dc.contributor.advisor |
Doç. Dr. Mustafa Bayrakçı |
|
dc.date.accessioned |
2020-11-04T12:43:41Z |
|
dc.date.available |
2020-11-04T12:43:41Z |
|
dc.date.issued |
2015 |
|
dc.identifier.citation |
Akçin, Rabia (2015). Öğretmen algılarına göre öğrencilerin uygun olmayan internet kullanımları : İstanbul ili örneği.( Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi ).Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya. |
|
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/20.500.12619/74774 |
|
dc.description |
06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır. |
|
dc.description.abstract |
İstanbul ilinde devlet okullarında görev yapan öğretmenlere göre öğrencilerin uygun olmayan internet kullanımlarının belirlenmesini sağlamayı temel amaç olarak edinen çalışmamız 3 aşamadan oluşturulmuştur. Öncelikle konu ile ilgili literatür çalışmaları gerçekleştirilmiştir. İlk iki bölümde kavramların anlamları ve özelliklerine ilişkin açıklamalarda bulunulmuş ve literatürde örnekleriyle örneklendirilmiştir. Çalışmanın esas amacının ölçülmesi amacıyla öğretmenlere göre öğrencilerin uygun olmayan etik internet kullanımlarının belirlenmesine ilişkin, 10 adet alt probleme göre 3 aşamalı anket formu uygulaması yapılmıştır. Yaptığımız çalışma ile ilgili yapılan literatür araştırmasında konumuza benzer birebir hiçbir çalışmanın olmadığı saptanmıştır. Genellikle sadece öğretmenler ya da öğrencilere yönelik yapılmış çalışmalar mevcuttur. Bu yüzden çalışmamızda kullanılan internet etiği ölçeği ilk kez oluşturulmuştur. Araştırmanın örneklemini devlet okullarında çalışan 305 öğretmen oluşturmuştur. Anketin ilk bölümünde katılımcıların demografik özellikleri (yaş, cinsiyet, medeni hal, eğitim durumu, eğitim verilen bölüm, hizmet süresi ve okuldaki çalışma süresi) tespit edilmiştir. İkinci bölümde 12 maddeden oluşan internet etiği konusundaki algılarını ölçmeye yönelik beşli likert tipi derecelendirme kullanılarak (hiç, az, orta, çok, tamamen) internet algısı ölçeğinden yararlanılmıştır. Öğretmenlerin her bir maddeye ilişkin katılım düzeyleri "Hiç Katılmıyorum=1", "Az Katılıyorum=2", "Orta Düzeyde Katılıyorum=3", "Çok Katılıyorum=4" ve "Tam Katılıyorum=5" şeklinde puanlandırılmıştır. Anketin son aşamasında ise öğretmenlere göre öğrencilerin internet etiği algılarına yönelik 25 maddeden oluşan internet etiği ölçüsü kullanılmıştır. İnternet etiği ölçeği önceki bölümde olduğu gibi beşli likert tipi derecelendirme yöntemi ile değerlendirilmiş öğretmenlerinher bir maddeye ilişkin katılım düzeyleri "Hiç Karşılaşmıyorum=1", "Bazen Karşılaşıyorum=2", "Kararsızım=3", "Çoğunlukla Karşılaşıyorum=4" ve "Hep Karşılaşıyorum=5" şeklinde puanlandırılmıştır. Veriler SPSS istatistik programı ile analiz edilmiştir. Örneklem grubunda yer alan öğretmenlerin demografik özellikleri frekans ve yüzde analizleri ile değerlendirilmiştir. Öğretmenlerin internet algısı ölçeğinde, her bir maddeye karşı tutumları frekans ve yüzde dağılımlarının yanı sıra, standart sapma ve aritmetik ortalama değerleri hesaplanmıştır. Elde edilen bulgular betimlenmiştir. Yine öğretmenlerin internet etiği ölçeği de frekans ve yüzde dağılımlarının yanı sıra, standart sapma ve aritmetik ortalama değerleri hesaplanmıştır. Elde edilen bulgular betimlenmiştir. İnternet ölçeği ve internet etiği ölçeği ortalama puanlarınöğretmenlerin demografik özelliklerine göre karşılaştırılmasında (iki grup için) t testi ve (üç ve daha fazla grup için) varyans analizikullanılmıştır. Öğretmenlerin internet algısı ile internet etiği algısı arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığı Pearson korelasyon katsayısı ile belirlenmesi hedeflenmiştir. Yapılan incelemeler sonucu elde edilen bulgularda öğretmenlere göre öğrencilerin eğitsel amaçlı internet kullanımında etik alt boyutu tutumlarına ilişkin betimsel istatistikleri incelendiğinde tutumlarının orta (Genel Ortalama =3,31) seviyesinde olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlere göre öğrencilerinin genel amaçlı internet kullanım alt boyutu tutumlarına ilişki betimsel istatistikleri incelendiğinde tutumlarının orta (Genel Ortalama =2,69) seviyesinde olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlere göreöğrencilerinin sosyal amaçlı internet kullanım alt boyutu tutumlarına ilişki betimsel istatistikleri incelendiğinde tutumlarının orta (Genel Ortalama =2,76) seviyesinde olduğu belirlenmiştir. Araştırmaya katılan öğretmenlerin kadın ağırlıklı olduğu görülmektedir. Yaş aralıkları incelendiğinde her bir yaş grubundan katılımcı olmakla beraber az farkla 43 yaş ve üzerindekilerin daha fazla katılım sağladıkları görülmüştür. Öğretmenlerin 3/4'ünün evli oldukları ve lise ile ortaokul kademelerinde göre yaptıkları tespit edilmiştir. Eğitsel amaçlı internet alt boyutuna ait güvenirliğin çok yüksek düzeyde olduğu görülmektedir (0,80 |
|
dc.description.abstract |
