Açık Akademik Arşiv Sistemi

İlkokul müdürlerinin liderlik davranışları ile okul iklimi ilişkisi : Sakarya ili örneği

Show simple item record

dc.contributor.advisor Doç. Dr. M.Ali Hamedoğlu
dc.date.accessioned 2020-11-04T12:43:35Z
dc.date.available 2020-11-04T12:43:35Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.citation Varlı, Samet (2015). İlkokul müdürlerinin liderlik davranışları ile okul iklimi ilişkisi : Sakarya ili örneği.( Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi ).Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/74771
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Bu araştırma ilkokul müdürlerinin göstermiş oldukları liderlik davranış biçimlerinin okullardaki okul iklimine etkisini araştırmaya yöneliktir. Bu kapsamda, 2014-2015 eğitim öğretim yılı Sakarya ili kapsamındaki ilkokullarda görev yapan 442 sınıf öğretmeni araştırma örneklemini oluşturmuştur. İlkokullarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin algılarına göre okul müdürleri en çok 'demokratik lider davranışı' göstermektedirler. Öğretmen algılarına göre okul ikliminin destekleyicilik ve samimilik alt boyutları yüksek, sınırlayıcılık ve yönlendiricilik alt boyutları düşüktür. Bu bulgulara göre, ilkokullarda iklim tiplerinden 'açık iklim' hakimdir. Araştırma bulgularına göre okul müdürlerinin liderlik davranış biçimleri ile okul iklimi arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu ortaya çıkmıştır. Liderlik davranışları ölçeğinin alt boyutu otokratik davranış biçimi ile okul ikliminin destekleyicilik ve samimilik alt boyutları arasında negatif yönde anlamlı, sınırlayıcılık ve yönlendiricilik alt boyutları arasında pozitif yönde anlamlı ilişki ortaya çıkmıştır. Demokratik davranış biçimi ile destekleyicilik ve samimiyet alt boyutları arasında pozitif yönde anlamlı, sınırlayıcılık ve yönlendiricilik alt boyutları arasında negatif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur. Okul müdürleri demokratik davranış gösterdiklerinde okulda açık bir iklimin, otokratik ve serbesti tanıyan liderlik davranışı gösterdiklerinde ise okulda kapalı bir iklimin görüldüğü sonucuna ulaşılmıştır.
dc.description.abstract This research showed that primary school principals' leadership behaviors format is intended to investigate the effect of school climate in schools. In this context, 2014-2015 442 classroom teachers working in primary schools under the school year Sakarya province was the subject of research. According to the headmaster of the primary school teachers who are working in the perception most 'democratic leader behavior' exhibit. Teachers' perceptions of school climate supportive and sincerity dimensions according to high, restrictive dimensions and direction are low. Based on these findings, the primary climate types in the 'open climate "prevails. Leadership behavior of the principals According to research findings revealed that there was a significant relationship between school climate. Leadership behavior scale of the negative subscale and sincerity between the dimensions of supportive school climate and autocratic behavior significantly restrictive and has emerged a significant positive relationship between a steering sub-dimensions. Democratic supportive behavior and intimacy between subscales were significantly positive, significant negative correlation was found between the subscales restrictive and direction. School principals of an open democratic climate in school when they show behavior if they show that autocratic leadership behavior and release of the results can be seen in the school's indoor climate is reached.
dc.format.extent xii, 104 y. : şkl., tbl. ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights Atıf 4.0 Uluslararası
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Eğitim ve Öğretim
dc.title İlkokul müdürlerinin liderlik davranışları ile okul iklimi ilişkisi : Sakarya ili örneği
dc.type MasterThesis
dc.contributor.department Sakarya ÜniversitesiEğitim Bilimleri Enstitüsü,Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı
dc.contributor.author Varlı, Samet
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atıf 4.0 Uluslararası Except where otherwise noted, this item's license is described as Atıf 4.0 Uluslararası