Bu çalışmada; ortaokul öğrencilerinin öğretim sürecinde, fen bilimleri dersi tutum, fen bilimleri dersi tükenmişlik, sınav motivasyon ve sınav kaygı puanları arasında anlamlı bir ilişkinin olup olmadığı, ayrıca öğrencilerin tutum, tükenmişlik, motivasyon ve kaygı puanlarının, cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre istatistiksel olarak fark oluşturup oluşturmadığı araştırılmıştır. Bu çalışmada, genel tarama modellerinden "ilişkisel tarama modeli" kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak, Fen Bilimleri Dersi Tutum, Fen Bilimleri Dersi Tükenmişlik, Sınav Motivasyon ve Sınav Kaygı Ölçekleri kullanılmıştır. Bu çalışmanın evrenini; Sakarya ili merkez ilçelerinde bulunan ve ortaokulda okuyan öğrenciler oluşturmaktadır. Örneklemini ise merkez ilçelerde bulunan ve rastgele seçilen altı farklı ortaokulda okuyan 298 (%46) kız, 343 (%54) erkek olmak üzere toplam 641 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmanın problemleri; verilerin normal dağılım göstermemesinden dolayı "Spearman Korelasyon," "Kruskal–Wallis" ve "Mann-Whitney U" ile analiz edilmiştir. Sonuçlar; öğrencilerin fen bilimleri dersi tutum puanları ile fen bilimleri dersi tükenmişlik ve sınav kaygı puanları arasında negatif, sınav motivasyon puanları arasında ise pozitif ve anlamlı bir ilişkinin olduğunu göstermiştir. Öğrencilerin fen bilimleri dersi tutum ve tükenmişlik puanları, cinsiyete göre istatistiksel olarak farklılık göstermekte iken, sınav motivasyon ve sınav kaygı puanları, cinsiyete göre istatistiksel olarak farklılık göstermemiştir. Ayrıca, ortaokul öğrencilerinin sınıf düzeyleri arttıkça, fen bilimleri dersi tutumları ve sınav motivasyonları azalırken, fen bilimleri dersi tükenmişlikleri ve sınav kaygılarının anlamlı düzeyde arttığı gözlemlenmiştir. Anahtar Sözcükler: Fen bilimleri dersi tutum, fen bilimleri dersi tükenmişlik, sınav kaygısı, sınav motivasyonu, sınıf düzeyi.
In this study; In the teaching process of secondary school students, it was investigated whether there is a significant relationship between science lesson attitude, science lesson burnout scores, exam motivation and exam anxiety scores, and whether students' attitude, burnout, motivation and anxiety scores make a statistically significant difference according to variables of gender and class level. In this study, "relational screening model" of the general screening models was used. Science Lesson Attitude, Science Lesson Burnout, Exam Motivation and Exam Anxiety Scales were used as data collection tools. The population of this study consists of students in secondary schools in central districts of Sakarya. The sample consisted of 641 students 298 (46%) girls and 343 (54%) boys in six randomly selected secondary schools in central districts. Problems of the study were analyzed by "Spearman Correlation," "Kruskal-Wallis" and "Mann-Whitney U" due to the data was not exhibited normal distribution. The results showed that there was a negative relationship between science lesson attitude burnout scores and exam anxiety scores of students, and there was a positive and significant relationship between exam motivation scores. While the attitude and burnout scores of science students showed statistically significant differences according to gender, exam motivation and anxiety scores did not show statistically significant differences according to gender. In addition, it was observed that as the grade levels of secondary school students increased, attitudes and exam motivation decreased, while their science burnout and exam anxiety increased significantly. Keywords: Science lesson attitude, science lesson burnout, exam anxiety, exam motivation, grade leve