dc.contributor.advisor |
Doktor Öğretim Üyesi Ebru Uzunkol |
|
dc.date.accessioned |
2020-11-04T12:40:29Z |
|
dc.date.available |
2020-11-04T12:40:29Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.identifier.citation |
Afacan, Korkmaz (2020). Ortaöğretim öğrencilerinin değer tercihleri ile ingilizce dersine yönelik tutumları arasındaki ilişki.( Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi ).Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya. |
|
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/20.500.12619/74591 |
|
dc.description |
06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır. |
|
dc.description.abstract |
Bu araştırmanın amacı, farklı liselerde öğrenim gören ortaöğretim öğrencilerinin değer tercihleri ile İngilizce dersine yönelik tutumları arasındaki ilişkiyi saptamaktır. Bu amaçla, öğrencilerin İngilizce dersine yönelik tutumlarında çeşitli değişkenler açısından farklılaşma olup olmadığı, değer tercihlerinde çeşitli değişkenler açısından farklılaşma olup olmadığı, öğrencilerin değer tercihleri ile İngilizce dersine yönelik tutumları arasında ne düzeyde bir ilişki olduğu ve öğrencilerin değer tercihlerinin İngilizce dersine yönelik tutumlarını ne düzeyde açıkladığı sorularına cevap aranmıştır. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerin değer tercihlerini tespit etmek maksadıyla Schwartz (1992) tarafından geliştirilen "Schwartz Value Servey (SVS)/ Schwartz Değerler Ölçeği (SDÖ)" ve öğrencilerin İngilizceye yönelik tutumlarını tespit etmek maksadıyla da Yanar (2008) tarafından geliştirilen "İngilizceye Yönelik Tutum Ölçeği" kullanılmıştır. Öğrencilerin İngilizceye yönelik tutumları ve değer tercihlerini belirlemek amacıyla frekans ve yüzde analizleri; tutumların ve değer tercihlerinin değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek amacıyla tek faktör üzerindeki tekrarlı ölçümler için iki faktörlü ANOVA kullanılmıştır. Öğrencilerin değer tercihleri ve İngilizceye yönelik tutumları arasında ilişki olup olmadığı amacıyla ise korelasyon analizi ve regresyon analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda, kız öğrencilerin uyum (x̄=5,22, p=,006), geleneksellik (x̄=6,82, p=,003), evrenselcilik (x̄=10,00, p=,000), özyönelim (x̄=5,98, p=,004) ve güvenlik (x̄=5,93, p=,003) değer puan ortalamalarının erkeklere göre anlamlı düzeyde yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bunun yanında erkek öğrencilerin yardımseverlik (x̄=7,07, p=,000), uyarılım (x̄=4,91, p=,014) ve hazcılık (x̄=3,48, p=,000) değer puan ortalamalarının ve değer toplam puan ortalamasının (x̄=241,64, p=,013) kız öğrencilere göre anlamlı düzeyde yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Yaş bakımından ise, 13-15 yaş aralığındaki öğrenciler ile 16 yaş ve üzerindeki öğrenciler arasında sadece güç değer puanları (x̄=18,52, p=,010) arasında anlamlı fark tespit edilmiştir. Sınıf tekrarı bakımından incelendiğinde, sınıf tekrarı yapmayan öğrencilerin uyum, evrenselcilik, özyönelim, güvenlik değer puanları ve değer toplam puanları arasında anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Buna göre sınıf tekrarı yapmayan öğrencilerin uyum (x̄=22,09, p=,005), evrenselcilik (x̄=45,21, p=,003), özyönelim (x̄=27,73, p=,001), güvenlik (x̄=29,75, p=,002) değer puan ortalamaları ve değer toplam puanlarının (x̄=239,58, p=,014) sınıf tekrarı yapan öğrencilere göre anlamlı düzeyde yüksek olduğu görülmektedir. Son olarak okul türü özelinde değerlendirildiğinde ise yardımseverlik, evrenselcilik, özyönelim, uyarılım, hazcılık, güç ve güvenlik değerlerinde farklılıklar olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin değer tercihleri ile İngilizce öğrenmeye yönelik tutumları arasındaki ilişkiler incelendiğinde ise uyarılım ve güç alt değer boyutları ve değer toplam puanları ile İngilizce dersine yönelik tutumlar arasında ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Uyum, geleneksellik, yardımseverlik, evrenselcilik, özyönelim, hazcılık, başarı ve güvenlik değerleri ile İngilizceye yönelik tutumları arasında anlamlı bir ilişki tespit edilememiştir. Ancak öğrencilerin, uyarılım alt değeri ile İngilizceye yönelik tutumları arasında düşük düzeyde (p=,004, r=,109), güç alt değeri ile İngilizceye yönelik tutumları arasında düşük düzeyde (p=,003, r=,113) ve değer toplam puanları ile İngilizceye yönelik tutumları arasında düşük düzeyde (p=,086, r=,022) anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Bu sonuçlar söz konusu değer tercihleri ile İngilizce dersine yönelik tutum arasındaki ilişkiyi desteklemektedir. |
