Bu çalışma ortaokul öğrencilerinin narsisizm düzeyleri ile şiddete yönelik tutumlarının hangi değişkenlere göre farklılaştığını ve bu iki düzey arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmada önce narsisizm düzeyleri ile şiddete yönelik tutum düzeylerinin cinsiyet, kardeş sayısı, akademik başarı düzeyi, ailenin aylık geliri, anne eğitim düzeyi ve baba eğitim düzeyi gibi değişkenlere göre anlamlı bir şekilde farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiş, daha sonra da narsisizm düzeyleri ile şiddete yönelik tutumlar arasındaki ilişki ele alınmıştır. Çalışma, araştırma modellerinden tarama modeline uygun olarak planlanmış ve gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evreni, 2018-2019 eğitim-öğretim döneminde İstanbul ilinde ortaokula devam eden öğrencilerden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi, bu evrenden rastlantısal olarak seçilen 6 ilçedeki ortaokullarda 7. ve 8. sınıfta öğrenim görmekte olan 505 öğrenciden oluşmaktadır. Katılımcıların %49.01 (248)'i kadın, %50.99 (258)'u erkektir. Araştırmada veri toplama aracı olarak; 6 soruluk ''Kişisel Bilgi Formu'', Thomaes vd. (2008) tarafından geliştirilen "Childhood Narcissism Scale" adlı ölçeğin Akın, Şahin ve Gülşen (2015) tarafından Türkçe'ye uyarlanmış biçimi olan ''Çocukluk Çağı Narsisizm Ölçeği'' ile Çetin (2011) tarafından geliştirilen ''Ergenler İçin Şiddete Yönelik Tutum Ölçeği'' uygulanmıştır. Verilerin analizinde ilişkisiz örneklemler için t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Kruskal Wallis H testi kullanılmıştır. Analiz işlemlerinde sosyal bilimler için istatistik paket (SPSS 25.0) programı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, ortaokul öğrencilerinin narsisizm düzeylerinin cinsiyet, kardeş sayısı, akademik başarı düzeyi, ailenin aylık geliri ve baba eğitim düzeyine göre, şiddete yönelik tutumlarının da kardeş sayısı, anne eğitim düzeyi ve baba eğitim düzeyine göre anlamlı bir farklılık göstermediği belirlenmiştir. Öğrencilerin narsisizm düzeylerinin anne eğitim düzeyine göre, şiddete yönelik tutum düzeylerinin ise cinsiyet, akademik başarı düzeyi ve ailenin aylık gelirine göre anlamlı bir şekilde farklılık gösterdiği bulgusu elde edilmiştir. Ortaokul öğrencilerinin narsisizm düzeyleri ile şiddete yönelik tutum düzeyleri arasında düşük düzeyde, pozitif yönde ve anlamlı düzeyde bir ilişki olduğu bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Narsisizm, Şiddete yönelik tutum.
This study investigates the relationship between secondary school students' narcissism levels and their attitudes towards violence and the relationship between these two levels. In this study, firstly, it is examined whether the levels of narcissism and levels of attitudes towards violence differ significantly across variables such as gender, number of siblings, academic achievement level, family income, mother's and father's educational levels, then the relationship between narcissism levels and attitudes towards violence is discussed. The study is planned and conducted in accordance with the scanning model. The population of the research consists of students attending middle school in Istanbul in the academic year 2018-2019. The sample of this study consists of 505 7th and 8th graders from randomly selected six districts in İstanbul. Of the participants, 49.01% (248) are females and 50.99% (258) are male. "Personel Information Form" which includes six question, "Childhood Narcissism Scale" developed by Thomas vd.(2008) and adapted to Turkish by Akın, Şahin and Gülşen (2015) and "The Attitudes Towards Violence Scale in Adolescents" developed by Çetin(2011) are the data collection tools that used in this study. When analysing datas, it was used t-test, one-way analysis of variance (ANOVA) and Kruskal Wallis H test for unrelated samples. Statistical Package for the Social Sciences (SPSS 25.0) is used in the analysis process. The study found that secondary school students' narcissism levels didn't show a significant difference across gender, number of siblings, academic achievement level, family income and father's education level, and their attitudes towards violence didn't show a significant difference across the number of siblings, mother's and father's education level. It was found that the narcissism levels of the students' differ significantly across the mother's education level and and their attitudes towards violence differ significantly accross gender, academic achievement level and monthly family income. It was found that there is a positive and significant correlation between the levels of narcissism and attitudes towards violence in secondary school students. Keywords: Narcissism, Attitude towards violence.