Bu araştırmada fen öğretiminde kavram karikatürlerinin 7. Sınıf Maddenin Tanecikli Yapısı ünitesinde kullanımının öğrencilerin başarısına ve bilişsel yapılarının gelişimine etkisi incelenmiş ayrıca öğrencilerin kavram karikatürleri ile ilgili düşünceleri analiz edilmiştir. Araştırma 2014- 2015 eğitim öğretim yılında Ankara ili Mamak ilçesinde bulunan bir ortaokulun 7. sınıflarında okuyan 27 deney ve 27 kontrol grubu öğrencisiyle yürütülmüştür. Araştırmanın modeli deneysel araştırma modellerinden "ön test- son test kontrol gruplu model"dir. Kontrol grubunda dersler 5E modeli ile mevcut müfredata göre yürütülmüş, deney grubunda ise 5E modeline ek olarak her bir ders saati için kavram karikatürü ile dersler işlenmiştir. Bu Çalışmada veri toplama araçları olarak araştırmacı tarafından geliştirilen ve KR-20 güvenirlik katsayısı 0.85 olarak hesaplanan basari testi ve yine araştırmacı tarafından geliştirilen ve bir grafiker tarafından resmedilen kavram karikatürleri kullanılmıştır. Başarı testi her bir öğrenci ile tek tek ve görüşme şeklinde cevaplanmıştır. Bunun neticesinde her bir öğrenci için görüşme kayıtları kullanılarak akış haritaları oluşturulmuş ve ayrıca her bir öğrencinin basari testinden elde ettiği puan hesaplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 22 paket programı ile analiz edilmiştir. Akademik başarı testlerinden elde edilen puanların analizinde gruplar arası ön test- son test akademik başarı puanlarını karşılaştırmak amacıyla Mann Whitney- U testi kullanılmıştır. Akış haritaları kapsam, zenginlik, ilişkililik ve kavram yanılgısı parametrelerine göre değerlendirilmiş ve elde edilen veriler ise grupların uygulama öncesi ve sonrası puanların farklılığına bakılması amacıyla Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi ile analiz edilmiştir. Uygulama sonunda deney grubu öğrencilerinden kavram karikatürleri ile işlenen dersler hakkında alınan görüşler ise nitel analiz yöntemlerinden içerik analizi ile kodlamalar oluşturularak çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda, deney ve kontrol grubunun başarı ön test ortalama puanları arasında anlamlı bir farklılık görülmemiş, başarı son test ortalama puanları arasında deney grubu lehine anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür. Öğrencilerin bilişsel yapıları, başarı testini çözerken yapılan görüşmelerin akış haritası tekniği ile çözümlenmesi ile elde edilmeye çalışılmıştır. Buradan elde edilen veriler de kontrol grubunun ön test- son test ortalama puanları arasında kapsam, zenginlik ve ilişkililik parametreleri arasında anlamlı bir farklılık görülmüş fakat kavram yanılgısı parametresinde anlamlı bir farklılık görülmemiştir. Deney grubunda ise akış haritalarından elde edilen kapsam, kavram yanılgısı, zenginlik ve ilişkililik parametrelerinin ortalama puanlarının tümünde anlamlı bir farklılık görülmüştür. Öğrencilerin kavram karikatürü kullanımına yönelik görüşleri incelendiğinde ise, karikatürlerin öğretici, eğlenceli, bilgi eksikliği belirleyici/giderici ve farklı olduğunu düşündükleri ortaya çıkmıştır.
The purpose of the present study was to examine the effects of concept cartoon usage on students' academic performance and their contribution to the students' cognitive structure of learning in the context of 'structure of matter' theme. In addition to that, students' views about concept cartoons were analyzed. This researched has been carried out by 27 experimental and 27 control group of 7th grade students in a secondary school in Mamak / ANKARA between 2014 and 2015 educational years. The research model is an experimental model called 'pre-test and post-test control group model'. Subjects in the control group was carried out according to the current curriculum with 5E models, while in the experimental group an additional lesson hour had been taught for each concept cartoons. In this study, an achievement test which was developed by the researcher and the KR-20 reliability of coefficient was calculated as 0.85 was used and concepts cartoons which was designed by and graphic designer and developed by the researcher were used. Achievement tests were answered by interviewing with each students individually. As a result, using the call records for each student, a flow maps are formed and points are calculated separately by each student's success derived from the test. The data obtained were analyzed using SPSS 22 software package. Mann Whitney- U test was used to compare academic achievement scores between the groups pre-test and post-test scores obtained from the analysis of academic achievement tests. Flow maps were evaluated according to the parameters of scope, wealth, and their relatedness misconceptions and the obtained data were analyzed by Wilcoxon Signed Rank Test in order to look at the differences in the scores before and after the implementation. At the end of the implementation, the comments from the students in the experimental group of concept cartoons were received and they are resolved creating coding in content analysis with qualitative analysis methods. As a result of research, experimental and control groups showed no significant difference between the pre-test average scores success and in the final test score of the experimental group was found to be a significant difference in favor of success. The cognitive structure of students were attempted to be obtained by the interviews flow map technique. In the data obtained from the pre-test and post-test of the control group and in their average scores, a significant difference was seen between wealth and relatedness parameters, but there was no significant difference in the concept of parameter misconception. In the experimental group, the coverage obtained from map flow, a significant difference in average scores in all of the wealth, relatedness and misconception parameters was observed. When the cartoon concepts for the use of students' opinions are examined, tutorials, cartoon, fun, lack of information determining / reliever and has emerged that they thought it was different.