Bu araştırma Genel Fizik Laboratuvarı-1 dersinde uygulanan yansıtıcı düşünme odaklı öz değerlendirme uygulamalarının fen bilgisi öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimlerine etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2013-2014 güz döneminde öğrenim gören 52 fen bilgisi eğitimi birinci sınıf öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada karma yöntemlerden gömülü desen benimsenmiştir. Bu yöntemin nicel kısmında 26 öğretmen adayı deney grubu, 26 öğretmen adayı ise kontrol grubu olarak yer almıştır. Veri toplama aracı olarak California Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği (CCTDI) ön test ve son test olarak kullanılmıştır. Elde edilen veriler normal dağılım gösterdiklerinden ANCOVA ve bağımlı örneklemler t testi kullanılarak analiz edilmiştir. Karma yöntemin nitel kısmında ise sadece deney grubu ile çalışılmış ve veri toplama aracı olarak yansıtıcı düşünme odaklı öz değerlendirme uygulamalarının olduğu deney föyü ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler kodlanarak içerik analizi ile analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda Genel Fizik Laboratuvarı-1 dersinde uygulanan yansıtıcı düşünme odaklı öz değerlendirme uygulamalarının fen bilgisi öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimlerinde herhangi bir değişikliğe neden olmadığı görülmüştür. Ancak bu uygulamaları yapmayan öğretmen adaylarında ise istatistiksel olarak anlamlı bir düşüş olduğu görülmüştür. Bununla birlikte öğretmen adayları genel olarak bu uygulamaların derse hazırlanmalarında büyük oranda olumlu etkilerinin olduğunu ifade etmişlerdir. Ayrıca yarı yapılandırılmış görüşme yapılan öğretmen adayları bu uygulamaların eleştirel düşünme becerilerini ve öz eleştiri yapma becerilerini geliştirdiğini ifade etmişlerdir. Çalışmanın sonuçlarına göre öğretim üyelerine laboratuvar föylerinde yansıtıcı düşünme odaklı öz değerlendirme uygulamalarını kullanmaları önerilmektedir. Anahtar Kelimeler: Öz Değerlendirme, Yansıtıcı Düşünme, Eleştirel Düşünme Eğilimi, Fen Bilgisi, Öğretmen Adayı, Fizik Laboratuvar Uygulaması.
The aim of this study is examine that reflective thinking based self-assessment how affect the tendency of critical thinking of pre-service science teachers. The study group consist of 52 freshman pre-service science teachers who were studying in 2013-2014 autumn semester. Embedded design is adopted in this study. For the quantitative part of this method, 26 pre-service teachers were in experiment group, 26 pre-service teachers were in control group. As data collection tool The California Critical Thinking Tendency Scale was used. Because of the obtained data show normal distribution it was analyzed with ANCOVA and dependent samples t test. For the qualitative part of this method, was studied with only experiment group and as data collection tools the reflective thinking based self-assessment applications and semi-structed questionnaire form were used. Obtained data was coded with content analysis. At the result of this study, the reflective thinking based self-assessment applications had no effect to freshman pre-servise science teachers' critical thinking tendency. But, the pre-servise science teachers' in control group CCTDI score average decreased significantly. Moreover, the pre-service science teachers said that this reflective thinking based self-assessment applications motivated their to prepare for the courses. Also, the pre-servise teachers who were made to semi-structed questionnaire stated that this applications improved their critical thinking skills and make self-criticism skills. According to the result of this study, can be suggested that faculty members should use reflective thinking based self-assessment applications in experiments sheets. Keywords: Self Assessment, Reflective Thinking, Critical Thinking Tendency, Science Education, Pre-servise Teacher, Physics Laboratory Practice.