Bu araştırmada, konuşma kaygısının öğretmen adayları için bir problem oluşturacak düzeyde olup olmadığı ele alınırken, konuşma kaygısı duyan öğretmen adayları için ne gibi önerilerde bulunacağı yer almaktadır.Öğretmen adaylarına uygulanan ve öğretmen adaylarının topluluk önünde konuşma kaygılarının derecesinin belirlendiği bu çalışma, araştırmacı tarafından geliştirilen `Konuşma Kaygısı Ölçeği' ile kaygıyı giderici öneriler ortaya koyma açısından önem teşkil etmektedir.Bu tez, öğretmen adaylarına yönelik geliştirilen "Konuşma Kaygısı Ölçeği"ni (KKÖ) uygulayıp geliştirmek, ölçeğin geçerlik ve güvenirliğini incelemek ve geliştirilen ölçek aracılığıyla öğretmen adaylarının konuşma kaygısı taşıma durumlarını ortaya koymak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın ölçeğini oluşturma süreci Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe, Fen Bilgisi, Matematik, Sosyal Bilgiler, Zihinsel Engelliler, İngilizce, Okul Öncesi, Bilgisayar Teknolojileri ve Sınıf öğretmenlikleri bölümleri birinci ve dördüncü sınıf öğretmen adayları olmak üzere toplam 10 bölüm 607 öğrencisiyle gerçekleşmiştir.Araştırmada geçerlik çalışmaları olarak yapı geçerliği, güvenirlik çalışmaları olarak ise iç tutarlılık ve madde analizi yapılmıştır. Yaşları 19-20 olan öğretmen adaylarının yaşları 21 ve üzeri olanlara göre, fakülteye ilk başladıkları yıldaki kaygı derecelerinin son yıldakine göre; sosyo-ekonomik düzeyi düşük olanlarının yüksek olanlare göre daha fazla konuşma kaygısı duydukları ortaya çıkmıştır.Bu bulgulara dayanarak Konuşma Kaygısı Ölçeği'nin eğitim alanında kullanılabilecek, geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilir. Yapılan analizlerin sonuçlarına göre, konuşma kaygısı yüksek olduğu belirlenen öğrenciler için iyileştirici metot ve stratejiler geliştirilerek, konuşma kaygısı düzeylerini azaltmaya yönelik çalışmalar yapılabilir.Öğrencilerin konuşmanın meslek hayatlarının en önemli olgusu olduğuna dikkati çekilmeli, yüksek kaygı duyanlara psikolojik destek verilmesi için yönlendirilmelidir.Anahtar Kelimeler: Konuşma Kaygısı, Geçerlik, Güvenirlik
This research evaluates the level of speech anxiety, which may be a problem in junior teachers, as well as making recommendations for the teachers who have speech anxiety.Level of speech anxiety in junior teachers has been evaluated by use of a Speech Anxiety Scale, formed by the author, which is important to reveal proposals for eliminating the anxiety.This thesis has been carried out to apply and improve the Speech Anxiety Scale, which I have created for junior teachers, to understand the validity and reliability of the scale, and to evaluate the level of speech anxiety in junior teachers. Period of applying the scale was achieved with 607 students from 10 different departments of Sakarya University Faculty of Education including Turkish Language, Science, Mathematics, Social Sciences, English Language, Pre-school Education, Computer Technologies, Primary School Teaching and Mentally Handicapped Teaching. The students were chosen from the first and forth year classes. Structure validity as the study of validity, internal consistency and material analysis as the study of reliability have been used in the research. Higher rates of speech anxiety have been determined in 19-20 year-old junior teachers than the ones at the age of 21 or older, in the first year students than the last year students, and in the students from lower socio-economic level.According to these findings, Speech Anxiety Scale can be described as a valid and reliable measuring tool which can be used in educational studies. The results of our analysis has showed that new researches to find methods and strategies to minimize the speech anxiety level of students may be carried out.The students must be instructed of the fact that speaking in front of a population is the most important point of their professional life, and the ones who have high levels of anxiety must be referred to psychological support.Key words: Speech anxiety, Validity, Reliability.