|
dc.description.abstract |
The aim of this study is to determine the relationship between the value preferences of secondary school students studying in different high schools and their attitudes towards the English course. For this purpose, the questions of whether there is a difference in students' attitudes towards English lesson in terms of various variables, whether there is a differentiation in terms of various variables in their value preferences, to what extent there is a relationship between students' value preferences and their attitudes towards English lesson, and to what extent students' value preferences explain their attitudes towards the English course was searched. The research was carried out using the relational scanning model, one of the quantitative research methods. "Schwartz Value Servey (SVS)" developed by Schwartz (1992) to determine students' value preferences, and "Attitude Scale Towards English" developed by Yanar (2008) was used to determine students' attitudes towards English. Frequency and percentage analysis to determine students' attitudes towards English and value preferences; two-factor ANOVA was used for repeated measures on a single factor to determine whether attitudes and value preferences differ by variables. Correlation analysis and regression analysis were used in order to determine whether there is a relationship between students' value preferences and attitudes towards English. As a result of the research, female students' cohesion (x̄ = 5.22, p = .006), traditionalism (x̄=6.82, p =, 003), universalism (x̄ = 10.00, p = .000), self-orientation (x̄ = 5.98, p = .004) and security (x̄ = 5.93, p =, 003) mean scores were found to be significantly higher than men. Besides, male students' benevolence (x̄ = 7.07, p = .000), stimulation (x̄ = 4.91, p =, 014), hedonism (x̄ = 3.48, p = .000) and the total mean score (x̄ = 241.64, p =, 013) was significantly higher than female students. In terms of age, only the power value scores (x̄ = 18.52, p =, 010) were found to be significantly different between students aged 13-15 and those aged 16 and over. When analyzed in terms of grade repetition, a meaningful difference was found between the compliance, universality, self-management, security value scores and total value scores of students who did not repeat the grade. Accordingly, the students who do not repeat the grade have compliance (x̄ = 22.09, p =, 005), universalism (x̄ = 45.21, p =, 003), self-direction (x̄ = 27.73, p =, 001), security (x̄ = 29.75, p =, 002) value point averages and value total scores (x̄ = 239.58, p =, 014) are found to be significantly higher than students who repeat a grade. Finally, when evaluated in terms of school type, it was concluded that there were differences in benevolence, universalism, self-direction, stimulation, hedonism, power and security values. When the relationships between students' value preferences and their attitudes towards learning English were examined, it was concluded that there was a relationship between the subscales of stimulation and power sub-value and total value scores and attitudes towards English lessons. No significant relationship was found between the values of conformity, tradition, benevolence, universalism, self-direction, hedonism, achievement, security and their attitudes towards English. However, a low level of significant relationship was found between the students' stimulation sub-value (p =, 004, r =, 109), power sub-value (p =, 003, r =, 113), total value scores (p =, 086, r =, 022) and their attitudes towards English. These results support the relationship between the value preferences stated above and the attitude towards the English course. |
|
dc.format.extent |
XIII, 111 yaprak : şekil, tablo ; 30 cm. |
|
dc.language |
Türkçe |
|
dc.language.iso |
tur |
|
dc.publisher |
Sakarya Üniversitesi |
|
dc.rights |
Atıf 4.0 Uluslararası |
|
dc.rights.uri |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
|
dc.rights.uri |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
|
dc.subject |
Değer tercihi, |
|
dc.subject |
Yabancı dil öğrenmeye ilişkin tutum |
|
dc.title |
Ortaöğretim öğrencilerinin değer tercihleri ile ingilizce dersine yönelik tutumları arasındaki ilişki |
|
dc.type |
MasterThesis |
|
dc.contributor.department |
Sakarya ÜniversitesiEğitim Bilimleri Enstitüsü ,Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı Değerler Eğitimi Bilim Dalı |
|
dc.contributor.author |
Afacan, Korkmaz |
|
dc.relation.publicationcategory |
TEZ |
|