Açık Akademik Arşiv Sistemi

Değerler eğitiminde edebi ürünlerden yararlanma: Nasreddin Hoca fıkraları

Show simple item record

dc.contributor.advisor Doç. Dr. İsmail Güleç
dc.date.accessioned 2020-11-04T12:40:32Z
dc.date.available 2020-11-04T12:40:32Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.citation Demirtaş, Tuğba (2012). Değerler eğitiminde edebi ürünlerden yararlanma: Nasreddin Hoca fıkraları.( Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi ).Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/74597
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Dünya genelinde şiddete başvurma, cinayete teşebbüs, uyuşturucu madde kullanımı, hırsızlık, cinsel istismar vb. suçların artış göstermesi değerler eğitimi konusuna olan ilgiyi arttırmış, ülkeler eğitim sistemleri aracılığıyla yeni nesilleri bilgiyle donatılmış bireyler olmaktan çok iyi vatandaş, iyi insan olarak yetiştirmeyi amaçlamaya başlamıştır. Değerler eğitimi, ülkemizde Milli Eğitimi Bakanlığı tarafından hazırlanan kimi derslere ait öğretim programlarında açıkça yer alırken kimi derslerde değerler, örtük program yoluyla öğrencilere kazandırılmaya çalışılmaktadır. Türkçe öğretiminde de değerler, öğrencilere temalarda yer alan metinlerin iletileri vasıtasıyla aktarılmaktadır.Türkçe öğretiminde kullanılan edebi ürünler, içinde barındırdıkları zengin iletilerle ana dili eğitimi yanında değerler eğitimi için de ulusal ve evrensel bir kaynak olma niteliği taşımaktadır. Bu çalışmada, öğrencilere değer kazandırma sürecinde edebi ürünlerinden yararlanmanın önemi üzerinde durulmuş, halk kültürümüzün önemli ögelerinden olan Nasreddin Hoca fıkralarının değerler eğitiminde araç olarak kullanılmasına yönelik bir tespit çalışması yapılmıştır. Bu doğrultuda araştırmanın amacı, Nasreddin Hoca fıkralarında yer alan değer unsurlarını belirleyerek sınıflandırmak ve bunların Türkçe eğitimi ve değerler eğitimindeki önemini ortaya koymaktır. Araştırmada betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırma, Sakaoğlu ve Alptekin (2009) tarafından kaleme alınan Nasreddin Hoca kitabında yer alan 124 adet fıkra üzerinde yürütülmüştür. Araştırmanın verileri, Schwartz'ın (1992) on boyuttan oluşan değer listesi aracılığı ile elde edilmiştir. Araştırmada elde edilen verilerin analizi için doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. SPSS 13.0 kullanılarak değerlerin nicel analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda fıkralarda en fazla özyönelim, uyarılım, hazcılık boyutlarından oluşan yeniliğe açıklık değer tipinin yer aldığı görülmektedir. Bu değer tipini iyilikseverlik, evrenselcilik boyutlarından oluşan özaşkınlık değer tipi, uyma, güvenlik, geleneksellik boyutlarından oluşan muhafazakârlık değer tipi, başarı, güç, hazcılık boyutlarından oluşan özgenişletim değer tipleri takip etmektedir.Bu doğrultuda Nasreddin Hoca fıkralarının barındırdığı zengin kültür ögeleriyle ulusal ve evrensel değerleri yansıtması bakımından başta Türkçe öğretiminde değer aktarımı olmak üzere, diğer derslerde de okul içi ve okul dışı etkinliklerde kullanılabilecek, ders kitaplarında yer alabilecek metinler olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Fıkra, Nasreddin Hoca Fıkraları, Değerler Eğitimi, Edebi Ürünler
dc.description.abstract YThe fact that the increase of crimes such as murder, use of violence and drug, robbery, sexual abuse all around the world, has raised the interest in the education of values, countries have begun to aim to educate new generations through system of education as a good citizen and a good person rather than as individuals equipped with knowledge. While the education of values are explicitly involved in curriculums belonging to some lessons prepared by Ministry of National Education, it is tried to be given to students by means of hidden curriculum in some other lessons. Values in Turkish education are transmitted to students through the messages of texts in themes as well.The literary products used in teaching Turkish have the quality of being a national and universal source for the education of values as well as the education of mother tongue with rich messages they contain. In this study, the importance of the utilization of literary products in the process of making students gain values, was emphasized, an evaluation study was conducted devoted to Nasreddin Hodja narratives, which are of the significant elements in our popular culture, as an instrument in the education of values. In this direction, the objective of the study is to determine and classify the elements of value in Nasreddin Hodja Narratives and to present their importance in Turkish education and teaching values. The descriptive analysis method was used in the study. The research was conducted through 124 narratives in the book of Nasreddin Hodja written by Sakaoglu and Alptekin (2009). The data of the research were gained by means of Schwarzt?s (1992) list of values that consists of ten dimensions. The document analysis method was used for the analysis of data obtained in the research. Quantitative analysis was made by using SPSS 13.0. At the end of the research, it is seen in the narratives that the value type of openness to innovation consisting of the dimensions of self-direction, stimulation, hedonism appears at most. The value type of self-transcendence which is formed of the dimensions of benevolence and universalism, and the value type of conservatism comprised of the confirmation, security and traditionalism dimensions, and then value type of self enhancement constituted by the dimensions of achievement, power, hedonism follow this value type. In this direction, it is inferred that Nasreddin Hodja narratives in terms of the fact that they reflect the national and universal values with their rich cultural elements, are the texts that can be used first in the trasmission of values in teaching Turkish, and in the activies of in and out of school in other lessons.Key words: Narrative, Nasreddin Hodja Narratives, Education of Values, Literary Products
dc.format.extent xi, 162 sayfa;30 cm
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights Atıf 4.0 Uluslararası
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Fıkra
dc.subject Değerler eğitimi
dc.subject Edebi Ürünler
dc.title Değerler eğitiminde edebi ürünlerden yararlanma: Nasreddin Hoca fıkraları
dc.type MasterThesis
dc.contributor.department Sakarya ÜniversitesiEğitim Bilimleri Enstitüsü,Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Türkçe Eğitimi Bilim Dalı
dc.contributor.author Demirtaş, Tuğba
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atıf 4.0 Uluslararası Except where otherwise noted, this item's license is described as Atıf 4.0 Uluslararası