Bu çalışmanın amaçlarından biri, sınıf yaşantısı sürecinde ortaya çıkan örtük program öğelerini belirlemektir. Çalışmanın diğer amacı ise İlköğretim Matematik Öğretim Programı'nın uygulanması sırasında sınıflarda oluşan örtük program öğelerini saptamaktır. Araştırmada öncelikle örtük programın okul ve sınıf iklimi boyutlarına yönelik kavramsal çerçeve geliştirilmiştir. Kavramsal çerçeve, hem görüşme sorularının oluşturulmasında hem de gözlem ve görüşmeyle elde edilen verilerin kodlanmasında kullanılmıştır.Nitel araştırma özelliği gösteren çalışma, bir durum çalışması şeklinde yapılmıştır. Araştırma, başarı düzeyleri farklı üç ilköğretim okulunda gerçekleştirilmiştir. Bu okulların yedinci sınıflarından birer şube seçilmiştir. Seçilen şubeler kendi içlerinde birer durum olarak kabul edilmiş ve bunlardan karşılaştırılabilir veriler elde edilmeye çalışılmıştır. Sınıf iklimiyle ilgili örtük program unsurlarını belirleyebilmek için öğretmen ve öğrencilerle görüşmeler ve İlköğretim Matematik Öğretim Programı'nın uygulanması esnasında sınıflarda gözlemler yapılmıştır. Görüşme ve gözlemle toplanan verilerin analizinde betimsel analiz ve içerik analizi yöntemleri kullanılmıştır.Sınıf iklimiyle ilgili elde edilen bulgularda bazıları şunlardır: Başarıda fark yaratan sınıf iklimidir. Öğretmenler sınıfta birer otorite ve güç kaynağı olarak bulunmaktadırlar. Öğrenciler kurallara uymadıkları durumlarda öğretmenlerin güç ve otoritelerini kullanarak kendilerine yazılı olmayan bazı yaptırımlar uygulayabileceklerini öğrenmişlerdir. Öğrenciler kendi bilgi ve düşüncelerini öğretmenlerin bilgi ve düşüncelerine göre daha değersiz bulmakta, öğretmenin düşünceleri karşısında kendi düşüncelerinden vazgeçmektedirler.Anahtar Kelimeler: Örtük Program, Sınıf İklimi, Okul Başarısı
One of this study?s aims is to define the elements of hidden curriculum that appear during the classroom experience process. The other aim of this study is to determine the elements of hidden curriculum while practicing teaching elementary math program. First of all, in the study, conceptual framework was developed regarding the aspects of school and classroom climate of hidden curriculum. Conceptual framework was used both in creating interview questions and in coding the data acquired by interview and observation.This study, showing qualitative research characteristics was done as a case study. This survey was fulfilled in three schools having different success levels. A class was chosen from 7th grades in each school. Each chosen classes was accepted as a case and disorganized data was tried to be obtained. Some interviews were done about classroom climate to determine hidden curriculum elements and observations were made during the practice of the elementary math program. In the analysis of acquired data descriptive and content analysis methods were used.Some facts obtained about classroom climate are these: classroom climate is the thing that makes the difference in success. Teachers exists in class as an authority and source of power. Students have learnt that in the case of not obeying the rules some unwritten sanctions can be imposed to them by the teacher. Students find their knowledge and thoughts less valuable compared to their teachers?and change their minds seeing that.Key Words: Hidden Curriculum, Classroom Climate, School Success