Bu araştırma, öğretmen adaylarına demokratik değerlerin kazandırılmasında bir yöntem olarak yaratıcı drama kullanımının etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada karma model kullanılmıştır. Araştırma 2013-2014 Eğitim-Öğretim yılında Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı'nda drama dersi alan 30 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Araştırmada hem nicel hem de nitel veri toplanmıştır. Araştırmada öğretmen adaylarının demokratik tutumlarını belirlemek üzere Gözütok (1995) tarafından geliştirilen‚ Demokratik Tutum Ölçeği ve öğretmen adaylarının demokrasi metaforlarını belirlemek için anket formu kullanılmıştır. Araştırmanın ilk aşamasında öğretmen adaylarından demokrasi kavramına yönelik metaforik algılarını belirlemek için anket formu doldurmaları istenmiştir. Metaforik algılar yaratıcı drama etkinliklerinin hazırlanması sürecinde yol gösterici olmuştur. Araştırmanın deneysel işlemlerine başlamadan önce gruba araştırmacı tarafından ön test uygulanmıştır. Çalışmanın son gününde gruba son test uygulanmıştır. Veri toplama araçlarından elde edilen veriler bilgisayar ortamına aktarılmış ve SPSS'den yararlanılarak çözümlemeler gerçekleştirilmiştir. Araştırmada öğrencilerden elde edilen metaforlar içerik analizi yapılarak değerlendirilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular: Geliştirilen metaforlar incelendiğinde öğretmen adayları en fazla "eşitlik" ve "adalet" kavramları ile ilgili metafor oluştururken en az "birey" ve "gereklilik" kavramları ile ilgili metafor oluşturmuş olduğu görülmüştür. Araştırmaya katılanların verilen eğitimden önceki demokratik tutumları ile deneysel işlemlerden sonraki demokratik tutumları arasında istatistiki yönden anlamlı bir farklılık olduğu da görülmüştür. Deneysel işlemlerin öncesinden sonrasına demokratik tutumlardaki değişim uygulamanın etkili olduğu şeklinde yorumlanabilir. Anahtar Kelimeler: Demokratik değer, demokratik tutum, yaratıcı drama, metafor, öğretmen adayı.
This study, was conducted to determine the effect of creative drama used as a method which helps prospective teachers acquire democratic values. Mixed-model method was used in this study. This study was conducted with 30 prospective teachers taking drama class in the department of primary school teacher of the education faculty of Sakarya University during 2013-2014 academic year. Both quantitative and qualitative data were collected in the study. In this research, Democratic Attitude Scale developed by Gozotok (1995) was used to identify the democratic attitudes of prospective teachers, and questionnaire was used to determine the democratic metaphors of prospective teachers. In the first stage of this study, prospective teachers were asked to fill the questionnaire out to detect their metaphorical senses about the concept of democracy. The metaphorical senses provided a directive guidance of the creation of drama activities. Having begun the experimental procedures of the study, researcher applied pre-test to the group. The group was carried out post-test at the last day of the study. The data obtained from data collection tools was transferred, and the analyzes was come true by using SPSS statistical program. The metaphors obtained from the students were evaluated with content analysis in the study. The results obtained from this study: the researcher realized with examining the developed metaphors that prospective teachers created the most metaphors about the concepts of "equality" and "justice" while they had the least metaphors regarding the concepts of "individual" and "necessity". Moreover, It was found that there were significant statistical differences between their democratic attitudes before the study and their democratic attitudes after the experimental producers. To this end, it can be interpreted that the method is effective both before and after the experimental procedures because of the changes about their democratic attitudes. Keywords: Democratic values, democratic attitudes, creative drama, metaphor, teacher candidates.