Açık Akademik Arşiv Sistemi

Azerbaycan Tarih Ders Kitaplarında Türk ve Osmanlı Algısı

Show simple item record

dc.date.accessioned 2021-02-16T09:04:18Z
dc.date.available 2021-02-16T09:04:18Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation NEZİRLİ Z (2020). Sovyet Dönemi ile Sovyet Sonrası Dönemin Azerbaycan Tarih Ders Kitaplarında Türk ve Osmanlı Algısı. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 0(21), 185 - 205.
dc.identifier.issn null
dc.identifier.uri https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpnd09ESXlNZz09/sovyet-donemi-ile-sovyet-sonrasi-donemin-azerbaycan-tarih-ders-kitaplarinda-turk-ve-osmanli-algisi
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/76208
dc.description.abstract Araştırmada, Sovyet döneminde yazılan, ardından Sovyetlerin çöküşünden sonra yenilenerek Azerbaycan’da okutulan Tarih ders kitapları irdelenerek, karşılaştırmalı analiz yöntemiyle incelenmiştir. İncelenen dersliklerde dikkat ettiğimiz konu, o dönem yazılan Tarih ders kitaplarındaki, Türkiye ve Osmanlı imgesinin yeri olmaktadır. Çalışmada, Sovyet dönemi Ortaöğretim sınıf ders kitapları, Sovyet sonrası Cumhuriyet dönemi ortaöğretim sınıf ders kitaplarının yanı sıra Yüksekokul ve Üniversitelerde okutulan kitapların da analizi yapılmaktadır. Sovyet döneminde öğretilen Tarih dersliklerinde hem Osmanlı hem de Türkiye algısına zaman zaman yeteri kadar yer verilmektedir. Nesnel tarzda anlatıma yer veren Sovyet derslikleri Türk Tarihinin birtakım kısımlarına daha çok yer vererek dikkatleri o alana toplamaya çalışmıştır. Sovyet döneminde yazılan Tarih dersliklerinde Osmanlı hasta devlet olarak nitelendirilmeye çalışılsa da Azerbaycan bağımsızlığını kazandıktan hemen sonra ders kitaplarındaki değişimin ardından, Osmanlının büyük bir devletçilik kültürüne sahip olduğu ve egemen tarih kuran kardeş halktan geldiği düşüncesi öğretilmeye yeltenilmiştir.
dc.description.abstract In the study, History textbooks written in the Soviet_x000D_ period and then renewed after the collapse of the Soviet Union_x000D_ were examined and examined by comparative analysis method._x000D_ We pay attention in classrooms studied the subject, history_x000D_ textbooks written in that period, Ottoman Turkey and is the location of the image. In this study, secondary school classroom_x000D_ textbooks in the Soviet period, secondary school classroom_x000D_ textbooks in the post-Soviet Republic period, as well as the books taught in colleges and universities are analyzed. During the_x000D_ Soviet era in the history taught in classrooms as well as Ottoman Turkey from time to time, it is given enough space perception. In addition to the information; visuals, maps and primary_x000D_ sources do not hesitate to use the education system of the period, the desired effect on the students to do more than necessary. Although it was tried to characterize the Ottoman state as_x000D_ a sick state in the history classrooms written in the Soviet period, after the change in the textbooks immediately after gaining the independence of Azerbaijan, it was attempted to teach_x000D_ that the Ottomans had a great statist culture and came from the_x000D_ brotherly people who established a sovereign history.
dc.description.abstract In the study, History textbooks written in the Soviet period and then renewed after the collapse of the Soviet Union were examined and examined by comparative analysis method. We pay attention in classrooms studied the subject, history textbooks written in that period, Ottoman Turkey and is the location of the image. In this study, secondary school classroom textbooks in the Soviet period, secondary school classroom textbooks in the post-Soviet Republic period, as well as the books taught in colleges and universities are analyzed. During the Soviet era in the history taught in classrooms as well as Ottoman Turkey from time to time, it is given enough space perception. In addition to the information; visuals, maps and primary sources do not hesitate to use the education system of the period, the desired effect on the students to do more than necessary. Although it was tried to characterize the Ottoman state as a sick state in the history classrooms written in the Soviet period, after the change in the textbooks immediately after gaining the independence of Azerbaijan, it was attempted to teach that the Ottomans had a great statist culture and came from the brotherly people who established a sovereign history.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Tarih eğitimi
dc.subject Türk Tarihi
dc.subject Azerbaycan Tarihi
dc.subject SSCB eğitimi
dc.subject History education
dc.subject Turkish History
dc.subject History of
dc.title Azerbaycan Tarih Ders Kitaplarında Türk ve Osmanlı Algısı
dc.title.alternative The Perception of Turkish and Ottoman in the Azerbaijan History Textbooks of the Soviet Period and Post-Soviet Period
dc.type article
dc.identifier.volume 0
dc.identifier.startpage 185
dc.identifier.endpage 205
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tarih Programı, Sakarya, Türkiye
dc.relation.journal Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
dc.identifier.issue 21
dc.identifier.eissn 2147-6152
dc.contributor.author Zarifa NEZİRLİ
dc.relation.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record