Açık Akademik Arşiv Sistemi

7. sınıf öğrencilerinin dinleme, izleme ve okuma becerilerine yönelik karşılaştırmalı bir araştırma: Dede Korkut Hikâyeleri'nden seçme iki örnek

Show simple item record

dc.contributor.advisor Doç. Dr. Alpaslan Okur
dc.date.accessioned 2020-11-04T12:43:51Z
dc.date.available 2020-11-04T12:43:51Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.citation Azizoğlu, Nahide İrem (2015). 7. sınıf öğrencilerinin dinleme, izleme ve okuma becerilerine yönelik karşılaştırmalı bir araştırma: Dede Korkut Hikâyeleri'nden seçme iki örnek.( Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi ).Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/74781
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Türkçe dersinin en önemli amacı öğrencilerin dinleme/izleme, okuma, konuşma ve yazma olan dört temel dil becerisini geliştirmektir. Temel dil becerilerinin geliştirilmesi sadece Türkçe dersi için değil günlük hayatta da önemlidir. İletişim sürecinin doğru olarak gerçekleşmesi bu becerilerin tam olarak kullanımıyla mümkündür. Bu çalışmanın amacı, 7. sınıf öğrencilerinin dinleme/ izleme ve okuma becerileri başarı düzeyleri arasında fark olup olmadığını belirlemektir. Araştırmada betimsel yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın evrenin Sakarya ilinde bulunan 7. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise, bir ortaokulda eğitim gören 7. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırma yedinci sınıf düzeyinde üç ayrı şubede yapılmıştır. Dede Korkut Hikâyeleri içinden seçilen iki hikâyeyi (Kam Büre Bey Oğlu Bamsı Beyrek Hikâyesi ve Uruz'un Tutsak Oluşu Hikâyesi) I.şube öğrencileri özel bir yayınevinin baskısından okumuş, II. şube öğrencileri hikâyeleri yirmişer dakikalık bölümlerle dinlemiş, III. şube öğrencileri ise, bu hikâyelerin TRT tarafından hazırlanan filmlerini yirmişer dakikalık bölümlerle izlemiştir. Araştırmanın verileri geliştirilen başarı testi ile toplanmıştır. Uygulama yapılacak 7.sınıf şubeleri seçilirken sınıf seviyelerinin birbirine yakın olması ilkesine göre hareket edilmiştir. Seçilen şubelerdeki öğrencilerin başarı seviyelerinin yakınlığını göstermede 2013-2014 güz dönemi Türkçe dersi başarı puanları esas alınmıştır. Sınıf seviyelerinin farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek üzere yapılan Kruskal Wallis H testi sonucuna göre sınıf seviyeleri arasında anlamlı fark bulunmamıştır (p>.05). Kam Büre Bey Oğlu Bamsı Beyrek ve Uruz'un Tutsak Oluşu Hikâyeleri üzerinden yapılan araştırma sonucunda, öğrencilerin başarı testinden en fazla puan aldıkları beceri alanının okuma olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin başarı testinden aldıkları en düşük puanlar ise, dinleme testine aittir. Bu sonuca göre, öğrencilerin okuma becerisinin gelişimine yönelik daha fazla çalışma yaptıkları ve eğitimlerinde bu beceriye ağırlık verildiği sonucuna varılabilir. Öğrencilerin dinleme ve izleme becerilerini geliştirmeye yönelik gerek okul içi gerek okul dışı etkinliklere daha fazla yer verilmelidir. Türkçe öğretmenleri, öğrencilerin sadece okuma becerilerini değil tüm becerilerini eşit oranda geliştirmeye çalışmalıdır. Günlük hayatta en çok kullanılan dil becerisinin dinleme olduğu göz önünde bulundurulduğunda, dinleme becerisine yönelik özel bir eğitim verilmesinin gerekliliği görülmektedir.
dc.description.abstract The most significant aim of Turkish lesson is to improve students' four fundamental language skills such as listening/watching, reading, speaking and writing. Improving fundamental language skills is important not only for Turkish lesson but also for daily life. It is possible to realize communication process accurately by means of using these skills completely. The aim of this study is to determine if there is any difference in success levels of 7th graders in listening/watching and reading skills. Descriptive method has been used in this research. The population of this research consists of 7th graders in Sakarya City. The sample consists of 7th graders studying in a secondary school. The research has been performed in three different classes of seventh graders. Students in the Ist class read two stories selected from Dede Korkut Hikâyeleri (Kam Büre Bey Oğlu Bamsı Beyrek Hikâyesi and Uruz'un Tutsak Oluşu Hikâyesi published by a special publisher's house and students in IInd class listened to the stories in fifteen-minute-parts while students in IIIrd class watched the films of these stories prepared by TRT in fifteen-minute-parts. Data of the research was collected through achievement test developed. In selecting the classes among 7th grades that will be exposed to the practice, it has been considered that levels of the classes should be close to each other. In displaying the achievement levels of the students in the classes selected, their grades of achievement in Turkish lesson in fall semester of 2013-2014 education year were based. No meaningful difference was found between levels of classes in accordance with Kruskal Wallis H Test which was performed in order to detect if there was any difference between levels of classes (p>.05). As a result of the research on the stories which are called "Kam Büre Bey Oğlu Bamsı Beyrek" and "Uruz'un Tutsak Oluşu", it has been discovered that the skill at which the students get the highest grades in the achievement test is reading. The lowest grades the students got in the achievement test are in listening test. According to this, it can be concluded that the students have been studying more on improving reading skill, and so this skill has been focused on in their education. Either in-school or out-school activities which will help the students to improve their listening and watching skills should be focused more on. Turkish teachers should try to improve not only their students' reading skills but also all skills equally. Considering the fact that the language skill used mostly in daily life is listening, a special education for listening skill needs to be provided.
dc.format.extent xiv, 113 y. : şkl., tbl. ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights Atıf 4.0 Uluslararası
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Eğitim ve Öğretim
dc.title 7. sınıf öğrencilerinin dinleme, izleme ve okuma becerilerine yönelik karşılaştırmalı bir araştırma: Dede Korkut Hikâyeleri'nden seçme iki örnek
dc.type MasterThesis
dc.contributor.department Sakarya ÜniversitesiEğitim Bilimleri Enstitüsü,Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı
dc.contributor.author Azizoğlu, Nahide İrem
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atıf 4.0 Uluslararası Except where otherwise noted, this item's license is described as Atıf 4.0 Uluslararası