21. yüzyılda toplumların sosyo-ekonomik gelişimlerinde nitelikli insan sayısının fazlalığı son derece önemlidir. Bilgi çağında ve hızla artan rekabet ortamında nitelikli insan; bilgi çağının gereği yaşam boyu öğrenen, hızla artan rekabetin gereği girişimci birey olarak karşımıza çıkmaktadır. Girişimcilik; gelişmiş ülkelerin ekonomik ve sosyal gelişiminin temelini oluşturan önemli bir güçtür. Ülkeler bu gücü ellerinde tutabildikleri sürece yenilikçi ve yaratıcı niteliklere sahip üretim imkânı elde edebilmekte, ekonomik bağımsızlıklarını koruyabilmekte ve refah seviyelerini artırabilmektedirler. Bilgi toplumu anlayışının hâkim olduğu 21. yüzyılda her alanda olduğu gibi üretim alanında da işgücünden çok bilgiye dayalı güç önemli hale gelmiştir. Bilgiye sahip olanların ve bilgiyi kullanmayı becerebilenlerin girişimci aktiviteleri dikkat çekmekte; bu durum yeni bilgilerin öğrenilmesi ihtiyacını doğurmaktadır. Bilgiye olan bu ihtiyaç ise yaşam boyu öğrenmeyi gerekli kılmaktadır. Türkiye'de halk eğitimi merkezleri; bireylerin yaşamları boyunca ihtiyaç duydukları bilgi, beceri ve yeterliklerini geliştirmeleriiçin kurs ve kurs dışı etkinliklerle yaşam boyu öğrenmeyi destekleyen birer kurum olarak faaliyet göstermektedir. Bu çalışmanın amacı, halk eğitimi merkezi kursiyerlerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile girişimcilik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma, betimsel bir araştırma olup ilişkisel tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma çalışma grubunu Sakarya İlinde faaliyet gösteren halk eğitimi merkezlerinde 2019 yılının Ocak, Şubat ve Mart aylarında açılan kurslara katılan toplam 930 kursiyer oluşturmaktadır. Veri toplama araçları olarak araştırmacı tarafından hazırlanan "Kişisel Bilgi Formu", Gür-Erdoğan ve Arsal (2016) tarafından geliştirilen "Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimi Ölçeği" ile Yılmaz ve Sünbül (2009) tarafından geliştirilen "Girişimcilik Ölçeği" kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi SPSS 21.0 paket programı ile gerçekleştirilmiştir. Kullanılan ölçeklerin güvenirlikleri için Cronbach Alpha katsayısı hesaplanmış, yapı geçerlikleri için Doğrulayıcı Faktör Analizi yapılmıştır. Araştırmanın alt problemlerinin analizinde kursiyerlerin ölçeklerden aldıkları puanları belirlemek amacıyla önceliklebetimsel istatistiklerden yararlanılmıştır. Ölçek maddeleri frekans ve yüzde tabloları ile gösterilmiştir. Ölçekler ve alt boyutları için puanların aritmetik ortalama, medyan, standart sapma, minimum ve maksimum değerleri hesaplanmıştır. Karşılaştırma analizlerinde Kolmogrov-Simirnov ve Shapiro-Wilk normallik testleri ile Mann-Whitney U ve Kruskal-Wallis testleri kullanılmış, ilişki analizinde ise Spearmansıra farkları korelasyon katsayısı incelenmiştir. Araştırmada, halk eğitimi merkezi kursiyerlerinin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinde öğrenim düzeyi ve yaşadıkları yer değişkenlerine göre; girişimcilik düzeylerinde ise cinsiyet, yaş, öğrenim düzeyi, çalışma durumu, yaşadıkları yer ve daha önce katıldıkları kurs sayısı değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar olduğu belirlenmiştir. Halk eğitimi merkezi kursiyerlerinin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin yüksek ve girişimcilik düzeylerinin orta düzeyin üstünde; yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile girişimcilik düzeyleri arasında pozitif yönlü orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna varılmıştır. Hızla değişen ve gelişen dünyaya uyum sağlayabilen, küresel rekabetle başa çıkabilen bir ülke için bu ilişkinin dinamik tutulması ve eğitim sistemimizin "yaşam boyu öğrenen" ve "girişimci" bireyler yetiştirilmesini hedeflemesi önemlidir. Anahtar Kelimeler: Yaşam boyu öğrenme, Girişimcilik, Halk eğitimi merkezi, Kursiyer.
In 21st century, the high number of qualified people is very important in the socio-economic development of societies. In the information age and rapidly increasing competitive environment, qualified person appears a lifelong learner due to the information age and an entrepreneurial individual due to the rapidly increasing competition. Entrepreneurship; is an important force that forms the basis of the economic and social development of developed countries. As long as countries hold this power in their hands, they can obtain innovative and creative production opportunities, maintain their economic independence and increase their level of prosperity. In 21st century, where the understanding of information society is dominant, knowledge based power becomes more important than man power as in every field. The entrepreneurial activities of those who have knowledge and those who are able to use the informationdrawattention;and this situation creates the need to learn new information. The need for knowledge requires lifelong learning. In Turkey, public education centres operate as an institution that supports lifelong learning through courses and extracurricular activities in order to develop the knowledge, skills and competencies that individuals need throughout life. The aim of this study is to examine the relationship between the lifelong learning tendencies of the public education centre trainees and entrepreneurship levels. The research is a descriptive research and carried out using the relational screening model. The research working group consists of 930 trainees in total, attending the courses opened in January, February and March2019 at public education centres operating in Sakaryaprovince. "Personal Information Form" prepared by researcher, "Lifelong Learning Tendencies Scale" developed by Gür-Erdoğan and Arsal (2016) and "Entrepreneurship Scale" developed by Yılmaz and Sünbül (2009) were used as data collection instruments. The analysis of all the data obtained from the study was done by using SPSS 21.0 packaged software.For the reliability of the scales used in the study Cronbach Alpha Index was calculated and Confirmatory Factor Analysis was applied for construct validity. In order to determine the scores of the trainees from the scales, descriptive statistics was first used in the analysis of the sub-problems of the research. Scale items were shown with the frequency and percentage charts. Arithmetic mean, median, standard deviation, minimum and maximum values of the scores were calculated for the scales and their sub-dimensions. In comparison analysis, the Kolmogrov-Simirnovand Shapiro-Wilk normality tests and Mann-Whitney U and Kruskal-Wallis tests were used. Spearman's Rank Correlation Coefficient was examined for the relation analysis. In the research, it has been determined that there are significant differences in the lifelong learning tendencies of the public education centre trainees according to their education level and hometown. And also there are significant differences in the entrepreneurship levels according to the variables of gender, age, education level, and employment status, hometown and number of courses they have attended before. It has been concluded that the lifelong learning tendencies of the public education centre trainees are high and their entrepreneurship levels are above medium level; there is a positive and moderately significant relationship between lifelong learning tendencies and entrepreneurship levels. Keywords: Lifelong learning, Entrepreneurship, Public education center, Trainee.