Bu çalışmada 7. Sınıf öğrencilerinin; aritmetik performansları ile matematik okuryazarlık puanları arasındaki ilişkiyi belirlemek ve öğrencilerin aritmetik performansları ve matematik okuryazarlıklarının başka hangi değişkenler tarafından etkilendiğini belirlemek amaçlanmıştır. Çalışma grubunu 2012-2013 ve 2013-2014 Eğitim-Öğretim yıllarında Sakarya'nın Serdivan İlçesi Zübeyde Hanım Ortaokulu'nda öğrenim görmekte olan 7. Sınıflar arasından seçkisiz örnekleme yoluyla seçilen 297öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma nicel bir çalışma olup araştırmada ölçme araçları olarak; kişisel bilgi formu, öğrencilerin aritmetik performanslarını ölçmek amacıyla Aritmetik Tempo Test (Tempo Test Rekenen, TTR; De Vos, 1992) ve matematik okuryazarlıklarını ölçmek amacıyla Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından yayınlanmış örnek PİSA sorularından 7. Sınıf eğitim programına göre seçilmiş sorulardan oluşan bir matematik okuryazarlığı sınavı uygulanmıştır. Gerekli istatistiksel analizler yapıldığında; • Öğrencilerin aritmetik performans puanları ile matematik okuryazarlık puanları cinsiyetlerine göre incelendiğinde anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. • Anne eğitim düzeylerine göre incelendiğinde, anne eğitim düzeyi arttıkça öğrencilerin aritmetik performans puanları ile matematik okuryazarlık puanları da artmakla birlikte anne eğitim düzeyi ile puanlar arasında anlamlı düzeyde ilişki bulunmamıştır. • Baba eğitim düzeyine göre puanlar incelendiğinde ise baba eğitim düzeyi ile aritmetik performans puanları arasında yüksek düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Matematik okuryazarlık puanları ile baba eğitim durumları arasında ise anlamlı ilişki görülmemiştir. • Öğrencilerin yaşlarına göre aritmetik performans puanları ve matematik okuryazarlık puanları incelendiğinde anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Bununla birlikte öğrencilerin yaşı 14 olan öğrencilerin 12 yaşında olanlara kıyasla puanlarının daha yüksek olduğu görülmüştür. • Öğrencilerin okul öncesi eğitimleriyle matematik okuryazarlıkları ve aritmetik performans puanları arasındaki ilişkiye bakıldığında anlamlı düzeyde ilişki bulunmamakla birlikte okul öncesi eğitim alan öğrencilerin puanları daha yüksek çıkmıştır. • Öğrencilerin aritmetik performans puanları ve matematik okuryazarlıkları farklı eğitim durumlarına göre incelendiğinde dershaneye veya etüt merkezine giden öğrenciler ile okuldan başka hiçbir eğitim kurumuna gitmemiş öğrenciler arasında anlamlı düzeyde farklılıklar bulunmuştur. • Öğrencilerin aritmetik performans puanları ve matematik okuryazarlık puanları ile ailelerin aylık gelir düzeyleri arasındaki ilişki incelendiğinde özellikle yüksek gelir düzeyi ile düşük gelir düzeyi arasında anlamlı düzeyde farklılık bulunmuştur. • Matematik okuryazarlıkları ve aritmetik performans düzeyleri arasındaki ilişki incelendiğinde öğrencilerin aritmetik performansları arttıkça matematik okuryazarlık puanlarının arttığı görülmüş ve aralarında orta düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. • 2012-2013 eğitim öğretim yılında araştırmaya katılan 7. Sınıf öğrencilerine 2013-2014 eğitim öğretim yılında tekrar uygulanan aritmetik tempo test uygulandığından Test1-Test2 sonuçları incelendiğinde aralarında anlamlı bir ilişki bulunduğu görülmüştür. Bu sonuçlar ışığında öğrencilerin cinsiyetlerine göre aritmetik performansları ve matematik okuryazarlıklarının değişmediğini, aile eğitim düzeyi özellikle (baba eğitim düzeyi) ve aile gelir düzeyi arttıkça öğrenci aritmetik performansları ve matematik okuryazarlıkları puanlarının da arttığı söylenebilir. Öğrencilerin okul öncesi eğitimlerinin puanları üzerinde direk bir etkisi görülmemekle birlikte puanlarında artış olduğunun görülmesi öğrencilerin okul öncesi eğitimine ihtiyaç olduğunu gösterebilir. Okul dışı farklı eğitim kurumlarından yararlanan öğrencilerin (dershane ve etüt merkezine giden) aritmetik becerileri ve matematik performansları yararlanmayan öğrencilere kıyasla daha yüksek olduğundan ders dışı etkinliklerin veya farklı eğitim kurumlarından yararlanmanın öğrenci başarısına olumlu etkisi olduğu söylenebilir. Yaşa göre incelemelerde anlamlı farklılık çıkmamasına rağmen aynı sınıfta bulunana fakat yaşları farklı öğrenciler arasında yaşı büyük olan öğrencilerin ortalamalarının daha yüksek olması yaş büyüklüğünün küçük de olsa avantaj sağlayabileceğini göstermektedir. Öğrencilerin aritmetik performansları ile matematik okuryazarlığı arasında anlamlı bir ilişkisinin olması ve öğrencilerin aritmetik becerileri arttıkça matematik okuryazarlık puanlarının da arttığının görülmesi öğrencilerin aritmetik performans puanlarının matematik okuryazarlık puanlarını yordadığı söylenebilir. Tekrarlı uygulanan Aritmetik Tempo Test sonuçlarının arasında anlamlı bir ilişki bulunması arada geçen sürenin öğrencilerin aritmetik becerileri üzerinde olumlu bir etki sağladığı söylenebilir.
