Açık Akademik Arşiv Sistemi

Taşıt süspansiyon sistemlerinin bulanık mantıklı kayan kipli kontrolü

Show simple item record

dc.contributor.advisor Profesör Doktor Nurkan Yağız
dc.date.accessioned 2021-03-05T08:16:04Z
dc.date.available 2021-03-05T08:16:04Z
dc.date.issued 2008
dc.identifier.citation Bodur, Fazıl Nihat. (2008). Taşıt süspansiyon sistemlerinin bulanık mantıklı kayan kipli kontrolü. (Yayınlanmamış Doktora Tezi)Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü; Sakarya
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/76881
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Süspansiyon sistemleri en önemli araç bileşenlerinden biridir ve otomotiv üreticileri ile araştırmacılar için cazip bir AR-GE alanı olmuştur.Bu çalışmanın amacı, taşıt süspansiyon sistemlerinin performansı ve sürüş konforunu geliştirmek için bir aktif süspansiyon kontrol algoritması geliştirmektir. Bu amaçla yeni bir bulanık mantıklı kayan kipli kontrol, çeyrek ve yarım taşıt modellerine uygulanmıştır. Yeni bir kontrol metodu olan bulanık mantıklı kayan kipli kontrol, iki giriş-bir çıkışlı bulanık mantıklı kontrolcünün kayan kipli kontrolcü ile birleştirilmesi sonucu oluşur. Hata ve hatanın hızı bulanık mantıklı kontrolcünün girişleri, kayan kipli kontrolcünün kayma yüzeyi eğimi bulanık mantıklı kontrolcünün çıkışıdır. Bulanık mantık kontrolcü kural tabanına göre kayma yüzeyi eğimi sürekli ayarlanır.Bu çalışmanın bir diğer amacı süspansiyon çalışma aralığının sınırlanması problemine yeni bir yaklaşımın teklifidir.Tasarlanan kontrolcü sürüş konforundaki gelişmelere ilave olarak süspansiyon çalışma aralığı kaybına da çözüm getirmiştir.
dc.description.abstract Suspension systems are one of the most important vehicle components and have become an attractive research and development area by automotive companies and researchers.The ultimate goal of this research is to develop an active suspension control algorithm to improve the ride comfort and performance of cars suspensions. For this purpose a new fuzzy sliding mode controller was applied to quarter and half car model. Sliding mode control is combined with two inputs-single output fuzzy logic controller to make a new control method which is called fuzzy sliding mode controller. Error and derivative error are inputs of fuzzy logic controller and the slope constant of the sliding surface of the sliding mode controller is the output of fuzzy logic controller. Fuzzy logic algorithm continuously updates the slope constant of the sliding surfaces of the sliding mode controller.Another goal of this research is the introduction of new approaches to the suspension gap problem in the quarter and half car model.It has been shown that the designed controller does not cause any problem in suspension gap limits in addition to improvement in the ride comfort.
dc.format.extent XIV, 118 yaprak ; 30 cm.
dc.language.iso Türkçe
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subject Taşıt süspansiyon sistemi
dc.subject Bulanık mantık
dc.subject Kayan kipli kontrol
dc.subject Bulanık mantıklı kayan kipli kontrol
dc.subject Süspansiyon açıklığı
dc.title Taşıt süspansiyon sistemlerinin bulanık mantıklı kayan kipli kontrolü
dc.type doctoralThesis
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Elektrik-Elektronik Mühendisliği Anabilim Dalı, Elektronik Bilim Dalı
dc.contributor.author Bodur, Fazıl Nihat
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record