Yeni fikirlerin ortaya çıkmasında etkili olan eleştirel, yaratıcı, yenilikçi ve analitik düşünme gibi üst düzey düşünme becerileri, Türkçe Öğretim Programlarında özellikle vurgulanmaktadır. Yeni eğitim anlayışı ile birlikte, öğrencinin sahip olduğu bilginin değerlendirilmesinden ziyade, bu bilgiyi yaşama transfer etmesinin daha önemli olduğu bilinmektedir. Üst düzey becerilere ulaşmada ders kitaplarında yer alan etkinliklerin hangi bilişsel basamak düzeyine hitap ettiğini bilmek gerekmektedir. Bu sınıflandırmayı yaparken, Bloom’un yenilenmiş taksonomisi dikkate alınmıştır. Araştırmada yenilenmiş Bloom Taksonomisi’nin bilişsel beceri ve bilgi birikimi boyutları dikkate alınarak, yazma etkinliklerinin öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerine ne derece katkı sağladığını tespit etmek amaçlanmıştır. Çalışma, nitel araştırma veri toplama tekniklerinden doküman analizi kullanılarak 2018 yılında yayımlanan Türkçe Ders Kitaplarından 8.sınıf düzeyi sınırlılığında gerçekleştirilmiştir. Çalışmada, etkinliklerin %61’inin alt düzey, %39’unun ise üst düzey becerilere; doğrudan yazma becerisine yönelik olan, öğrenciden yeni bir şeyler oluşturmasının istendiği etkinliklerin üst düzey beceri basamaklarına (%32 yaratma), yazma becerisi altında yer alan dil bilgisine yönelik etkinliklerin ise alt düzey beceri basamaklarına (% 26 hatırlama) hitap ettiği tespit edilmiştir.
High-level thinking skills such as critical, creative, innovative and analytical thinking that are_x000D_
effective in the emergence of new ideas, are emphasized in the Turkish Teaching Curriculum._x000D_
With the new educational perspective, the curriculum emphasizes the importance of transferring_x000D_
the knowledge. It is necessary to know that which cognitive step level the activities in the_x000D_
textbooks address in reaching high-level skills. While classifying the activities, Bloom’s revised_x000D_
taxonomy is taken into consideration. In the research, it was aimed to determine to what extent_x000D_
the writing activities contributed to the students' high-level thinking skills by considering the_x000D_
cognitive skills and knowledge dimensions of the Revised Bloom Taxonomy. The study was_x000D_
carried out in the limitation of 8th grade level of Turkish Textbooks published in 2018 using_x000D_
document analysis which is one of the qualitative research data collection techniques. As a result_x000D_
of the study, it was determined that 61% of the writing activities addressed to the lower level and_x000D_
39% of them to the upper level skills, and activities related to direct writing skills belong to the_x000D_
upper level skill (32% creation) and the activities for grammar belong to the lower level skill_x000D_
(26%recall).
High-level thinking skills such as critical, creative, innovative and analytical thinking that are effective in the emergence of new ideas, are emphasized in the Turkish Teaching Curriculum. With the new educational perspective, the curriculum emphasizes the importance of transferring the knowledge. It is necessary to know that which cognitive step level the activities in the textbooks address in reaching high-level skills. While classifying the activities, Bloom’s revised taxonomy is taken into consideration. In the research, it was aimed to determine to what extent the writing activities contributed to the students' high-level thinking skills by considering the cognitive skills and knowledge dimensions of the Revised Bloom Taxonomy. The study was carried out in the limitation of 8th grade level of Turkish Textbooks published in 2018 using document analysis which is one of the qualitative research data collection techniques. As a result of the study, it was determined that 61% of the writing activities addressed to the lower level and 39% of them to the upper level skills, and activities related to direct writing skills belong to the upper level skill (32% creation) and the activities for grammar belong to the lower level skill (26%recall).