği, güçlü devlet ve engelsiz bürokrasi, politik yapı, işletmelerin pazarlama ve rekabet stratejileri, turizm teşvik politikaları ve altyapı gibi faktörlerde ise zayıf bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Kongre Turizmi, İstanbul, Turizmde Rekabet, Destinasyon Rekabeti
An important place among the world's great metropolises of Istanbul is a serious potential for congress tourism, history and natural beauty, location, excess transport opportunities Istanbul, congress tourism in Turkey has led to the city being one of the most intense. Istanbul, at present, in the category with more than 500 congress participants, the first world congress tourist destination in need, although the location could not come to the place it deserves in the context of income derived both.To understand the reasons why the scope of research Berlin, Paris, Barcelona, Vienna and Singapore is the closest competitor which are thought to measure competition by a factor of 36 was determined by comparing the advantages and disadvantages. The aim of the research from the perspective of the congress delegates congress tourism domestic tourism business area of Istanbul, Istanbul pros and cons seeing the direction is to move to a better location. Also in Istanbul, will be able to identify strengths and weaknesses in this area compared with competitor destinations. Congress with the tourists visiting Istanbul and local operators for Istanbul perception and knowledge, including especially tourism businesses, local employees in the tourism sector and public penny congress will be able to see the shortcomings of Istanbul with more concrete data. As a result of survef Istanbul has been concluded comparative competitiveness to be not superior competitors. In addition, historical and cultural richness, shopping facilities, hospitality, variety of products, the natural environment of beauty and general attractivenes have been found strong but harmlessness of natural disasters, war and terrorism, sea and beaches, the efficiency of transportation, powerful states with and without bureaucracy, political structure, the marketing and competitive strategies, and factors such as tourism promotion policies and infrastructure has been found weak. Keywords: Congress Tourism, Istanbul, Tourism Competition, Destination Competitiveness