Bu çalışmada; fen bilgisi öğretmen adaylarının fen laboratuvarı öz-yeterlik inanç ve tutum puanları ile fizik, kimya ve biyoloji laboratuvarı kaygı puanları arasında anlamlı ilişkinin olup olmadığı, ayrıca bu değişkenlerin cinsiyet ve sınıf düzeylerine göre fark oluşturup oluşturmadığı araştırılmıştır. Araştırmada genel tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini üç farklı devlet üniversitesinin Eğitim Fakültesi'nde okuyan fen bilgisi öğretmen adayları, örneklemini ise bu fakültelerin İlköğretim Bölümü Fen Bilgisi Öğretmenliği Ana Bilim Dalı 2, 3 ve 4. sınıflarında öğrenim gören 235 erkek, 450 kız olmak üzere toplam 685 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; "Öğrenme ve Performansla İlgili Öz-yeterlik İnancı Ölçeği", "Fen Laboratuvarı Tutum Ölçeği", "Fizik, Kimya ve Biyoloji Laboratuvarları Kaygı Ölçekleri" 2012-2013 eğitim-öğretim yılının ikinci döneminde öğretmen adaylarına uygulanmıştır. Verilerin analizinde Pearson Çarpım Momentler Korelasyonu, Bağımsız Örneklemler t-Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, fen bilgisi öğretmen adaylarının fen laboratuvarı tutum puanları ile fizik, kimya ve biyoloji laboratuvarı kaygı puanları arasında negatif ve anlamlı bir ilişki olduğunu göstermiştir. Öğretmen adaylarının fen laboratuvarı tutum ve fizik laboratuvarı kaygı puanları cinsiyete göre anlamlı farklılık göstermiştir. Bu sonuca göre erkek öğrencilerin fen laboratuvarı tutum ve fizik laboratuvarı kaygı puanları, kız öğrencilerin tutum ve kaygı puanlarından anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Bununla birlikte, öğretmen adaylarının fen laboratuvarı tutum puanları sınıf düzeylerine göre anlamlı farklılık göstermiştir. Yapılan Post Hoc analizi sonucunda, 2. sınıf öğrencilerin tutum puanları 3 ve 4. sınıf öğrencilerin tutum puanlarından anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Öz-yeterlik, Tutum, Kaygı, Laboratuvar, Fen Bilgisi ÖğretmenAdayı.
In this study, it was researched whether there is a significant relationship between science teacher candidates' self-efficacy belief and attitude scores of science laboratory and anxiety scores of physics, chemistry and biology laboratory and these variables differ according to the levels of gender and grade level. Relational screening model of the general screening models was used in the research. The population of the research is composed of the science teacher candidates who study at the Faculty of Education of three different state universities; the sample comprises of total 685 teacher candidates, 235 of which are male, 450 are female who study in the 2nd, 3rd and 4th grades of Department of Elementary Science Teaching at these faculties. "Self-efficacy Belief Scale for Learning and Performance", "Science Laboratory Attitude Scale", "Physics, Chemistry and Biology Laboratories Anxiety Scale" were applied to the teacher candidates in the second term of 2012-2013 academic year as data collecting tools. Pearson's product moment correlation, Independent Samples t-Test and One-Way Analysis of Variance (ANOVA) were used in the analysis of the data. The results of the research showed that there is a negative and significant relationship between science teacher candidates' attitude scores of science laboratory and anxiety scores of physics, chemistry and biology laboratories. Teacher candidates' attitude scores of science laboratory and anxiety scores of physics laboratory differed significantly according to the gender. As a result, it was determined that male students' attitude scores of science laboratory and anxiety scores of physics laboratory are significantly higher than female students'. Moreover, teacher candidates' attitude scores of science laboratory differed significantly according to the grade level. As a result of the Post-Hoc analysis, it was found that 2nd grade students' attitude scores are significantly higher than 3rd and 4th grade students'. Keywords: Self-efficacy, Attitude, Anxiety, Laboratory, Science Teacher Candidate