Bu araştırma ortaokullarda öğrenim gören özel yetenekli öğrencilerin yazma kaygısı seviyelerinin incelenmesini konu almıştır. Bu doğrultuda araştırmanın problem cümlesi "Özel yetenekli (üstün zekalı ve yetenekli) ortaokul öğrencilerinin yazma kaygısı hangi düzeydedir?" sorusu üzerine kurulmuştur. Kuramsal çerçevede özel yeteneklilik, üstün yetenekliliğin tanımı, üstün yetenekli öğrencilerin özellikleri, üstün yeteneklilerin eğitiminin tarihçesi, yazma ve tanımı, yazma kaygısı, yazma kaygısı ve yazarın engellenmesi, yüksek kaygılı ve düşük kaygılı bireylerin özellikleri, yüksek yazma kaygısı gösteren bireylerin davranış, tutumları ve yazılı ürünleri, yazma kaygısı ve özel yeteneklilik konuları ele alınmıştır. Tek bir ilde bulunan öğrencilerden elde edilen verilerin Türkiye'yi yansıtmayacağının ve araştırılan konunun farklı illerde farklı sonuçlanacağının düşünülmesi nedeniyle araştırma ülkemizin farklı illerinde bulunan Bilim ve Sanat Merkezleri'nde yapılmıştır. Araştırmanın evrenini Türkiye'de yer alan 74 BİLSEM oluştururken, araştırmanın örneklemini 4 BİLSEM'den rasgele seçilen 316 özel yetenekli ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri "Yazma Kaygısı Ölçeği" ve kişisel bilgileri içeren bir form ile toplanmıştır. Uygulanan ölçek Doç. Dr. Havva YAMAN tarafından geliştirilmiş olup, yazma kaygısını ölçmeye yönelik 19 sorudan oluşan 5'li likert tipli bir ölçektir. Araştırma sonuçlarına göre özel yetenekli öğrencilerin yazma kaygıları düşük seviyede çıkmıştır. Özel yetenekli öğrencilerin yazma kaygıları cinsiyete, farklı illerde devam ettikleri BİLSEM'e, sınıf düzeyine, baba öğrenim durumuna, anne öğrenim durumuna, ailenin aylık gelirine, Türkçe dersini sevip sevmem durumuna, evde internet olma durumuna, okul öncesi eğitim alma durumuna, günlük tutma durumuna, Türkçe ders notuna, kitap okuma düzeyine, yazma etkinliklerinin yeterlilik durumuna ve yazma etkinliklerinde serbestlik verme durumuna göre yorumlanmıştır. Araştırmada ulaşılan sonuçlara göre özel yetenekli öğrencilerin yazma kaygısı seviyelerinde cinsiyet, sınıf düzeyine, Türkçe dersini sevip sevmeme durumuna, günlük tutma durumuna, Türkçe ders notuna, kitap okuma düzeyine, yazma etkinliklerinde serbestlik verme durumuna, yazma etkinliklerinde verilen sürenin yeterli olup olmama durumuna göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde farklılık görülürken; öğrencilerin devam ettikleri BİLSEM'e, baba öğrenim durumuna, anne öğrenim durumuna, ailenin gelir durumuna, evde internet bağlantısı olma durumuna, okul öncesi eğitim alma durumuna göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde farklılık görülmemiştir. Veriler yorumlanmış ve daha önce yapılan çalışmalarla karşılaştırılmıştır. Çıkan sonuçlara göre yüksek yazma kaygısına sahip öğrencilerin bu durumlarının ortadan kaldırılması için öneriler sunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Özel Yetenek, üstün Yetenek, BİLSEM, Bilim ve Sanat Merkezi, Yazma Kaygısı.
This research is about the examination of writing anxiety level of gifted students who study in secondary schools. Accordingly, the problem sentence of research is based on the question '' In which level is the gifted secondary school students' writing anxiety ?''. The definition of being gifted in theoretical frame, features of gifted students, writing and its definition, history of education of gifted people, writing anxiety, writing anxiety and prevention of writer, features of high-grade anxious and low-grade anxious individuals, behaviours, attitudes and written products of the individuals with high-grade written anxiety, writing anxiety and being gifted issues have been discussed. Due to be considered that the datas taken from the students who live in one city won't represent Turkey and the results may show difference in different cities, the research was reviewed in The Science and Art Centers in Bartın, Sinop, Sivas and Kastamonu cities. While the universe of research is built up by 74 BİLSEM in Turkey, arbitrary 316 gifted secondary school students builts up the sample of research Necessary datas for the research was collected with "Writing Anxiety Scale" and a form including personal informations. Applied questionnaire was developed by Assoc. Prof. Dr. Havva YAMAN and it's a five point likert scale consisting of 19 questions to measure writing anxiety. According to the research results, writing anxiety of gifted students are at low. Gifted students' writing anxiety has been interpreted according to their sex, schools in different cities, grade levels, fathers' education level, mothers' education levels, monthly income of the family, whether they like Turkish lesson or not, having internet access at home, receiving pre-school education, keeping a diary, Turkish lesson mark, level of reading book, qualification status of the writing activities and exporting of freedom in writing activities. According to the research results, while a meaningful difference was observed in writing anxiety levels of gifted students, considering their sex, grade level, whether they like Turkish lesson or not, keeping a diary, level of reading book and exporting of freedom in writing activities; a meaningful difference wasn't observed actuarially according to the BİLSEM where the students are attending, their father's education level, their mother's education level, income of the family, having internet access at home and receiving pre-school education. Datas were interpreted and compared with previous studies. Considering the results, suggestions have been offered for the elimination of this situation of students with high anxiety level. Keywords: Gifted, Superior Ability, Superior Intelligence, BİLSEM, Science and Art Center, Writing Anxiety.