Açık Akademik Arşiv Sistemi

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabındaki Yazma Etkinliklerinin Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi

Show simple item record

dc.date.accessioned 2021-02-16T09:04:23Z
dc.date.available 2021-02-16T09:04:23Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation YILDIRIM Ö. K (2020). 8. Sınıf Türkçe Ders Kitabındaki Yazma Etkinliklerinin Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(2), 315 - 325.
dc.identifier.issn 2147-6020
dc.identifier.uri https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpZd05EVTVPUT09/8-sinif-turkce-ders-kitabindaki-yazma-etkinliklerinin-yenilenmis-bloom-taksonomisine-gore-incelenmesi
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/76257
dc.description.abstract Yeni fikirlerin ortaya çıkmasında etkili olan eleştirel, yaratıcı, yenilikçi ve analitik düşünme gibi üst düzey düşünme becerileri, Türkçe Öğretim Programlarında özellikle vurgulanmaktadır. Yeni eğitim anlayışı ile birlikte, öğrencinin sahip olduğu bilginin değerlendirilmesinden ziyade, bu bilgiyi yaşama transfer etmesinin daha önemli olduğu bilinmektedir. Üst düzey becerilere ulaşmada ders kitaplarında yer alan etkinliklerin hangi bilişsel basamak düzeyine hitap ettiğini bilmek gerekmektedir. Bu sınıflandırmayı yaparken, Bloom’un yenilenmiş taksonomisi dikkate alınmıştır. Araştırmada yenilenmiş Bloom Taksonomisi’nin bilişsel beceri ve bilgi birikimi boyutları dikkate alınarak, yazma etkinliklerinin öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerine ne derece katkı sağladığını tespit etmek amaçlanmıştır. Çalışma, nitel araştırma veri toplama tekniklerinden doküman analizi kullanılarak 2018 yılında yayımlanan Türkçe Ders Kitaplarından 8.sınıf düzeyi sınırlılığında gerçekleştirilmiştir. Çalışmada, etkinliklerin %61’inin alt düzey, %39’unun ise üst düzey becerilere; doğrudan yazma becerisine yönelik olan, öğrenciden yeni bir şeyler oluşturmasının istendiği etkinliklerin üst düzey beceri basamaklarına (%32 yaratma), yazma becerisi altında yer alan dil bilgisine yönelik etkinliklerin ise alt düzey beceri basamaklarına (% 26 hatırlama) hitap ettiği tespit edilmiştir.
dc.description.abstract High-level thinking skills such as critical, creative, innovative and analytical thinking that are_x000D_ effective in the emergence of new ideas, are emphasized in the Turkish Teaching Curriculum._x000D_ With the new educational perspective, the curriculum emphasizes the importance of transferring_x000D_ the knowledge. It is necessary to know that which cognitive step level the activities in the_x000D_ textbooks address in reaching high-level skills. While classifying the activities, Bloom’s revised_x000D_ taxonomy is taken into consideration. In the research, it was aimed to determine to what extent_x000D_ the writing activities contributed to the students' high-level thinking skills by considering the_x000D_ cognitive skills and knowledge dimensions of the Revised Bloom Taxonomy. The study was_x000D_ carried out in the limitation of 8th grade level of Turkish Textbooks published in 2018 using_x000D_ document analysis which is one of the qualitative research data collection techniques. As a result_x000D_ of the study, it was determined that 61% of the writing activities addressed to the lower level and_x000D_ 39% of them to the upper level skills, and activities related to direct writing skills belong to the_x000D_ upper level skill (32% creation) and the activities for grammar belong to the lower level skill_x000D_ (26%recall).
dc.description.abstract High-level thinking skills such as critical, creative, innovative and analytical thinking that are effective in the emergence of new ideas, are emphasized in the Turkish Teaching Curriculum. With the new educational perspective, the curriculum emphasizes the importance of transferring the knowledge. It is necessary to know that which cognitive step level the activities in the textbooks address in reaching high-level skills. While classifying the activities, Bloom’s revised taxonomy is taken into consideration. In the research, it was aimed to determine to what extent the writing activities contributed to the students' high-level thinking skills by considering the cognitive skills and knowledge dimensions of the Revised Bloom Taxonomy. The study was carried out in the limitation of 8th grade level of Turkish Textbooks published in 2018 using document analysis which is one of the qualitative research data collection techniques. As a result of the study, it was determined that 61% of the writing activities addressed to the lower level and 39% of them to the upper level skills, and activities related to direct writing skills belong to the upper level skill (32% creation) and the activities for grammar belong to the lower level skill (26%recall).
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject öğretim programı
dc.subject ders kitabı
dc.subject Bloom taksomonisi
dc.subject yazma becerisi
dc.subject Curriculum
dc.subject course book
dc.subject Bloom taxonomy
dc.subject writing skill
dc.title 8. Sınıf Türkçe Ders Kitabındaki Yazma Etkinliklerinin Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi
dc.title.alternative Research of Writing Activities in the 8th Grade Turkish Course Book According to the Revised Bloom Taxonomy
dc.type article
dc.identifier.volume 8
dc.identifier.startpage 315
dc.identifier.endpage 325
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe Eğitimi Bilim Dalı, Sakarya, Türkiye
dc.relation.journal Ana Dili Eğitimi Dergisi
dc.identifier.issue 2
dc.identifier.eissn 2147-6020
dc.contributor.author Özge KARAKAŞ YILDIRIM
dc.relation.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record