This study aimed to identify the relationship between 7th grade students' arithmetic performance and their mathematical literacy scores and to determine what other variables influence students' arithmetic performance and mathematical literacy. The study group was comprised of 297 students, selected by means of random sampling from students at Zübeyde Hanım Secondary School in Serdivan, Sakarya during the 2012-2013 and 2013-2014 academic years. The study employed a qualitaty research design in which three instruments were utilized: a personal information form, the Arithmetics Tempo Test (Tempo Test Rekenen, TTR; De Vos, 1992) to measure students' performance in arithmetics, and a mathematical literacy test, constructed by selecting sample PISA questions published by the Ministry of Education (MoNE), to determine their level of mathematical literacy. When the essential statistical analyses were conducted, the following results were obtained: • There was no significant relationship between students' arithmetic performance scores and their matemathics literacy scores in terms of gender; • When the scores were examined in terms of the educational level of the mother, even though it was observed that the higher the educational level of the mother was, the higher students' arithmetic performance and mathematical literacy scores were, no significant relationship was found between the educational level of the mother and the scores. • When the scores were examined in terms of the educational level of the father, it was found that there was a high level of significance between the educational level of the father and students' arithmetic performance scores. However, the relationship between students' mathematical literacy scores and the educational level of the father was not found to be significant. • When the students' arithmetic performance and mathematical literacy scores were examined in terms of the age of students, no significant relationship was found. However, it was observed that students of 14 years of age compared to those of 12 years of age had obtained higher scores. • Even though no significant relationship was found between students' preschool education and their mathematical literacy and arithmetic performance scores, the scores of those students who had received preschool education were observed to be higher. • When the students' arithmetic performance and mathematical literacy scores were examined in terms of students' varying levels of education, significant differences were observed between students who had attended a private course (dershane) or a study center and those who had not attended any educational institution other than their school. • When the relationship between the monthly income level of the students' families and the students' arithmetic performance and mathematical literacy scores was examined, a significant difference was observed particulary between high and low level of income. • When the relationship between arithmetic performance and mathematical literacy scores was examined, it was found that the higher students' arithmetic performance scores were, the higher were their mathematical literacy scores. There was a moderate level of signicance between the two scores. • The Arithmetic Tempo Test was readministered during the 2013-2014 academic year to the 7th grade students who had taken the test during the 2012-2013 academic year as participants of the study. When the two test scores (Tes1 and Test 2) were analyzed, no significant relationship was found between the scores of Test 1 and Test 2 In light of these results, it can be concluded that students' arithmetic perfomance and mathematical literacy scores do not vary by gender, yet their arithmetic performance and mathematical literacy scores increase as the educational level of the family (particularly the father's educational level) and the level of family income increase. That no direct influence of students' preschool education upon their scores were observed while there was an increase in their scores could indicate that preschool is essential for students. As the arithmetic performance and mathematical literacy scores of students who had attended various educational institutions in addition to their schools were higher than the scores of those who had not attended any educational institution other than their school, it can be said that extracurricular activities or benefitting from various educational institutions can have a positive impact upon student success. Even though the analyses yielded no significant relationship between the scores by age, it was observed that among the students in the same class but with different ages, those who were older had higher average scores than those who were younger, which could be an indication that a higher age level could be slightly more advantageous. As a significant relationship was found between students' arithmetic performance and mathematical literacy scores and as it was observed that the higher their arithmetic performance scores were, the higher were their mathematical literacy scores, it can be said that students' arithmetic performance scores can predict their mathematical literacy scores. The fact that there was a significant relationship between the scores obtained from the repeated administration of the Arithmetic Tempo Test can indicate that the time duration between the two administrations had a positive impact upon students' arithmetic skills.