Açık Akademik Arşiv Sistemi

İki aşamalı motor haritalama ve kalibrasyon

Show simple item record

dc.contributor.advisor Profesör Doktor Recep Kozan
dc.date.accessioned 2021-03-05T08:16:09Z
dc.date.available 2021-03-05T08:16:09Z
dc.date.issued 2009
dc.identifier.citation Gökçe, Mersin. (2009). İki aşamalı motor haritalama ve kalibrasyon. (Yayınlanmamış Doktora Tezi)Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü; Sakarya
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/76904
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Dizel motorların egzoz emisyonları ve yakıt sarfiyatlarını azaltıcı çalışmalar yoğun bir şekilde devam etmektedir. Bu çalışmaların başlangıç noktasını ise motor haritaları oluşturmaktadır. Motor haritasının amacı motor parametreleri ile motorun modellenmesi ve istenen kıstaslara bağlı olarak motor parametrelerin kalibre edilmesidir.Bu çalışmada bir dizel motorun özgül yakıt sarfiyatı ve karbon monoksit (CO) emisyonu hem tek aşamalı modelleme hem de iki aşamalı modelleme yaklaşımıyla modellenmiştir. Elde edilen motor haritaları için farklı fonksiyonlar kullanılmış olup, en iyi model istatiksel parametreler vasıtasıyla seçilmiştir.Seçilen motor haritası yardımıyla minimum özgül yakıt sarfiyatı ve CO emisyonu verecek şekilde kam açıları (püskürtme avansı) kalibre edilmiştir.Çalışmanın devamında özgül yakıt sarfiyatının iki aşamalı modelleme yaklaşımıyla modellenmesi ve minimum özgül yakıt sarfiyatını veren kam açılarının kalibrasyonu için program yazılmıştır.Anahtar Kelimeler: Motor Haritası, Dizel Motor, Tek Aşamalı Modelleme, İki Aşamalı Modelleme, Egzoz Emisyonları, Özgül Yakıt Sarfiyatı, Kalibrasyon, Optimizasyon, Elektronik Kontrol Ünite (ECU)
dc.description.abstract There are continuous studies about decreasing exhaust emission and fuel consumption of diesel engines. The starting point of these studies is engine mapping. The purpose of engine mapping is constructing engine mapping as a function of engine parameters, and calibrating these parameters based on desired constraints.The engine mappings of a diesel engine for carbon monoxide (CO) and specific fuel consumption responses are constructed by one-stage and two-stage engine modeling approaches. The different engine mappings are created by using different functions, and the best model out of these mappings is selected by the use of statistical parameters.The cam angle (start of injection) of the diesel engine is calibrated to give minimum specific fuel consumption and CO emission with the help of best selected model.The program is written both to model specific fuel consumption by two-stage modeling approach and to calibrate the cam angle to give minimum specific fuel consumption.Key words: Engine Mapping, Diesel Engine, One-Stage Mapping, Two-Stage Mapping, Exhaust Emission, Specific Fuel Consumption, Calibration, Optimization, Electronic Control Unit (ECU)
dc.format.extent XI,105 yaprak : tablo ; 30 cm.
dc.language.iso Türkçe
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subject Motor haritası
dc.subject Dizel motor
dc.subject Tek aşamalı modelleme
dc.subject İki aşamalı modelleme
dc.subject Egzoz emisyonları
dc.title İki aşamalı motor haritalama ve kalibrasyon
dc.type doctoralThesis
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Makine Mühendisliği Anabilim Dalı, Makine Tasarım ve İmalat Bilim Dalı
dc.contributor.author Gökçe, Mersin
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record