Bu araştırmanın amacı; ailesi parçalanmış olan ilkokul, ortaokul ve lise çağındaki bireylerin akademik başarılarının çeşitli değişkenler tarafından irdelenmesidir. Bireylerin başarısına etki eden değişkenlerin öğrenilmesi, değerlendirilmesi, ailelerin ve öğretmenlerin bu konuda bilinçlendirilmesi çocuklarımızın geleceği açısından son derece önemlidir. Bu amaçla araştırmanın kapsamına Kocaeli ilinin Körfez ilçesindeki çeşitli ilkokul, ortaokul ve liselerde öğrenim gören 636 öğrenci dâhil edilmiştir. Araştırma kapsamına dâhil edilen öğrenciler tesadüfi örnekleme yoluyla seçilmiştir.Bu araştırmada veri toplama aracı olarak öğrencilerin akademik başarı düzeylerini saptamak amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan ?Parçalanmış Aile Öğrencilerini Farklı Değişkenler Açısından Tanıma Anketi? kullanılmıştır. Veri toplama aracı; öğrencilerin cinsiyetleri, öğrencilerin yaşları, öğrencilerin öğretim düzeyleri, öğrencilerin geçen dönemki puan ortalamaları, öğrencilerin annelerinin hayatta olup olmama durumları, öğrencilerin babalarının hayatta olup olmama durumları, öğrencilerin annelerinin eğitim düzeyi, öğrencilerin babalarının eğitim düzeyi, öğrencilerin annelerinin iş durumları, öğrencilerin babalarının meslekleri, öğrencilerin ailelerinin aylık ortalama gelirleri, öğrencilerin anne babalarının ilişki durumları, öğrencilerin kiminle yaşadıkları, öğrencilerin sigara kullanma durumları, öğrencilerin alkol kullanma durumları değişkenlerinden meydana getirilmiştir. Araştırmada uygun veri analizi tekniği seçilirken öncelikle alt problemlerden hareketle parçalanmış aile öğrencilerinin akademik başarı puanlarının cinsiyet, annenin hayatta olup olmaması, babanın hayatta olup olmaması, ebeveynlerin ilişki durumları, öğrencilerin sigara kullanımı, öğrencilerin alkol kullanımı, annenin iş durumu ve ailelerin aylık ortalama gelir değişkenlerine göre anlamlı bir şekilde değişip değişmediği tespit edilmesi amacıyla değişkenler t testi ile incelenmiştir. Öğrencilerin akademik puanlarının; öğrencilerinin yaş grupları, anne öğrenim düzeyleri, baba öğrenim düzeyleri, baba meslek durumu, öğrencinin yaşamını sürdürdüğü kişi/grup ve öğrencinin öğrenim düzeyi değişkenlerine bağlı olarak anlamlı bir şekilde değişip değişmediğinin tespit edilmesi amacıyla tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Yapılan varyans analizleri sonucunda F değerleri hesaplanmış ve gruplararası farklılıkların kaynağını belirlemek amacıyla ise ?LSD Çoklu Karşılaştırma Testi? yapılmıştır.Araştırma sonunda yapılan veri analizlerinden elde edilen bulgulara göre; öğrencilerin yaş grupları, anne öğrenim durumları, baba öğrenim durumları ve öğrencinin öğrenim gördüğü düzey değişkenlerine göre öğrencilerin akademik başarı puanları açısından bir farklılığın olduğu tespit edilmiştir. Yine öğrencilerin cinsiyeti, anne hayatta olma durumu, baba hayatta olma durumu, ebeveynlerin ilişki durumu, öğrencilerin sigara kullanma durumu, öğrencilerin alkol kullanma durumu, anne iş durumu, aylık ortalama gelir durumları, baba çalışma durumları ve öğrencinin kaldığı kişi/grup değişkenlerine göre öğrencilerin akademik başarı puanları açısından anlamlı bir farklılık bulgulanmamıştır. Araştırmanın sonunda elde edilen bulgular psikoloji, psikolojik danışma ve rehberlikle ilişkilendirilerek tartışma-yorum ve sonuç- öneriler kısmına yer verilmiştir. Anahtar Kelimeler: Aile, Parçalanmış Aile, Okul Başarısı, Akademik Başarı, Boşanma
This research aims at analysing the academic achievement of individuals at the ages of primary school, secondary school and high school based on different variables. Being informed of the variables influential in individuals? academic achievement and evaluating them, and raising the awareness of parents as well as of teachers in this issue are extremely important for our children?s future. For our purposes, 636 students attending various primary, secondary and high schools located in the Körfez district of Kocaeli province were included in the research. The students were chosen through random sampling.?The Survey of Recognising Students coming from Fragmented Families in terms of Different Variables?, which was designed by the researcher so as to determine their levels of achievement, was used in this research as the tool of data collection. The tool of data collection was composed of such variables as gender, students? age, their grade level, their score averages for the previous semester, whether or not their mother was alive, whether or not their father was alive, their mother?s educational level, their father?s educational level, their mother?s occupational status, their father?s job, average family income, the status of parents? relations, who the students lived with, whether or not the students smoked or drank alcohol.In the process of selecting the appropriate technique of data analysis, firstly setting out from the hypotheses, the t test was performed in order to determine whether or not the academic scores of students coming from fragmented families differed according to the variables of gender, whether or not the students? mother was alive, whether or not their father was alive, the status of their parents? relations, whether or not the students smoked or drank alcohol, their mother?s occupational status, and their family?s average income. And in order to see whether or n ot their academic score differed significantly according to the variables of their age group, their mother?s level of education, their father?s level of education, the person/group with whom the students lived, and the students? educational level, the one-way variance analysis (ANOVA) was conducted, Following the variance analyses, the F values were calculated, and the ? LSD multi-comparison Test? was done so as to determine the source of intergroup differences.In consequnce, according to the findings obtained from the data analyses, significant differences were found between students? academic scores according to their age groups, the mother?s educational status, their father?s educational status, and the students?s level of education.However, no significant differences were found between their academic scores on the basis of the variables of gender, whether or not their mother was alive, whether or not their father was alive, the status of their parents? relations, whether or not the students smoked, or drank alcohol, their mother?s occupational status, the family?s average income, father?s status of working, and the person/group with whom the students lived. The findings obtained at the end of the research were associated with psychology and with psychological counseling and guidance, and are presented in the discussion-interpretations and conclusions-recommendations parts. Key Words: Family, Fragmented Family, School Achievement, Academic Achievement, Divorce