Bu çalışma ile II. Meşrutiyet Dönemi yıllarında otuz dokuz sayı yayımlanan ?Mektebli? adındaki çocuk dergisinde yer alan şiir ve manzûmelerin çocuk edebiyatı açısından değerlendirilmesi amaçlanmıştır. ?Mektebli? dergisine ait bütün sayılar tek tek incelenip, içinde bulunan şiir ve manzûmeler günümüz Türkçesine çevrilmiş ve bu şiirler çocuk edebiyatı açısından değerlendirilmiştir.Bu çalışma; kavramsal çerçeve, ?Mektebli? dergisindeki şiirlerin tasnifi, şiirlerin çocuk edebiyatı kriterleri açısından incelenmesi, ?Mektebli? dergisinin şair kadrosu ve değerlendirme kısımlarından oluşmuştur.Birinci bölümde tanımı, kapsamı ile dünyada ve Türkiye'de çocuk edebiyatı; çocuk edebiyatı ve şiir; dünyada ve Türkiye'de çocuk dergiciliği; ?Mektebli? dergisinin yayınlandığı II. Meşrutiyet Döneminin tarihî, siyasî ve sosyal durumu, dönemin çocuk anlayışı ve ?Mektebli? dergisi ile ilgili bilgiler verilerek kavramsal çerçeve belirlenmiştir.İkinci bölümde ?Mektebli? dergisinde yer alan şiir ve manzûmeler, biçim özellikleri ve temaları açısından gruplandırılmıştır.Üçüncü bölümde temaları bakımından gruplandırılan ?Mektebli? dergisindeki şiir ve manzûmeler verilerek, bu şiir ve manzûmeler; teması, temel iletisi, yan iletileri, edebî söyleyişleri, çocuk gerçekliği ve şekil özellikleri açısından incelenmiştir.Dördüncü bölümde şairler ve şiirleri verilerek önemli şairler hakkında bilgi verilmiştir.Beşinci bölümde ise genel bir değerlendirme yapılmış, sonuç ve öneriler yer almıştır.
By this study it is aimed to assess the poems and the poetry took place in the children?s magazine named ?Mektebli? which published thirty-nine times in the years of the second Constitutional Period, in terms of children?s literature. All the numbers of the ?Mektebli? magazine were reviewed one by one, all the poems and the poetry in them were translated into today?s Turkish and these poems were assessed in terms of children?s literature.This study composed of conceptual framework, the classification of the poems in ?Mektebli? magazine, the examination of poems in terms of children?s literature criteria evaluation departments.In the first section it was determined a conceptual framework by giving information about children?s literature in Turkey and in the world with its definition and scope, children?s literature and poem, children?s magazine publishing in Turkey and in the world, the history, political and social status of the second Constitutional period when ?Mektebli? magazine was published, the children?s view of that period and ?Mektebli? magazine.In the second section, the poetry and poems in ?Mektebli? magazine, were grouped in terms of shape features and themes.In the third section, it was given the poetry and poems of ?Mektebli? magazine, which were grouped in terms of their themes. These poetry and poems were examined in terms of the theme, the basic message, the side messages, literary sayings, reality of children and shape properties.In the fourth section it was given information about important poets by giving the poets and their poems.In the fifth section an overall evaluation has been made and result is included together with the suggestions.