dc.contributor.advisor |
Doç. Dr. Erkan Yaman |
|
dc.date.accessioned |
2020-11-04T12:43:17Z |
|
dc.date.available |
2020-11-04T12:43:17Z |
|
dc.date.issued |
2013 |
|
dc.identifier.citation |
Ruçlar, Kayhan (2013). Örgüt kültürü ve örgütsel sessizlik arasındaki ilişki : Sakarya Üniversitesi örneği.( Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi ).Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya. |
|
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/20.500.12619/74760 |
|
dc.description |
06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır. |
|
dc.description.abstract |
Bu çalışmada Sakarya Üniversitesi?nde görev yapan öğretim elemanlarının örgütsel sessizlik algısı sorgulanmaktadır. Öğretim elemanlarının demografik özellikleri ile örgütsel sessizlik ve örgüt kültürü algıları arasındaki ilişki belirlenmeye çalışılmıştır. Bunun yanı sıra örgüt kültürü ile örgütsel sessizlik arasında herhangi bir etkileşim olup olmadığı istatistiksel yollar ile analiz edilmiştir. Araştırmaya katılan öğretim elemanlarının demografik özellikleri (cinsiyet, yaş, görev yaptığı fakülte, öğrenim durumu, ünvan, kurumda çalışma yılı) ile örgütsel sessizlik algıları ve algıladıkları kurum kültürü arasında bir ilişki olup olmadığı sorgulanmıştır. Ölçeğin birinci bölümünde sorulan üç adet kontrol sorusu ile öğretim elemanlarının kurumlarının yönetim tarzı ve örgütteki iletişim imkânları ile ilgili algılarının örgütsel sessizlik algılarını nasıl etkilediği saptanmaya çalışılmıştır. Araştırmada bağımsız değişken olarak öğretim elemanlarının altı adet demografik özelliği ve kontrol soruları kullanılmıştır. Araştırmada bağımlı değişken olarak ise İpek (1999) tarafından hazırlanan örgüt kültürünü belirlemeye yönelik geliştirilen ölçek kullanılmıştır. Bu ölçekte örgüt kültürünü belirlemeye yönelik dört boyutta toplam 37 madde bulunmaktadır. Araştırmada bir diğer bağımlı değişken olarak ise örgütsel sessizliği ölçmek için Çakıcı ve Çakıcı (2007) tarafından geliştirilen ve Soycan tarafından uyarlanan ölçek kullanılmıştır. Örgütsel sessizlik ölçeği beş boyuttan ve toplam 28 maddeden meydana gelmektedir. Çalışma grubunu Sakarya Üniversitesi?nde seçilen 6 fakültede görev yapan 93?ü kadın 160?ı erkek toplam 253 öğretim elemanı oluşturmaktadır. Araştırmada elde edilen veriler değerlendirilirken değişkenler arasında ilişki olup olmadığını belirlemek; şayet ilişki var ise bu ilişkinin düzeyini ve yönünü belirlemek amacıyla ilişkileri incelemeye yönelik anlam çıkarıcı istatistik tekniklerinden faydalanılmıştır. Araştırmada bir bağımlı değişken ile bir veya daha fazla bağımsız değişken arasındaki ilişkiyi incelemek için korelasyon, grupların karşılaştırılması söz konusu olduğunda ise, gruplar arası farklılıkların incelenmesine yönelik olarak t-testi (iki grup olması halinde), Anova (ikiden fazla grup varsa) ve Kruskal-Wallis testleri uygulanmıştır. Araştırma sonucunda öğretim elemanlarının cinsiyetlerine ve öğrenim durumlarına göre örgütsel sessizlik algı düzeylerinde anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Öğretim elemanlarının örgütsel sessizlik algılarının yaş gruplarına, görev yaptıkları fakültelere, öğretim elemanlarının çalıştıkları örgütlerde algıladıkları yönetim tarzına, yöneticileriyle yüz yüze görüşme sıklıklarına ve yöneticileriyle açıkça konuşabilme düşüncelerine göre anlamlı olarak farklılaştığı görülmüştür. Araştırma görevlilerinin ?Tecrübe Eksikliği? boyutunda öğretim üyelerine göre örgütsel sessizlik algılarının anlamlı olarak daha yüksek olduğu görülmüştür. Örgütsel sessizliğin ?Tecrübe Eksikliği? boyutunda en yüksek örgütsel sessizlik algısına ?1-5 yıl? görev yapan öğretim elemanlarının sahip olduğu, en düşük örgütsel sessizlik algısına ?21 yıl ve üstü? görev yapan öğretim elemanlarının sahip olduğu görülmektedir. Öğretim elemanlarının cinsiyetlerine, çalıştıkları süreye, görev yaptıkları fakültelere ve öğrenim durumlarına göre örgüt kültürü algı düzeylerinde anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Öğretim elemanlarının örgüt kültürü algılarının yaş gruplarına, ünvanlarına, öğretim elemanlarının çalıştıkları örgütlerde algıladıkları yönetim tarzına, yöneticileriyle yüz yüze görüşme sıklıklarına ve yöneticileriyle açıkça konuşabilme düşüncelerine göre anlamlı olarak farklılaştığı görülmüştür. Çalışmaya katılan öğretim elemanlarının örgütsel sessizlik ve örgüt kültürü ölçeklerinden aldıkları puanlar korelasyon tablosunda incelendiğinde öğretim elemanlarının örgütsel sessizlik algıları ve örgüt kültürü algıları arasında anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur. Bu ilişki iki ölçeğin alt boyutları arasında orta düzeyde negatif anlamlı bir ilişkidir. Örgütsel sessizlik (toplam) ile örgüt kültürü alt boyutları arasında da orta düzeyde negatif anlamlı bir ilişki görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Örgütsel Sessizlik, Örgüt Kültürü, Sakarya Üniversitesi |
