ÖZET: EMI, EMC, Anten, Helikopter, Moment Yöntemi, Ölçekli Model, Kuplaj, Rotor Modülasyonu Bu çalışmada askeri bir helikopter üzerine yerleştirilecek IRCM (kızılötesi karşı tedbir) alt-sisteminden kaynaklanan elektromanyetik enerjinin aynı helikopter üzerinde mevcut antenli alt-sistemlere olabilecek girişim etkisi incelenmiştir. EMI kaynağı alt-sistem (IRCM) basit bir monopol antenle modellenmiş böylece problem antenden antene kuplaj problemine indirgenmiştir. EMI kaynağı geniş bandlı yapıya sahip olduğundan, inceleme helikopter üzerindeki HF ve VHF bandım kullanan sekiz antenli yapı üzerinde ayrı ayrı gerçekleştirilmiştir. İncelemede sayısal analiz ve ölçüm olmak üzere iki farklı yöntem kullanılmıştır. Sayısal analizde helikopterin tel ızgara modeli oluşturulmuş ve bu yapı üzerinde moment yöntemi tabanlı NEC programı kullanılarak IRCM ve sekiz farklı anten arasındaki kuplaj seviyesi hesaplanmıştır. Ölçüm yönteminde ise 1:10 ölçeğinde bakırdan imal edilen helikopter modeli üzerinde tam yansımasız odada kuplaj ölçümleri yapılmışta. Ölçüm belirsizliği analizi yapılmış ve ölçümün doğruluğuna ilişkin nicel sonuçlar verilmiştir. Ana rotor ve kuyruk rotorunun farklı pozisyonları için kuplaj etkisi araştırılmış ve rotor modülasyonunun kuplaj üzerindeki etkisi incelenmiştir. Farklı yöntemlerle elde edilen sonuçlar karşılaştırılmıştır. Rotor pozisyonlarına bağlı sayısal analiz / ölçüm karşılaştırması için istatiksel yöntemler kullanılmıştır.
NUMERICAL AND EXPERIMENTAL ANALYSIS OF IRCM EQUIPMENT'S EMI EFFECT IN THE HELICOPTER SUMMARY Keywords : EMI, EMC, Antenna, Helicopter, Moment Method, Scaled Model, Coupling, Rotor Modulation In this work, it is investigated the interference effect of the IRCM (infrared counter measure) sub-system on the antenna sub-systems in an helicopter platform. The EMI source (IRCM) is modelled by a simple monopole anttenna and thereby the problem is reduced to an antenna to antenna coupling problem. Since the EMI source is of broadband nature, the investigation is carried out seperately on the eight different antennas operating in the HF and VHF frequency bands. Two different methods comprising the numerical analysis and the measurement, are used in the investigation, hi the numerical analysis, a wire grid model of the helicopter is created and the coupling level between IRCM and eight different antennas is calculated on this model using NEC (a moment method program). In the measurement method, coupling measurements are carried out on a 1:10 scale copper model of the helicopter in a full anechoic chamber. Measurement uncertainty analysis is carried out and the quantitative results showing the accuracy of the measurements are also given. The effect of the coupling is also considered for different positions of the main and tail rotors and the rotor modulation effect on the coupling is analyzed. Results obtained using different methods are compared to each other. For the comparison of the numerical analysis and measurement results in the case of several rotor positions, statistical tools are used. xiii