Bu araştırma Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi?nde okuyan öğretmen adaylarının eğitim amaçlı öz-yeterlik algılarının düzeyini belirlemek ve bu algıları geliştirebilmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu amaç doğrultusunda araştırmada iki farklı araştırma modeli kullanılmıştır. İlk olarak Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi?nde okuyan öğretmen adaylarının eğitim amaçlı internet kullanımı öz-yeterlik algılarının düzeyini belirlemek ve hangi değişkenlere göre farklılık gösterdiğini incelemek için tarama modeli ile bir çalışma gerçekleştirilmiştir. Bu modelin örneklemini farklı programlardan Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi birinci öğretim son sınıfta okuyan 370 öğretmen adayı oluşturmuştur. İkinci aşamada öz-yeterlik algısı puanı görece düşük olan öğretmen adaylarına ?Eğitimde İnternet Kullanımı? adı verilen eğitime katılmaları önerilmiştir. Bu eğitime katılmak isteyen 28 öğretmen adayı araştırmanın ikinci aşaması için çalışma grubunu oluşturmuştur. Araştırmanın ikinci kısmı için seçkisiz atama kullanılmadığı ve tek grup ile çalışma yapıldığından dolayı, zayıf deneysel desenlerden tek grup öntest-sontest modeli kullanılmıştır. Eğitimden sonra bu öğretmen adaylarının eğitimle ilgili görüşleri alınmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının eğitim amaçlı internet kullanımı öz-yeterlik algıları ile cinsiyet, öğrenim görülen bölüm, bilgisayar kullanım yılı, bilgisayar sahipliği, haftalık bilgisayar kullanım süresi, haftalık internet kullanım süresi, sosyal medya kullanımı, haftalık sosyal medya kullanım süresi, eğitimde interneti kullanabilme ile ilgili kendilerini yeterli görüp görmediklerine yönelik düşünceleri, FATİH projesi teknolojilerini kullanama da kendilerini yeterli görüp görmediklerine yönelik düşünceleri, mesleki yaşamlarında internetten eğitim amaçlı materyal bulma ile ilgili kendilerini yeterli görüp görmediklerine yönelik düşünceleri arasında anlamlı farklılıklar ortaya çıkmıştır. Öğretmen adaylarına verilen sekiz saatlik eğitim sonrasında, öz-yeterlik algılarının anlamlı olarak arttığı görülmüştür. Bunun nedenlerinden biri olarak öz-yeterlik algılarının gelişmesinde en önemli etmen olan etkin doğrudan deneyimlerin öğretmen adaylarına sağlanmış olması görülmektedir. Ayrıca öğretmen adaylarının interneti kullanma ile ilgili temel becerileri biliyor olmaları nedeniyle eğitim amaçlı internet kullanımı becerilerini öğrenirken zorluk çekmedikleri düşünülmektedir. Bundan sonraki çalışmalarda öğretmen adaylarının öz-yeterlik algılarının aldıkları eğitimin kalite göstergelerinden biri olarak incelenmesi ve öğretmen adaylarının öz-yeterlik algılarını geliştirmek için benzer eğitimlerin verilmesi önerilmektedir. Anahtar Kelimeler: Eğitim amaçlı internet kullanımı, Öz-Yeterlik, Öğretmen adayı.
This study is conducted in order to determine the level of self-efficacy perceptions of the prospective teachers being educated in Faculty of Education at Sakarya University and to develop these perceptions. Two different research models were used in this study. First, a survey model was applied to the participants to determine their self-efficacy perceptions on internet use for educational purposes and to analyze variables which differ. The sample of the study consists of 370 senior undergraduate students of Faculty of Education at Sakarya University. In the next phase prospective teachers with a self-efficacy scores relatively lower were asked to participate in a training called ?Internet Use in Teaching?. The 28 prospective teachers who volunteered to participate generated the study group for the second phase of the research. Since the participants weren?t chosen randomly and there was only one group, pretest-posttest design, which is one of the weak experimental designs, was applied. The opinions of the participants about the training were asked after the training. The findings of the survey present significant differences between the self-efficacy perceptions of the prospective teachers on internet use for educational purposes and gender, the department being attended, the experience in using a computer, owning a personal computer, weekly computer usage, weekly internet usage, using the social media, weekly social media usage, their opinions on their own capability of using internet for educational purposes, their opinions on their adequacy in using the technology in FATİH Project and their opinions on their adequacy in using the internet to find educational materials in their professional life. The effect levels of these significant differences were calculated and discussed depending on the literature. Having been given an eight-hour-training, the self-efficacy perceptions of the prospective teachers increased significantly. Providing the participants with active direct experiences, which the most substantial factor for nurturing self-efficacy beliefs, is one of the reasons of this finding. Besides, it is assumed that participants? being acquainted with the basics of using internet has facilitated internet use for educational purposes. It is suggested that the self-efficacy of the prospective teachers can be one of the quality indicators of the education they received and similar trainings should be provided to increase their self-efficacy levels for future researches. Keywords: Educational Internet Use, Self-Efficacy, Prospective Teacher