Bu araĢtırmanın amacı; kiĢi ve kurumların çok fazla zamanını alan sınavların yapılması ve değerlendirilmesi iĢlemlerini gerçekleĢtirecek güvenli, etkili ve verimli bir Çevrimiçi Sınav Ortamı geliĢtirmek, geliĢtirilen web tabanlı sınav ortamında gerçekleĢtirilen sınav ile geleneksel sınıf ortamında yapılan sınavların öğrencilerin akademik baĢarılarına ve bilgisayara yönelik tutumlarına olan etkisini belirlemektir. Bilgisayarların okullarda yaygın bir Ģekilde kullanılmaya baĢlanması ile birlikte, öğretmenlere ölçme ve değerlendirme konusunda büyük kolaylıklar sağlayacak çevrimiçi sınav sistemleri tasarlanmaya baĢlanmıĢtır. Web tabanlı sınavlar; öğrencilerin soruları bilgisayar ekranından okumalarına, cevapları fare veya klavye ile seçmelerine ve değiĢtirebilmelerine, sınav bittiğinde sınavı göndermelerine, sınav sonuçlarının eĢ zamanlı olarak değerlendirilip öğrencinin bilgilendirilmesine imkan tanımaktadır. Çevrimiçi sınav sistemi ve kağıt kalem ile yapılan sınavlar arasındaki farklılıkları tespit etmek ve sınavı hem internet ve hem de güvenli ağ üzerinden uygulayabilmek amacıyla çoklu ortam desteği olan ve kolay kullanılan bir arayüze sahip, öğrenci, ders, soru, sınav ve not bilgilerini güvenli bir Ģekilde tutan; güncellenebilir veritabanı yapısına sahip bir çevrimiçi sınav sistemi geliĢtirilmiĢtir. Yapılan çalıĢmada, çalıĢma sırasında geliĢtirilen çevrimiçi sınav ortamının öğrencilerin Bilgisayar Büro Programları dersindeki akademik baĢarılarına ve bilgisayara karĢı tutumlarına etkisi belirlenmiĢtir. AraĢtırmanın çalıĢma grubunu 2010–2011 bahar yarıyılında Bilgisayar Büro Programları dersini alan Ahi Evran Üni. Meslek Yüksekokulu ĠĢletme Bölümü öğrencilerinden iki Ģubedeki toplam 70 öğrenci oluĢturmaktadır. AraĢtırmada “öntest - sontest kontrol gruplu araĢtırma deseni” kullanılmıĢtır. AraĢtırma verileri çoktan seçmeli Akademik BaĢarı Testi ve Bilgisayar Tutum Ölçeği kullanılarak toplanmıĢtır. Toplanan veriler üzerinde yapılan istatistiksel analizlerden elde edilen sonuçlara göre; uygulama öncesinde grupların bilgisayar dersine yönelik hem akademik baĢarılarının, hem de bilgisayara yönelik tutumlarının benzer olduğu, öğrencilerin; çevrimiçi sınav ortamında gerçekleĢtirilen sınavda, geleneksel kağıt - kalem sınavına göre daha yüksek puan aldıkları çevrimiçi sınav uygulamasının geleneksel öğretime göre öğrencilerin bilgisayara yönelik tutumlarına katkı sağlamadığı sonucuna ulaĢılmıĢtır. GeliĢtirilen “Çevrimiçi Sınav Sistemi” Öğretim elemanlarının çok fazla zamanını alan sınav uygulama, değerlendirme ve sınav istatistiklerini çıkarma iĢlemlerinin hızlı ve zahmetsiz bir Ģekilde yapılmasını sağlamıĢtır. Madde güçlük ve ayırt edicilik değeri istenilen düzeyde olmayan maddelerin soru bankasından çıkartılması ile yapılan sınavların güvenirliği ve geçerliği sağlanmıĢtır.
This study aims to develop a reliable, effective and productive Online Examination Medium to carry out and assess exams, which normally take too much time of both individuals and institutions, and also to determine the effects of web-based exams and classroom-based ones on students‟ academic success and their attitudes towards computer. With the common use of computers in schools, online examinations, which provide teachers with invaluable facilities in terms of assessment and evaluation, have started to be designed. Web-based exams enable students to read the questions on screen, choose or change the answers using the mouse or keyboard, send the exam when it is over and be informed of the results following a concurrent evaluation. An updatable databased online examination system, which has an easy to use interface with a multi-media support and which can also save the information of students, courses, exams and grades in a secure way, was developed in order to determine the differences between online exams and the paper-based ones and also to give exams on both internet and on a secure network. The effect of the designed online examination medium on the students‟ academic success and their attitudes towards computer within the course of Computer Office Programs was determined. The population of the study comprised totally 70 students taking the course of Computer Office Programs in two different classes within the spring term of 2010-2011 academic year at Ahi Evran University, Vocational School, Business Administration Department. “Research design with pretest –posttest control group” was used in the study. Data was collected through multiple-choice Academic Success Test and Computer Attitude Scale. As the results of the statistical analyses conducted on the data collected, it was seen that both academic success of the groups towards computer course and their attitudes towards computer were similar before the application, that they got higher grades in the online examination with compared to the ones they got in traditional paper-based exam and also that online exam application did not contribute to the students‟ attitudes towards computer when compared with the traditional teaching. “The Online Examination System” designed in the study lets the academic staff carry out the processes of exam applications, assessments and statistical analyses more easily, more effectively and faster. The reliability and validity of the exams are guaranteed with the elimination of items which do not have item difficulty and distinctiveness value on a desired level from the question bank.