Muharebeye ilişkin yeni bir perspektifi olan günümüz silahlı kuvvetleri muharebe ve asimetrik savaş yeteneklerini arttırmak için uç teknolojilerden yararlanırlar. Özellikle asimetrik savaş ortamlarındaki komuta-kontrol faaliyetleri, yetersiz zaman içinde etkin kararlar alabilen liderleri gerekli kılar. Karmaşıklık gelecek muharebe alanını tanımlamak için kullanılabilecek yegâne kelimedir. Muharebe alanında artan karmaşıklık ve tempo ile beraber doğru karar verebilmek için gerekli olan bilginin hızlı, hatasız ve eksiksiz olarak işlenmesine yönelik ihtiyaçlar da artmıştır. Karar vericinin baş etmek zorunda kaldığı bilgi miktarı her geçen gün artarken, bu bilginin işlenmesi için gereken süre sürekli olarak azalmaktadır. Gelen bu bilgiler süratle ve doğru olarak karar vericiye aktarılmak zorundadır. Başka bir deyişle konuyu muharebe modelleme açısından ele alacak olursak; kara muharebeleri matematiksel ve fiziksel olarak birçok yarı otonom ve hiyerarşik etmenlerden kurulu ve sürekli olarak değişen çevreye uyum sağlayan doğrusal olmayan dinamik sistem olarak tanımlanabilir.Bu çalışma geleceğin çok boyutlu muharebe alanında komuta kontrol için iki seviyeli hibrit etmen mimarisi önerilmektedir. Önerilen yeni mimari geleceğin asimetrik muharebe ortamında gerçek zamanlı veya gerçek zaman yakın karar desteği sağlayabilecek esneklikte, mevcut muharebe modellerin üstünlüklerini içinde barındıran, ancak, onların zayıf yönlerine çözüm üreten bir mimaridir.
Today?s armed forces, which have a new perspective of combat, are trying to use high-end technologies to improve their capabilities especially in combat and asymmetric warfare. Complexity is the real word to define the future war environment, which will need information about multi dimensional needs. With a continuous increase in the complexity and tempo on the modern battlefield; new demands are placed on rapid and precise information dissemination. The volume of information available to the user becomes larger while the time necessary for correctly interpreting and understanding this information becomes prohibitively smaller. Not only from an informational view but also from other perspectives land combat may be described ?mathematically and physically?as a nonlinear dynamical system composed of many interacting semi autonomous and hierarchically organized agent continuously adapting to a changing environment. From this point of view agent based structures are good suited for modeling and simulating Complex Adaptive Systems.This dissertation proposes a two layer hybrid agent architecture to match the needs of future multi-dimensional warfare. This architecture has an integrated simulation tool to simulate planning results from the cognitive layer via reactive agents. The proposed new architecture is an elastic architecture which has all advantages of previous models embedded but also solutions to disadvantages of them. Therefore it is able to fit needs of future asymmetric combat environment by giving the decision maker a real time or near to real time decision support.