|
dc.description.abstract |
In this study, sense of organizational silence of the instructors in Sakarya University was questioned. The relationship between the instructor?s demographic features and the sense of organizational silence and organizational culture was specified. Besides, whether there is an interaction between the organizational silence and the organizational culture was analyzed in statistically. Whether there is a relationship between the demographic features (sex, age, faculty s/he works in, educational background, title, time s/he spent in the property) of the instructors who participated in the study and the sense of organizational silence and the organizational culture they perceived. With three control questions in the first part of the scale, it was determined how the management style in instructors? instutituons and their perception of communcation opportunities in the institution affected their sense of organizational silence. Six demographic features of the instructors and the control questions were used as independent variable in the study. As dependent variable, the scale which was developed for determining organizational culture, by İpek (1999) was used. In this scale, there are 37 items in 4 dimensions for determining organizational culture. As another dependent variable, a scale, developed by Çakıcı (2007) and adapted by Soycan, for measuring organizational silence was used. The scale of organizational silence has 28 items and 5 dimensions. Study group includes 253 instructors of 93 women and 160 men in 6 faculties in Sakarya University. While evaluating the datas gathered in the study, determining whether there is a relationship between the variables; if there is, some inferring statictic techniques was used for analysing these relationships and their level and direction. To analyse the relationship between a dependent variable and one or more independent variable, correlation, T-test (if two groups) while comparing the groups for analysing the diferences between these groups, Anova (if more than two groups) and Kruskal-Wallis test were applied in the study. It was not found out a remarkable difference at the instructors? sense of organizational silence degree according to their sexes and educational backgrounds at the end of the study. It was seen that the instructors? sense of organizational silence has remarkable differences according to their age group, faculty, sense of management style in their institutions, frequency of their communication with their managers and their thoughts of speaking with their managers clearly . It was reached that research assistants have a significantly higher sense of organizational silence than the lecturers? in dimension of ?Lack of Experience?. It was seen that the academists who have 1-5 years of study period have the highest sense of organizational silence while the ones who have 21 or more study period have the lowest sense of organizational silence in the dimension of ?Lack of Experience? of organizational silence. It was not found out a remarkable difference at the instructors? sense of organizational culture degree according to their sexes, time s/he spent in the property, faculty s/he works in, educational background. It was seen that the instructors? sense of organizational culture has remarkable differences according to their age group, title, sense of management style in their institutions, frequency of their communication with their managers and their thoughts of speaking with their managers clearly. When the points that participant academists got from organizational silence and organizational culture scales analyzed in the correlation table, it was found out that there is a remarkable relationship between the academists? sense of organizational silence and sense of organizational culture.This relationship is a medium-level negative relationship between sub-dimensions of two scales. A medium-level negative relationship between the organizational silence (total) and the organizational culture was also seen. Key words: Organizational Silence, Organizational Culture, Sakarya University. |
|
dc.format.extent |
xviii, 170 y. : şkl., tbl. ; 30 cm. |
|
dc.language |
Türkçe |
|
dc.language.iso |
tur |
|
dc.publisher |
Sakarya Üniversitesi |
|
dc.rights |
Atıf 4.0 Uluslararası |
|
dc.rights.uri |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
|
dc.rights.uri |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
|
dc.subject |
Örgütsel sessizlik |
|
dc.subject |
Sakarya Üniversitesi |
|
dc.title |
Örgüt kültürü ve örgütsel sessizlik arasındaki ilişki : Sakarya Üniversitesi örneği |
|
dc.type |
MasterThesis |
|
dc.contributor.department |
Sakarya ÜniversitesiEğitim Bilimleri Enstitüsü,Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı |
|
dc.contributor.author |
Ruçlar, Kayhan |
|
dc.relation.publicationcategory |
TEZ |
|