Bu araştırmada ortaokul öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile yabancı dil olarak İngilizce dersine yönelik tutumları ve bu iki yapı açısından cinsiyet, sınıf düzeyi ve okul türü değişkenlerine göre farklılıklar olup olmadığının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evreni 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Sakarya ili Kaynarca ilçesindeki ortaokullarda öğrenim görmekte olan öğrenciler olarak belirlenmiştir, örneklemi ise ilçedeki 358'i kız, 386'sı erkek öğrenci olmak üzere toplam 744 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada yabancı dil olarak İngilizce dersine yönelik tutumlar ve alt boyutları ile yaşam boyu öğrenme arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Bu ilişkilerin incelenmesinde ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Katılımcıların yaşam boyu öğrenme eğilimlerini ölçmek amacı ile Erdoğan ve Arsal (2015) tarafından geliştirilen 17 maddelik Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri Ölçeği (YBÖEÖ) kullanılmıştır. Katılımcıların İngilizce dersine yönelik tutumlarını ölçmek amacıyla ise Hancı-Yanar (2008) tarafından geliştirilen ve 30 maddeden oluşan İngilizceye Yönelik Tutum Ölçeği (İYTÖ) kullanılmıştır. Verilerin analizi aşamasında öncelikle bağımlı değişkenlerin normal dağılıp dağılmadığına Kolmogrov-Simirnov ve Shapiro-Wilk normallik testleri ile bakılmıştır. İngilizce dersine yönelik tutumlar ve alt boyutları ile yaşam boyu öğrenme açısından, cinsiyet, sınıf düzeyi ve okul türü değişkenlerine göre oluşan gruplar arasındaki farklılıklar ise ikili gruplarda Mann-Withney U testi; ikiden fazla olan gruplarda Kruskal-Wallis testi kullanılarak incelenmiştir. Yaşam boyu öğrenme eğilimleri ve yabancı dil olarak İngilizce dersine yönelik tutumları arasındaki ilişki verilerin normal dağılmaması sebebiyle Spearman Rho korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Araştırmada öğrencilerin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ve yabancı dil olarak İngilizce dersine yönelik tutumları arasında orta düzeyde anlamlı ilişkinin olduğu tespit edilmiş; İngilizceye yönelik tutumun YBÖEÖ'nün alt boyutları ile ilişkisine bakıldığında da orta düzeyde anlamlı ilişki bulunmuştur. Araştırma kapsamında; hem yaşam boyu öğrenme hem de yabancı dil tutumu açısından cinsiyete göre kız öğrencilerin lehine anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. Sınıf düzeyleri açısından Gelişime açıklık alt boyutunda anlamlı farklılık bulunmazken, Öğrenmeye isteklilik alt boyutunda ve yaşam boyu öğrenme eğilimlerinde anlamlı farklılık bulunmuştur. Okul türü bakımından ise ortaokul ve imam hatip ortaokulu öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinde anlamlı farklılık bulunmazken, yabancı dil tutumu açısından farklılık imam hatip ortaokulu öğrencilerinin lehine sonuçlanmıştır. Elde edilen bulgular kavramlarla ilgili alan yazın kapsamında detaylı şekilde tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.
In this study, it was aimed to investigate whether there is a difference between lifelong learning tendencies of secondary school students and their attitudes towards English as a foreign language and their differences in terms of gender, class level and type of school. The population of the study was determined as secondary school students in Kaynarca district of Sakarya province in 2017-2018 academic year, the sample of the study consists of 744 students, 358 of whom are girls and 386 of them are boys. In the study, the relationships between the attitudes towards the English course and the sub-dimensions of the English as a foreign language and the lifelong learning were examined. Correlational survey model was used to examine these relationships. The 17-item Lifelong Learning Tendency Scale developed by Erdoğan and Arsal (2015) was used to measure participants' lifelong learning trends. In order to measure the attitudes of the participants towards the English course, a 30-item English Attitude Scale, which was developed by Hancı-Yanar (2008), was used. In the analysis of the data, firstly the dependent variables were normally distributed and Kolmogrov-Simirnov and Shapiro-Wilk were examined with normality tests. In terms of the attitudes and sub-dimensions of English course and lifelong learning, the differences between the groups with respect to gender, class level and school type variables were determined by Mann-Withney U test in two groups; Kruskal-Wallis test was used in groups of more than two. Spearman Rho correlation coefficient was used for the relationship between lifelong learning trends and attitudes towards English course as a foreign language. In the study, there was a moderate significant relationship between students' lifelong learning tendencies and attitudes towards English course as a foreign language; the relationship between the attitudes towards English and the sub-dimensions of the Lifelong Learning Tendency Scale was found to be moderately significant. In the scope of the research; in terms of both lifelong learning and foreign language attitudes, a significant difference was found in favor of female students according to gender. While there were no significant differences in terms of openness to development in terms of class levels, a significant difference was found in the willingness to learn subscale and lifelong learning trends. In terms of school type, there was no significant difference in lifelong learning tendencies of secondary school and imam hatip secondary school students, but in terms of foreign language attitude the difference resulted in favor of imam hatip secondary school students. The findings related to the concepts were discussed in detail in the literature and suggestions were made.