Bu çalışmada ortaokul öğrencilerinin, ortaokul öğrencilerinin ebeveynlerinin ve ortaokul matematik öğretmenlerinin matematik eğitimine ebeveyn katılım algıları ve bu algılarını etkileyen faktörler incelenmiştir. Öğrencilerin matematik eğitimine ebeveyn katılım algılarının anne baba eğitim düzeyine, matematik dersi başarı düzey algılarına, öğrencilerin kardeş sayılarına ve öğrenci olan kardeş sayılarına bağlı olarak farklılaşıp farklılaşmadığı, öğretmenlerin matematik eğitimine ebeveyn katılım algılarının öğretmenlerin yaşına, cinsiyetine, eğitim durumuna bağlı olarak farklılaşıp farklılaşmadığı ve ebeveynlerin matematik eğitimine ebeveyn katılım algılarının, ebeveyn çalışma durumuna, ebeveyn eğitim durumuna, ebeveyn matematik dersi başarı düzey algılarına ve ebeveyn yakınlık derecesine bağlı olarak farklılaşıp farklılaşmadığı araştırılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Sakarya ili Serdivan Adapazarı ve Karapürçek ilçelerinden 3 farklı ortaokulda 6.7. ve 8. Sınıftaki 196 öğrenci, aynı okullardaki 210 ebeveyn ve tüm Türkiye genelindeki 194 öğretmenden oluşturmaktadır. Ebeveyn katılım düzeylerini ölçmek amacıyla Epstein, Connors ve Salinas (1993) tarafından geliştirilen ölçeğin Johnson (2014) tarafından MINDSET Projesi kapsamında kullanılan formunun Masal, Takunyacı, Şevik (2019) tarafından Türkçeye uyarlanıp ortaokul düzeyinde uygulanan ölçek kullanılmıştır. Bu ölçekten elde edilen veriler üzerinde yürütülen istatistiksel analizler ile aşağıdaki sonuçlara ulaşılmıştır. Öğrencilerin matematik eğitimine ebeveyn katılım algılarının baba eğitim durumuna göre anlamlı olarak değişmediği, anne eğitim durumuna göre ise anneleri ortaokul mezunu olan öğrencilerin matematik eğitimine ebeveyn katılım algıları, anneleri ilkokul ve lise mezunu olan öğrencilerin matematik eğitimine ebeveyn katılım algılarından yüksek olduğu görülmektedir. Öğrencilerin matematik eğitimine ebeveyn katılım algılarının öğrencilerin matematik başarı düzey algılarına bağlı olarak anlamlı bir değişiklik göstermektedir. Kendisini matematikte başarısız gören öğrencilerin ebeveynlerinin matematik eğitimlerine katılım algıları kendisini matematikte orta ve başarılı seviyede gören öğrencilerin ebeveynlerinin matematik eğitimlerine katılım algılarından, kendisini matematikte orta seviyede gören öğrencilerin ebeveyn katılım algıları ise başarılı seviyede gören öğrencilerin ebeveynlerinin matematik eğitimlerine katılım algılarından daha yüksektir. Öğrencilerin kardeş sayısı ve bu kardeşlerden öğrenci olanların sayısı öğrencilerin ebeveynlerin matematik eğitimine katılımın algılarında anlamlı bir değişiklik göstermemektedir. Öğretmenlerin ebeveynlerin öğrencilerinin matematik eğitime katılımı algıları ile öğretmenlerin cinsiyeti, mesleki tecrübe süresi ve eğitim durumu arasında anlamlı bir ilişki yoktur. Ebeveynlerin çocuklarının matematik eğitimine katılımın algıları ebeveynlerin çalışma durumları, eğitim durumları, matematik başarı düzey algıları ve ebeveyn yakınlık derecesine bağlı olarak istatistiksel açıdan anlamlı olarak farklılaşmaktadır. Çalışan ebeveynlerin matematik eğitimine ebeveyn katılımı algıları çalışmayan ebeveynlerin algılarından daha yüksektir. Yükseköğretim mezunu ebeveynlerin matematik eğitimine ebeveyn katılımı algıları ilkokul, ortaokul ve lise mezunu olan ebeveynlerin matematik eğitimine katılım algılarından daha yüksektir. Matematikte kendini başarılı gören ebeveynlerin matematik eğitimine ebeveyn katılımı algıları matematikte kendini orta seviyede ve matematikte kendini başarısız gören ebeveynlerin matematik eğitimine ebeveyn katılım algılarından daha yüksektir. Babaların matematik eğitimine ebeveyn katılım algıları annelerin matematik eğitimine ebeveyn katılım algılarından daha yüksektir.
In this study, perceptions of parental participation in education of middle school students, middle school students' parents and middle school mathematics teachers and the factors affecting these perceptions were evaluated. Students' perceptions of parental participation whether it differ according to the level of parents' education, mathematics achievement level perceptions, number of siblings and number of siblings who are students, teachers' perceptions of parental participation whether it differ according to their age, gender, educational status and parents' perceptions of participation, whether it differ depending on their working status, educational status, level of achievement and perceptions of mathematics have been investigated. The sample of the study was conducted from 196 students in 6, 7 and 8 grades in 3 different secondary schools, 210 parents from the same schools and 194 teachers from Turkey in 2017-2018 academic year. The scale was used to measure parental participation levels which has been developed by Epstein, Connors and Salinas (1993), used by Johnson (2014) for the MINDSET Project, adapted to Turkish by Masal, Takunyaci, Şevik (2019) (in print) and applied at the middle school level. The results of the statistical analyzes conducted on the data obtained from this scale are as follows: Students' perceptions of parental participation did not change significantly compared to their father's education level, according to mother's educational status, parents 'perceptions of parents' participation in secondary school graduates were higher than the whose mothers were primary or high school graduates Parents 'participation in their children's education varies significantly depending on students' level of mathematics achievement. The parents' perceptions of participation of the students who fail in mathematics is higher than the parents' perceptions of participation of the students who are intermediate or succesful in mathematics and perceptions of participation of students who see themselves as intermediate in mathematics is higher than the students' perception of participation who see themselves succesful. The number of siblings and the number of students from these siblings do not create a significant change in their perceptions of parental participation. There is no significant relationship between teachers' perceptions of parents' participation in education and teachers' gender, duration of professional experience and educational status. Parents' perceptions of parents' participation differs significantly according to the parents' working status, educational status, mathematics achievement level perceptions and parental proximity. Parental participation of the working parents is higher than the test scores of the non-working parents. Parental participation of parents who are tertiary education graduates is higher than that of primary school, middle school and high school graduates. Parents' involvement in mathematics that parents who have found themselves in mathematics succesful is higher than that of parents who have found themselves in mathematics at mid-level and failing in mathematics. Fathers 'perceptions of parental participation in mathematics education were higher than mothers' perceptions of parental participation in mathematics education.