Bu çalışmada, Danimarka eğitim sistemi, Danimarka'nın ve Türkiye'nin Sosyal Bilgiler Programı ve Sosyal Bilgiler Programı kapsamına giren derslerin amaç, içerik, öğrenme-öğretme süreçleri ve değerlendirme boyutları, benzerlikleri ve farklılıkları yönünden karşılaştırılmıştır. Bu karşılaştırmalı eğitim çalışmasının sonuçlarından hareketle de, her iki ülkenin eğitim sistemini ve sosyal bilgiler programını geliştirmek ve daha nitelikli bir hale getirmek amaçlanmıştır.Çalışma, Danimarka'nın Odense Bölgesi'nde uygulanan sosyal bilgiler ve sosyal bilgiler programı kapsamına giren derslerin görüldüğü sınıf düzeyleri ile sınırlandırılmıştır. Araştırmada nitel veri toplama yöntemlerinden biri olan doküman analizi tekniği kullanılmış, bu doğrultuda da Danimarka'nın Sosyal Bilgiler Programı'na ilişkin ülkenin Eğitim Bakanlığı kaynaklarına ulaşılarak araştırmanın temelini oluşturan Sosyal Bilgiler Programı'na yönelik dokümanlar elde edilmiştir. Bunun dışında veri toplama amacıyla, araştırmacı tarafından okullara gidilip konuyla ilgili öğretmenlerle birebir görüşmeler yapılmıştır.Verilerin analizi sonucunda şu bulgulara ulaşılmıştır;?Danimarka eğitim sistemi, eğitim alanında alınan kararlar, okul sistemi, ders saatlerinin uzunluğu ya da kısalığı, ders kitaplarının seçimi gibi hususlar bakımından Türkiye'den farklı olarak yerel izler taşımaktadır.?Danimarka'nın Sosyal Bilgiler Programı'nda ?Konu Ağı- Proje Merkezli Program Yaklaşımı?nı uygulanırken, Türkiye'nin Sosyal Bilgiler Programı'nda ise sarmal ve genişleyen çevre tasarımının uygulanmaktadır.?Danimarka'nın ve Türkiye'nin Sosyal Bilgiler Programı'nın öğrenme alanları birbiri ile ilişkilidir ve içerik kazanımlarda hissedilmektedir. Danimarka'nın Sosyal Bilgiler Programı'nda ağırlıklı olarak Avrupa Birliği ile olan ilişkilere, terörizme ve çok kültürlülüğe değinilmektedir.?Danimarka'nın Sosyal Bilgiler Programı'nda her sınıf düzeyinde özel amaçlar başlığı altında, Türkiye'nin Sosyal Bilgiler Programı'nda ise öğrenme alanları çerçevesinde kazanımlara yer verilmektedir. Her iki ülke özel amaçlar çerçevesinde birbirleriyle örtüşen kazanımlara sahiptir.?Türkiye'nin Sosyal Bilgiler Programında her sınıf düzeyinde öğrenme alanına ve bu öğrenme alanı çerçevesinde üniteler, kazanımlar, etkinlikler ile bu kazanım ve etkinliklere ilişkin açıklamalara yer verilmektedir. Danimarka'nın Sosyal Bilgiler Programı'nda ise daha çok dersler arası ilişkilendirmeler görülmektedir.?Türk eğitim sisteminde, Türk Milli Eğitimi'nin amaçları, program düzeyinde genel amaçlar ve özel amaçlar olmak üzere üç ayrı amaç bulunmaktadır. Danimarka eğitim sisteminin amaçları da bu anlamda benzerdir, ancak Danimarka'nın program düzeyindeki amaçları ?Slutmal? ve ?Delmal? olmak üzere ikiye ayrılmaktadır.?Her iki ülkenin eğitim sisteminin genel amaçları etkin bir vatandaş yetiştirmektir. Ancak Danimarka'nın eğitim sisteminin genel amaçlarında demokrasi kavramına önemli ölçüde vurgu yapılmaktadır. Türkiye'nin Sosyal Bilgiler Programının genel amaçlarında da Atatürk İlkeleri'nin ön plana çıktığı ve devletin resmi ideolojisi çerçevesinde vatandaş yetiştirmenin temel alındığı görülmektedir.?Danimarka ve Türkiye eğitim sisteminde öğrenci merkezlilik esastır ve her iki ülke yöntem ve teknik, ölçme ve değerlendirme araçları bakımından benzerlikler taşımaktadır.? Danimarka eğitim sisteminde öğrenciler 9. sınıf düzeyine kadar sınav olmamaktadır, Türkiye'de ise öğrenciler her sınıf düzeyinde yazılı ve sözlü sınava girmek zorundadır.Anahtar Kelimeler: Sosyal Bilgiler Programı, Karşılaştırmalı Eğitim, Danimarka Eğitim Sistemi, Program Geliştirme
In this study, The Danish Education System, Social Studies Program of Denmark and Turkey anf the objectives, content, teaching-learning process and evaluation dimensions of the courses within the scope of Social Studies Program are compared in terms of similarities and differences. From the results of this comparative study of education is intended to develop and to make the education system more qualified and social studies program in both Denmark and Turkey.This study is limited in class levels within the scope of the courses in Social Studies Program and the Social Studies Program which is applied in Odense of Denmark. The document analysis technique which is one in qualitative data collection methods, is used in the search. The documents are obtained about social studies program which is the basis of research reaching the country?s Education Ministery sources. In addition to data collection, the researcher is visited the school to make one to one interview by the teachers on subjects.According to the results of analysis of the data, these findings are reached:?Denmark Education System carries local impacts as different from Turkey in terms of issues such as the decisions taken in the field of education in Denmark, the school system, shortening or the length of lessons hours , the choice of textbooks.?As ?Subject Network-Project Centred Aproach to Program? is implemented in Denmark Social Studies Program, The Spiral and Expanding the Enviromental Design is also implemented ?? in Turkish Social Studies Program.?Learning areas of Social Studies Program are connected with each other in Denmark and Turkey and is felt content in acquisition. The subjects which is mainly about the European Union relations, terrorism and multi-culturalism are mentioned in Denmark's Social Studies Program.?The acqusitions are placed in Denmark's Social Studies Program at the level of each class under the title of specific objectives. The acquisition are placed within the framework of the areas of learning of Social Studies Program in Turkey. Both countries have overlapping acquisitions within the framework of special goals.?It is given in area of learning; unity, activities and explanations about acquisition and activities within the framework of the learning area in Turkey's Social Studies Program at every class level. It is seen association between lessons in Danish Social Studies Program.?Turkish Education System have three objectives as the Turkish Minister of Education objectives, general objectives the program level and special objectives. Danish education system also have similar objectives, but the program level objectives of the Danish are divided into two as "Slutmal" and "Delmal ".?The general objectives of education system is to train an effective citizen in both countries, but the concept of democracy is mainly emphasized in the general objectives of Danish Education System, It has been seen that the Principles of Ataturk are emphasized in Social Studies Program in Turkey and it aims to train citizen within the framework the state's ideology.?Denmark and Turkey Education System is based on student-centredness and it carries the similarities in terms of the method and technique, assessment and evaluation tools.?In the Danish Education System don?t have examination until the level of 9 class,. In Turkey the students must have written examinations and oral examinations at every class level.Key Words: Social Studies Program, Comparative Education, Denmark Education System, Program Development