The Study which is mainly aimed at defining students' unethical usage of internet is occurred 3 stages according to teachers working at public schools as official employee. Firstly, the literature researches related to the subject was studied. At the first two parts, some statements are made related to the meanings and features of concepts and illustrated with samples in literature. A three-staged questionnaire form was conducted for the purpose of measuring projects' aim in accordance with 10 sub-problems on defining students' unethical use of the internet up to teachers. Regarding to literature research related to the subject was studied; ıt is confirmed that there isn't one and the similar studying about this subject. Usually, studies which are only oriented students or teachers are included in this research. For this reason, the scale of the internet ethics (netiquette) used to work is created for the first time. The sample of the research is formed from 305 teachers working in public schools. Demographic characteristics of the participants in the first part of the questionnaire (age, sex, marital status, educational background, training the department, service period and working time in the school) have been identified. In the second part, using a five-point Likert type scale to measure perceptions about internet ethics (none, low, medium, too, entirely) have been benefited from the perception of the Internet scale formed 12 options. Participation levels for each item of teachers was scored as "strongly disagree = 1", "Somewhat Agree = 2", "Moderately Agree = 3", " Very Agree = 4" and "Strongly Agree = 5". In the final stage of the survey, netiquette scale including 25 items is used for defining students' netiquette perception up to teachers. As in the previous section, the teachers' participation levels for each item are evaluated by a five-point in Likert-type ratings method was scored as "I do not encounter = 1", "Sometimes I encounter = 2", "Neutral = 3", "Mostly I encounter= 4" and "Always I encounter = 5 ". The data have been analyzed with the SPSS statistical program. Demographic characteristics of teachers in the sample group have been assessed by analysis of frequency and percentages. Teachers' perceptions of the internet scale, as well as frequency of each item against the attitudes and percentage, standard deviation and arithmetic mean value were calculated. The findings are described. Besides of teachers' the scale of the internet ethics, frequency and percentage distributions, arithmetic mean and standard deviation values werecalculated as well. The findings are described. T test (for three or more groups) analysis of variance was used to compare internet scale and the internet ethics scale average scores according to teachers demographic characteristics (for both groups). Whether or not there is a significant relationship between teachers' perception of the internet and the internet ethics is aimed to be determined via the Pearson correlation coefficient. In the findings obtained as a result of the review, when descriptive statistics related with students' ethical dimensions of attitude is examined, students' attitude towards usage of the internet for educational purposes is determined to be optimum level (General Average==3,31) compared to teachers. When descriptive statistics related to students' attitude towards the dimensions of general purpose-internet usage is examined, students' attitude is determined to be optimum level (General Average =2,69) compared to teachers. When descriptive statistics related to students' attitude towards the dimensions of social purpose-internet usage is examined, students' attitude is determined to be optimum level (General Average =2,76) compared to teachers. It is seen that teachers participated to the research are predominantly female. The age range of participants from each age group being studied however; ıt has been seen that those over 43 years of age provided more participation with a small margin. It was determined that teacher of ¾ have been working in secondary and high school levels and married. The subscale reliability of the internet for educational purposes seems to be at a very high level (0,80< Cronbach's Alpha <1,0). (Cronbach's Alpha=0,882). The subscale reliability of the internet for general purposes seems to be at a very high level (0,80< Cronbach's Alpha <1,0). (Cronbach's Alpha=0,840). The subscale reliability of the internet for social purposes seems to be at a very high level (0,60< Cronbach's Alpha <0,80) (Cronbach's Alpha=0,882). Keywords: Internet, Usage Of Internet, İnternet Ethics (Netiquette) |
|
dc.format.extent |
xvii, 121 y. : şkl., tbl. ; 30 cm. |
|
dc.language |
Türkçe |
|
dc.language.iso |
tur |
|
dc.publisher |
Sakarya Üniversitesi |
|
dc.rights |
Atıf 4.0 Uluslararası |
|
dc.rights.uri |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
|
dc.rights.uri |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
|
dc.subject |
Eğitim ve Öğretim |
|
dc.title |
Öğretmen algılarına göre öğrencilerin uygun olmayan internet kullanımları : İstanbul ili örneği |
|
dc.type |
MasterThesis |
|
dc.contributor.department |
Sakarya ÜniversitesiEğitim Bilimleri Enstitüsü,Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı |
|
dc.contributor.author |
Akçin, Rabia |
|
dc.relation.publicationcategory |
TEZ |
|