Açık Akademik Arşiv Sistemi

Anasınıfı ve ilkokul öğrencilerinin kararlarının Piaget’in Ahlak Gelişim Kuramına göre incelenmesi(Sakarya ili örneği)

Show simple item record

dc.contributor.advisor Profesör Doktor Ayşe Güler Küçükturan
dc.date.accessioned 2020-11-04T12:40:32Z
dc.date.available 2020-11-04T12:40:32Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Aydoğan, Burcu (2020). Anasınıfı ve ilkokul öğrencilerinin kararlarının Piaget’in Ahlak Gelişim Kuramına göre incelenmesi(Sakarya ili örneği).( Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi ).Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/74596
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Bireylerin toplumda doğru ve yanlışı ayırt edebilmesi, kabul edilen kararlar alabilmesi, özgür düşünebilmesi ve karşılaşılan durumlarda en doğru yolu seçebilmesi ahlak olarak tanımlanır. Bu araştırmada anasınıfı (5 yaş), ilkokul 1,2,3 ve 4. sınıf öğrencilerinin ahlaki kararlarının belirlenen değişkenlere (yaş, cinsiyet, kardeş sayısı) göre farklılıklarının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya Sakarya ili Hendek ilçesinde bulunan öğrenciler katılım sağlamıştır. Belirlenen bu amaca uygun olarak Piaget'in ahlak gelişim kuramında yer alan "niyet" (kasıtlı / kasıtsız) ve "hasar türü" (kişisel yaralanma / mal hasarı) ikilemlerini içeren altı adet öykü çifti hazırlanmıştır. Araştırmacı tarafından hazırlanan öyküler uzman görüşüne sunulmuş ve düzeltmeler uygulanmıştır. Her bir öykü çifti çocuklara okunmuştur. Öykülerde bir olay yer almakta ve öğrenciler ikilemler yaşamaktadır. Öykü sonunda çocuklardan öyküde yer alan hatalı çocuğu bulmaları istenmiştir. Çocuklardan gelen cevaplar yaş, cinsiyet, kardeş sayısı olarak sınıflandırılmıştır. Elde edilen veriler Khi Kare testi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada 109 kız, 91 erkek olmak üzere 200 kişilik örneklem grubu ile çalışılmıştır. Örneklemde her yaş grubundan 40 öğrenci yer almaktadır. Örneklem, seçkisiz olmayan örneklem yöntemlerinden uygun örnekleme yoluyla seçilmiştir. Araştırma sonucunda kasıtlı yapılan eylemlerde alınan kararların yaş ve cinsiyet değişkeniyle arasındaki farkın anlamlı olduğu belirlenirken kasıtlı veya kaza niyeti ile gerçekleşen eylemlerde alınan kararların yaş ve cinsiyet ile anlamlı farkının bulunmadığı belirlenmiştir. Kardeş sayısı değişkenine göre elde edilen tüm sonuçlarda alınan kararlar ile arasında anlamlı fark bulunmamıştır. Elde edilen verilere bakıldığında oluşturulan öykülerin, öğrencilerin ahlaki kararlarını belirlemede etkili olduğu yorumu yapılmıştır.
dc.description.abstract Morality is described as individual's distinguishing between right and wrong in the society, taking decisions that are already accepted, ability to think freely, and choosing the most accurate way in the encountered situations. In the current study, it is aimed to find out the differences in moral decisions of pre-school (5 years old) and 1st, 2nd, 3rd, 4th grades primary school learners within the scope of predetermined variables (age, gender, number of siblings). The learners who are studying at Hendek, Sakarya participated in the study. Consequently, six story pairs were arranged including the dilemmas of 'intent' (intentional /unintentional) and 'kind of damage' (personal injury / property damage) in the moral development theory of Piaget in accordance with this aim. The stories prepared by the author were introduced to the expert opinion and remedies were applied. Each story pair in which there was an indicent and caused dilemmas was read to the learners. At the end of the story, the learners were asked to detect the faulty child in the story. Responses from the learners were classified as age, gender, and number of siblings. The data gathered from the participants were analyzed by using the Chi-Square test. The study was conducted with the help of 200 (109 females and 91 males) students as a sample group which includes 40 students from each age group. As a consequence of the research, it was decided that whereas the difference between decisions in the intentional actions and the variables of age and gender was significant, the decisions in the unintentional or accident actions did not differ significantly with age and gender. Also, there were no important difference between the decisions taken and the data obtained according to the number of siblings variable. The data yielded by this study provided convincing comment that the created stories were effective for the students while determining the moral decisions.
dc.format.extent IX, 63 yaprak : tablo ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights Atıf 4.0 Uluslararası
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Piaget’in Ahlak Gelişim Kuramı,
dc.subject Ahlak
dc.subject Ahlak eğitimi
dc.title Anasınıfı ve ilkokul öğrencilerinin kararlarının Piaget’in Ahlak Gelişim Kuramına göre incelenmesi(Sakarya ili örneği)
dc.type MasterThesis
dc.contributor.department Sakarya ÜniversitesiEğitim Bilimleri Enstitüsü ,Temel Eğitim Anabilim Dalı Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı
dc.contributor.author Aydoğan, Burcu
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atıf 4.0 Uluslararası Except where otherwise noted, this item's license is described as Atıf 4.0 Uluslararası