Bu araştırma, ilköğretim 6. sınıf Türkçe dil bilgisi konularından hâl ekleri konusunda ayrılma hâli ekinin öğretiminde animasyon (canlandırma) tekniğinin öğrenci başarısına etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Uygulama için Afyonkarahisar ili Sandıklı ilçesinde bir ilköğretim okulu seçilerek bu okulun 6. sınıf öğrencilerinden bir deney bir kontrol grubu oluşturulmuştur. Gruplar yirmi birer öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın örnekleminde toplam kırk iki öğrenci bulunmaktadır.Araştırmada ilköğretim 6. sınıf Türkçe Ders Kitabı'ndaki metinler taranmış ve ayrılma hâli ekinin bağlamdan hareketle kazandığı farklı anlam özellikleri belirlenmiştir. Bu anlam özellikleri belirlenirken özgün adlandırmalara gidilmiştir. Kullanım sıklığına göre ilk altı anlam özelliği öğrencilere verilmek üzere seçilmiştir. Animasyon tekniğinin kullanıldığı deney grubunda bu anlam özelliklerine uygun senaryosu ve sanal karakteri araştırmacının kendisi tarafından oluşturulan ve hazırlatılan ortalama üçer dakikalık animasyonlar kullanılmıştır. Araştırmada ?ön-test, son-test kontrol gruplu deneysel model? kullanılmıştır. Belirlenen gruplardan deney grubunda ayrılma hâli ekinin altı işlevi animasyon tekniği ile işlenmiş, kontrol grubunda ise söz konusu işlevler geleneksel yöntemle işlenmiştir. Uygulamanın öncesinde ve sonrasında her iki gruba da başarı testi ve Türkçe dersine ilişkin tutum ölçeği uygulanmıştır. Ayrıca öğrencilerin kişisel durumlarını belirlemek amacıyla öğrencilere kişisel bilgi formu doldurtulmuştur. Araştırmada form, test ve ölçeğin değerlendirilmesinde nicel değerlendirme teknikleri kullanılmıştır. İstatistiksel değerlendirmelerde frekans ve yüzde değerleri verilmiştir. Araştırmada, t testi, Kovaryans Analizi, Tek Yönlü ANOVA testleri kullanılmıştır.Araştırma sonunda şu bulgular elde edilmiştir:1. Yapılan araştırmada animasyon (canlandırma) tekniği ile ders işlenen deney grubunun başarı düzeyinin geleneksel yöntemle ders işlenen kontrol grubunun başarı düzeyine göre anlamlı bir şekilde arttığı,2. Animasyon tekniğinin uygulandığı deney grubunun Türkçe dersine ilişkin tutumunun geleneksel yöntemin kullanıldığı kontrol grubunun Türkçe dersine ilişkin tutumuna göre olumlu açıdan farklılık gösterdiği,3. Her iki grupta da uygulama sonucu ile öğrencilerin bazı kişisel durumları arasında bir farklılık olduğu görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Türkçe Eğitimi, Dil Bilgisi Öğretimi, Hâl Ekleri, Ayrılma Hâli Ekinin (+Dan) İşlevleri, Animasyon (Canlandırma) Tekniği
This research is applied in order to state the effect of the animation technique on the success of the students at teaching the preposition 'from' which is one of the Turkish grammar topics. A primary school which is in Afyonkarahisar, Sandıklı is chosen for applying and an experimental group and a control group are chosen from sixth grade students of this school. The groups consists of twenty one students. There are fourty two students at total at exemplifying the research. At this research, the texts which are on the Turkish course book of the sixth grade students are scanned and it is stated that the preposition 'from' has different meanings based on the context. While these features of meanings are stated original namings are applied. According to fruquency of their usage the first six meanings are chosen to be given to the students. At the experimental group the animation technique about three minutes animations scripts which are suitable to these meanings and the imaginary character which is made up and prepared by the researcher himself are used. Pre- test, final test experimetal group with control group are used at this research. At the experimental group which is one of the defining groups, the six functions of the preposition 'from' are applied using animation technique while at the control group these functions are applied using tradional methods. Before and after the application, success test and attitude scale are applied to both of the group. Moreover, in order to learn the personal features of the students they are asked to fill in the personal information form. While evaluating the form, test and the scale quantitative evaluating techniques are used. While statistical evaluating, frequency and percent value are given. At this research, t- test, covariance analysis and one sided Anova tests are used.At the end of the research, these findings are gained:1. The success level of the experimental group which applied the animation technique increased considerably more than the conrol group which applied the traditional methods.2. The experimantal group which applied the animation technique has a different attitude to the Turkish lesson in a more positive way than the control group which applied the traditional methods.3. It is considered that there is a difference between the application result and some personal features of the students at both of the groups.Key Words: Turkish Education, Teaching Grammar, Animation Technique