Açık Akademik Arşiv Sistemi

Tersine Mentorluk Üzerine Bir Değerlendirme: The Intern (Stajyer) Filmi Örneği

Show simple item record

dc.date.accessioned 2021-02-16T09:04:21Z
dc.date.available 2021-02-16T09:04:21Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation ÖZDEMİR S,ARDIÇ K (2020). Tersine Mentorluk Üzerine Bir Değerlendirme: The Intern (Stajyer) Filmi Örneği . İş ve İnsan Dergisi, 7(1), 137 - 146. Doi: 10.18394/iid.596167
dc.identifier.issn null
dc.identifier.uri https://doi.org/10.18394/iid.596167
dc.identifier.uri https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpnNU56TTRPQT09/tersine-mentorluk-uzerine-bir-degerlendirme-the-intern-stajyer-filmi-ornegi-
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/76235
dc.description.abstract Pek çok yönetim uygulaması gibi mentorluk da kendisini değişen şartlara göre yeniden düzenlemektedir. Tersine mentorluk, bilişim teknolojilerinin gelişmesi, çalışma koşullarının farklılaşması, iş hayatına giren yeni kuşakların önceki kuşaklardan farklı beklentilere sahip olması gibi sebeplerle yeni bir mentorluk anlayışı olarak ortaya çıkmıştır. Bu çalışmada tersine mentorluğa ilişkin izler taşıdığı düşünülen ve 2015 yılında gösterime girmiş olan The Intern (Stajyer) filmi incelenmiştir. Filmin başrolleri arasındaki ilişki tersine mentorluk işlev ve alt işlevleri bağlamında ele alınmıştır. Nitel araştırma yöntemleri benimsenerek yürütülen çalışmada analiz tekniği olarak betimsel analiz tercih edilmiştir. Yapılan analiz ile birlikte; bilgi paylaşımı, açığa çıkarma ve görünürlük, meydan okuma ve zorluklar, sosyal ağlar, kabul ve onaylama, arkadaşlık, cesaretlendirme ve rol model alt işlevlerinin filmde işlendiği sonucuna ulaşılmıştır. Koçluk, yetenek gelişimi ile destek ve geribildirim alt işlevlerinin ise filmde yer almadığı görülmüştür.
dc.description.abstract Like many management practices, mentoring reorganizes itself according to changing circumstances. Reverse mentoring has emerged as a new mentoring mentality due to the development of information technologies, differentiation of working conditions and the fact that new generations entering the business life have different expectations from previous generations. The Intern (The Intern) as a movie which was thought to have traces of reverse mentoring and was released in 2015, was examined in the study. The relationship between the starring characters of the film is discussed in the context of reverse mentoring functions and sub-functions. Qualitative research methods were adopted and descriptive analysis was used as the analysis technique. With the analysis functions of knowledge sharing, exposure and visibility, challenging ideas, social networks, acceptance and confirmation, friendship, affirmation and encouragement and role model have been concluded in the film. Coaching, support and feedback with skill development functions were not included in the film._x000D_ _x000D_
dc.description.abstract Like many management practices, mentoring reorganizes itself according to changing circumstances. Reverse mentoring has emerged as a new mentoring mentality due to the development of information technologies, differentiation of working conditions and the fact that new generations entering the business life have different expectations from previous generations. The Intern (The Intern) as a movie which was thought to have traces of reverse mentoring and was released in 2015, was examined in the study. The relationship between the starring characters of the film is discussed in the context of reverse mentoring functions and sub-functions. Qualitative research methods were adopted and descriptive analysis was used as the analysis technique. With the analysis functions of knowledge sharing, exposure and visibility, challenging ideas, social networks, acceptance and confirmation, friendship, affirmation and encouragement and role model have been concluded in the film. Coaching, support and feedback with skill development functions were not included in the film._x000D_ _x000D_
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.relation.isversionof 10.18394/iid.596167
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Tersine Mentorluk
dc.subject Mentorluk
dc.subject Popüler Kültür
dc.subject Sinema
dc.subject Stajyer
dc.subject Reverse Mentoring
dc.subject Mentoring
dc.subject Popular Culture
dc.subject Movie
dc.subject Intern
dc.title Tersine Mentorluk Üzerine Bir Değerlendirme: The Intern (Stajyer) Filmi Örneği
dc.title.alternative An Evaluation of Reverse Mentoring: The Intern Movie Case
dc.type article
dc.identifier.volume 7
dc.identifier.startpage 137
dc.identifier.endpage 146
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İnsan Kaynakları Yönetimi, Sakarya, Türkiye
dc.contributor.department Kırgızistan Türkiye Manas Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, İşletme Bölümü, Biskek, Kırgızistan
dc.relation.journal İş ve İnsan Dergisi
dc.identifier.issue 1
dc.identifier.doi 10.18394/iid.596167
dc.identifier.eissn 2148-967X
dc.contributor.author Samet ÖZDEMİR
dc.contributor.author Kadir ARDIÇ
dc.relation.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record