Bu araştırmanın amacı, ekrandan okumanın ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama ve okuma motivasyonu düzeylerine etkisinin belirlenmesidir. Araştırma deneysel modellerin altında yer alan gerçek deneysel modellerden öntest-sontest kontrol gruplu seçkisiz modele uygun olarak yürütülmüştür.Araştırmanın çalışma grubu 2010-2011 eğitim-öğretim yılı II. dönem Sakarya İli Hendek merkez ilçesinde bulunan bir devlet ilköğretim okulunun 5. sınıfında öğrenim gören 30'u deney, 30'u kontrol grubu olmak üzere 60 öğrenciden oluşmaktadır. 5/A ve 5/B şubeleri sırasıyla deney ve kontrol grubu olarak rastgele seçilmiştir.Araştırmanın bağımlı değişkenleri okuduğunu anlama ve okuma motivasyonu düzeyleridir. Araştırmanın bağımsız değişkeni ise okuma metninin sunulduğu ortamdır. Öncelikle uygulamada, öğrencilerin Türkçe dersinden geri kalmamaları için Talim Terbiye Kurulunca onaylanmış ve ilgili okulda kullanılan Türkçe ders kitabında yer alan metinlerin seçilmesine dikkat edilmiştir. 6. ve 7. temalardan 3'ü öyküleyici, 3'ü de bilgilendirici metin seçilmiştir. Bu metinler deney grubunda kullanılmak üzere bilgisayar ortamına aktarılmıştır. Araştırmacı tarafından geliştirilen okuduğunu anlama testi ve okuma motivasyonu ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada bilgilendirici metinleri bilgisayar ekranından okuyan öğrencilerin okuduğunu anlama düzeyleri basılı materyalden okuyan öğrencilerin okuduğunu anlama düzeylerinden istatistiksel olarak anlamlı derecede yüksek bulunmuştur. Bu durum yapılan uygulamanın etkili olduğunu göstermektedir. Bunun yanında, öyküleyici metinleri bilgisayar ekranından okuyan öğrenciler ile basılı materyalden okuyan öğrencilerin okuduğunu anlama düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Bu durum yapılan uygulamanın etkili olmadığını göstermektedir. Metinleri bilgisayar ekranından okuyan öğrenciler ile basılı materyalden okuyan öğrencilerin okuma motivasyonu düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Metinlerin bilgisayar ekranından okunması öğrencilerin okuma motivasyonların da olumlu bir etki yapmamıştır.Anahtar kelimeler: Ekrandan Okuma, Okuduğunu Anlama, Okuma Motivasyonu
The aim of the research, it is aimed to define the influences of the 5th grade level students? "reading on screen", on the reading comprehension and reading motivation. The pretest-posttest control group random model of real experimental models which takes part under experimental models has been used in the research. The study group of the research consists of 60 fifth grade students covering 30 students of experimental group, 30 students of control group of state Elemantary School (Sakarya City, Hendek district center region) during the second half of 2010-2011 School Year. Respectively Class 5/A and Class 5/B, were randomly selected as experimental and control groups. The dependent variables of the research are the levels of ?reading comprehension? and ?reading motivation?. The independent variable is the ?environment? where the reading texts are presented. In the research process, reading texts are read on computer screen by the experimental group and on printed material by the control group. At first, in the practice; it was paid attention that the relevant texts which were approved by the ?Talim Terbiye Kurulu? were selected from the Turkish lesson book, used in the regarded school, in order the students to keep up with tehir ongoing Turkish lesson . 3 narrative and 3 informative texts were selected among the 6. and 7. themes. These texts were transferred to digital environment to be used in the experimental group. In the research; reading comprehension test and reading motivation scale which were developed by the researcher were used. According to the results; the level of reading comprehension of the students who read the informative texts on the computer screen are statistically significant vii higher than the level of reading comprehension of the students who read the same text from the printed materials. This situation shows that the practice is effective. There was not found statistically significance difference between the level of reading comprehension of the students who read the narrative texts on the computer screen and the level of reading comprehension of the students who read the same text on the printed materials. This situation shows that the practice is not effective on the narrative texts. There was not found statistically significance difference between the level of reading motivation the students who read the texts on computer screen and who read the texts on the printed materials. Reading the texts from the computer screen did not make a positive effect on the the students? the level of reading motivation. Key words: Reading on screen, Reading Comprehension, Reading Motivation