Bu çalışmada ortaokul öğrencilerinin matematiğin algılanan kullanışlılığı, matematikte etkili motivasyon ve matematik öğrenmede güven boyutlarında aldıkları puan ortalamalarının öğrencilerin bazı demografik özelliklerine göre (cinsiyet, sınıf düzeyi, matematik başarısı, matematik başarı algı düzeyleri, ders dışı matematik etkinliğine katılma durumu, anne-baba eğitim düzeyi ve aile ekonomik düzeyi) anlamlı farklılık gösterip göstermediği araştırılmıştır. Çalışma grubunu 2017-2018 eğitim-öğretim yılında, Sakarya İlinin Adapazarı İlçesinde bulunan bir ortaokulda öğrenim gören toplam 701 tane 6., 7. ve 8. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Fennema-Sherman tarafından geliştirilen Takunyacı, Masal, Ergene, Masal ve Erden (2019) tarafından Türkçeye uyarlanan "Matematik Tutum Ölçeği" kullanılmıştır. Bu ölçekten elde edilen veriler üzerinde yürütülen istatistiksel analizler ile aşağıdaki sonuçlara ulaşılmıştır. Öğrenci cinsiyeti ile matematiğin algılanan kullanışlılığı ve matematikte etkili motivasyon algısı arasında anlamlı bir ilişki bulunurken, matematik öğrenmede güven algısı ile cinsiyet arasında anlamlı bir ilişki bulunmadığı, öğrenci sınıf düzeyi ile matematiğin algılanan kullanışlılığı, matematikte etkili motivasyon ve matematik öğrenmede güven algısı arasında anlamlı bir ilişkinin bulunduğu, öğrencilerin matematik dersindeki başarı düzeyleri ile matematiğin algılanan kullanışlılığı, matematikte etkili motivasyon ve matematik öğrenmede güven algısı arasında anlamlı bir ilişkinin bulunduğu, öğrencilerin matematik dersindeki başarı düzey algıları ile matematiğin algılanan kullanışlılığı, matematikte etkili motivasyon ve matematik öğrenmede güven algısı arasında anlamlı bir ilişkinin bulunduğu, öğrencilerin ders dışı matematik etkinliğine katılma durumu ile matematiğin algılanan kullanışlılığı, matematikte etkili motivasyon ve matematik öğrenmede güven algısı arasında anlamlı bir ilişkinin bulunduğu, anne eğitim düzeyi ile matematiğin algılanan kullanışlılığı, matematikte etkili motivasyon ve matematik öğrenmede güven algısı arasında anlamlı bir ilişkinin bulunduğu, baba eğitim düzeyi ile matematiğin algılanan kullanışlılığı, matematikte etkili motivasyon ve matematik öğrenmede güven algısı arasında anlamlı bir ilişkinin bulunduğu, ailelerin ekonomik düzeyleri ile matematiğin algılanan kullanışlılığı, matematikte etkili motivasyon ve matematik öğrenmede güven algısı arasında anlamlı bir ilişkinin bulunmadığı sonuçlarına ulaşılmıştır.
This study investigates whether there are significant differences among the perceived usefulness of mathematics in secondary school students, effective motivation in mathematics and confidence in mathematics learning average scores according to some demographic characteristics of students (sex, grade, mathematics achievement, levels of mathematics achievement perception, participation in extracurricular mathematics activity, parents' education levels and family economic status) or not. Research samples includes that in 2017-2018 academic year, a total of 701 students 6th, 7th and 8th grade studying in a secondary school in Adapazarı district of Sakarya province. As a data collection tool Math Attitude Scale which is developed by Fennema-Sherman and adaptated to Turkish by Takunyacı, Masal, Ergene, Masal ve Erden (2019) was applied. The results of the statistical analysis conducted on the data obtained from this scale are as follows. There is a significant relationship between perceived usefulness of mathematics and effective motivation in mathematics, perceived usefulness of mathematics and student grade, effective motivation in mathematics and perception of confidence in mathematics learning but there is no significant relationship between perception of confidence in mathematics learning and sex. There are meaningful relationships between the students' levels of achievement in mathematics and the perceived usefulness of mathematics, effective motivation in mathematics and perception of confidence in mathematics, students' perceived usefulness of mathematics and the status of participating in extra-curricular mathematics, effective motivation in mathematics and perception of confidence in mathematics learning, mother's education level and perceived usefulness in mathematics, perception of confidence in mathematics learning, effective motivation in mathematics , father's education level and perceived usefulness in mathematics, perception of confidence in mathematics learning, effective motivation in mathematics There is not significant relationship between the perception of confidence in mathematics learning, the perceived usefulness of mathematics and effective motivation in mathematics and family economic status.