Bu araştırmanın amacı çevrimiçi öğrenme programlarına devam eden öğrencilerin akademik başarılarının, transaksiyonel uzaklık, sorgulama topluluğu ve öğrenme yaklaşımları tarafından yordanıp yordanmadığını ortaya koymaktır. Bununla birlikte çevrimiçi öğrenme öğrencilerinin transaksiyonel uzaklık, sorgulama topluluğu ve öğrenme yaklaşımları arasındaki ilişki incelenmiştir. Ayrıca çevrimiçi öğrenme programlarına devam eden öğrencilerin akademik başarılarının, transaksiyonel uzaklık, sorgulama topluluğu ve öğrenme yaklaşımlarının cinsiyet, öğrenim görülen yıl, daha önce uzaktan eğitim görüp görmediğine göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini 2011-2012 öğretim yılı bahar yarıyılında Fatih ve Gazi Üniversitelerinin uzaktan eğitim programlarında öğrenim gören 298 öğrenci oluşturmuştur. Örneklemin belirlenmesinde uygun örnekleme yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmada transaksiyonel uzaklık, sorgulama topluluğu ve öğrenme yaklaşımları ölçeklerine kişisel bilgiler formu eklenerek oluşturulan anket internet üzerinden uygulanmıştır. Çevrimiçi öğrenme öğrencilerinin akademik başarı puanlarını yordayan değişkenleri belirlemek amacıyla regresyon analizi, değişkenler arasındaki ilişki için pearson korelasyon ve değişkenler arasındaki farkı incelenmek amacıyla ilişkisiz örneklemler için t-testi ve tek yönlü ANOVA yapılmıştır.Araştırma sonucunda çevrimiçi öğrenme öğrencilerinin akademik başarılarının transaksiyonel uzaklık algısı bağımsızlık faktörü ve öğrenme yaklaşımları derin öğrenme faktörü tarafında yordandığı bulunmuştur. Bununla birlikte cinsiyet, öğrenim görülen yıl ve daha önce uzaktan eğitim görüp görmediği değişkenleri açısından başarı, transaksiyonel uzaklık, sorgulama topluluğu ve öğrenme yaklaşımlarında fark olmadığı ortaya çıkmıştır. Anahtar Kelimeler: Uzaktan eğitim, çevrimiçi öğrenme, akademik başarı, transaksiyonel uzaklık, sorgulama topluluğu, öğrenme yaklaşımı
The purpose of this study was to reveal whether academic achievement of students attending online learning programs are predicted by transactional distance, community of inquiry and approaches to learning or not. In addition, the relationships among transactional distance, community of inquiry and approaches to learning of online learning students are investigated. Moreover, this study investigated whether students? academic achievement, transactional distance, community of inquiry and approaches to learning scores were significantly different from each other or not in terms of gender, year of attendance and prior experience regarding distance education. The population of the study consisted of 298 students from Gazi and Fatih Universities studying distance education at the second semester of 2011-2012 academic year. Convenience sampling technique was used to select the sample in this population. The data of this study were collected through the following instruments: personal information form, transactional distance survey, community of inquiry survey and finally approaches to learning survey. Survey methodology was used to investigate the relationships among academic achievement, transactional distance, community of inquiry, and approaches to learning. Data were analyzed by conducting stepwise regression analysis, Pearson correlation, independent samples t-test, and one way ANOVA. The results showed that academic achievement of online learning students was predicted by the independence subscale of students? perceptions of transactional distance and deep learning subscale of students? approaches to learning. However, students? academic achievement, transactional distance, community of inquiry and approaches to learning scores were not significantly different from each other in terms of gender, year of attendance and prior experience regarding distance education. Keywords: Distance education, online learning, academic achievement, transactional distance, community of inquiry, approaches to learning