Bu çalışmanın amacı, otomotiv endüstrisinde yaygın olarak kullanılan mikroalaşımlı ve TRIP çeliklerinin elektrik direnç nokta kaynağı ile birleştirilerek optimum mekanik özellikleri sağlayan kaynak parametrelerinin tespit edilmesidir. Elektrik direnç nokta kaynaklı birleştirmeleri elde etmek amacıyla 120 kVA gücünde akım ve elektrik akım kontrollü pnömatik sisteme sahip kaynak makinesi kullanılmıştır. Kaynak süresi olarak 5, 10, 15, 20, 25 ve 30 periyot (1 periyot=0,02 s) seçilmiştir. Kaynak akım şiddetleri de 9000 A'den 16500 A'e kadar yaklaşık 500 A artırılarak ayarlanmıştır. Elektrot kuvveti sabit tutulup 6 kN olarak belirlenmiştir. Elde edilen kaynaklı birleştirmelere çekme – makaslama, çekme – sıyırma ve çapraz çekme testleri uygulanmıştır. Optik mikroskop kullanarak makro boyutta çekirdek geometrileri tespit edilmiştir. Bütün bunlara ek olarak mikroyapı, EDS ve SEM görüntüleri incelenerek mikro vickers sertlik ölçümleri yapılmıştır. Sonuç olarak kaynak akım şiddetinin, kaynak süresinin ve kaynak çekirdeği geometrisinin çekme-makaslama, çekme – sıyırma ve çapraz çekme mukavemetlerine etkisi belirlenmiş, optimum kaynak süresi ve kaynak akım şiddetine bağlı olarak kaynak eğrisi diyagramı elde edilmiştir.
The aim of this study is to both determination optimum mechanic properties provider welding parameters and investigation of electric resistance spot welding of micro alloyed and TRIP steels. With the aim of obtain electric resistance spot welding joints were used having 120 kVA capacity and electric current controlled a pneumatic application mechanism welding machine. As welding time preferred, 5, 10, 15, 20, 25 and 30 cycle (1 cycle =0,02 s) furthermore welding currents were increased approximately by rise of 500 A from 9000 A to 16500 A. The electrode force was described constant as 6 kN. The obtained welding joints were implemented tensile- share, tensile- peel and cross tensile tests. Optic microscope was used and described macro dimension nugget geometry. Moreover analyzed microstructure, EDS and SEM images and measured micro – hardness. As a conclusion, was described effects of tensile- share, tensile- peel and cross tensile strengths of Welding currents , welding time and welding nugget geometry. Relied on the optimum welding time and welding current was obtained weld lobe diagram.