Açık Akademik Arşiv Sistemi

Spor yapan veya yapmayan otistik engelli bireylerin davranış ve motor performanslarının karşılaştırılması

Show simple item record

dc.contributor.advisor Doç. Dr. Çetin Yaman
dc.date.accessioned 2020-11-04T12:41:57Z
dc.date.available 2020-11-04T12:41:57Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.citation Namlı, Sevinç (2012). Spor yapan veya yapmayan otistik engelli bireylerin davranış ve motor performanslarının karşılaştırılması.( Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi ).Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/74697
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Bu araştırmanın amacı spor aktivitelerine katılımın, otistik engelli çocukların büyük ve küçük motor becerileri ile bazı davranış problemleri üzerine etkilerini belirlemekti.Araştırmaya düzenli olarak spor yapan 65 otistik engelli çocuk ile düzenli olarak spor yapmayan 30 otistik engelli çocuk katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak deneklerin büyük ve küçük motor becerileri ile bazı davranış problemlerini tespit etmeyi amaçlayan anket uygulanmıştır. Elde edilen bulguların analizinde SPSS 15.0 for Windows programında kullanılmıştır. Yaş, cinsiyet ve spor yapma durumunu yüzdelik olarak ifade etmek için frekans analizi kullanıldı. Gruplar arası karşılaştırmalar yapmak için de Mann Whitney U testi kullanılmıştır.Araştırma bulgularına göre, spor yapan otistik engelli çocukların büyük motor beceri hareketleri spor yapmayanlardan otistik engelli çocuklardan daha sık gerçekleştirdiği ortaya çıkmıştır. Benzer şekilde küçük motor becerilerin gerçekleştirilme sıklıklarına bakıldığında da, spor yapan grubun elde ettikleri değerler daha iyi seviyede çıkmıştır. İki grup arasında büyük motor becerilerden merdiven çıkma ve küçük motor becerilerden kağıt yırtma hareketleri arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar tespit edilmemiştir. İki grubun gösterdikleri davranış problemleri karşılaştırıldığında, spor yapan grubun toplam yirmi davranış probleminden on üç tanesini daha az seviyede gerçekleştirdikleri belirlenmiştir. Sadece yedi davranış probleminin her iki grupta da benzer sıklıklarda görüldüğü bulunmuştur.Sonuç olarak spora katılımın otistik engelli çocukların bazı fiziksel özelliklerini geliştirdiği ve bazı davranış problemlerini azalttığı tespit edilmiştir. Ortaya çıkan bu sonuçlar ile otistik engelli çocukların gelişimlerinde sporun önemli bir yere sahip olduğu söylenebilir.Anahtar kelimeler: Otistik çocuklar, fiziksel aktivite, motor beceri, davranış problemleri
dc.description.abstract The aim of this study was to determine effect of participation to sport activities on big and minor motor skills with some behavour problems of autistic disabled children.65 autistic disabled children who make sport regulaly and 30 autistic disabled children who don?t make sport regularly were joined in research. A survey aspiring to establish big and minor motor skills with some behavour problems of subjects was applied as data collection material. SPSS 15.0 for Windows program was used to analyze of obtained data. Frequency analyze was used to express age, gender and state of make sport as percentile. Mann Whitney U test was used to make comparasion.As data of research, it was revealed that autistic disabled children who make sport carried out big motor skills more frequency then autistic disabled children who don?t make sport. Similary to that, when realization frequencies of minor motor skills was examined, values which was obtained by make sport was appeared at better level. There was no significant difference between two groups in climb up stairs from big motor skills and paper tear from minor motor skills motions. When the behaviour problems shown by two groups was compared, it was determined that groups which made sport carried out more little level thirteen pieces of totaly twenty behaviour problems. It was found that only seven behaviour problems was seen similar frequency in each of two groupsAs a result, it was established that participation to sport is developed some physical features of autistic disabled children and reduced their?s some behaviour problems. With revealed this results, we can say that sport have an important place in development of autistic disabled children.Keywords: Autistic children, physical activity, motor skill, behaviour problems
dc.format.extent xiv, 91 sayfa; 30 cm
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights Atıf 4.0 Uluslararası
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Otistik çocuklar
dc.subject Motor beceri
dc.subject Davranış Problemleri
dc.title Spor yapan veya yapmayan otistik engelli bireylerin davranış ve motor performanslarının karşılaştırılması
dc.type MasterThesis
dc.contributor.department Sakarya ÜniversitesiEğitim Bilimleri Enstitüsü,Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi Anabilim Dalı Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bilim Dalı
dc.contributor.author Namlı, Sevinç
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atıf 4.0 Uluslararası Except where otherwise noted, this item's license is described as Atıf 4.0 Uluslararası