Bu araştırmada ortaokul öğrencilerinin okul yaşam kalitesi algıları ile yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin cinsiyet, sınıf düzeyi ve okul türü değişkenleri açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Sakarya İli Hendek İlçesi'ndeki ortaokullarda eğitim görmekte olan beşinci, altıncı, yedinci ve sekizinci sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Bu bağlamda araştırmanın örneklemi ise aynı ilçede 9 okulda eğitim görmekte olan 287 erkek, 353 kız öğrenci olmak üzere toplam 640 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada okul yaşam kalitesi ve alt boyutları ile yaşam boyu öğrenme değişkenleri arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Verilerin analizi aşamasında öncelikle bağımlı değişkenlerin normal dağılıp dağılmadığına Kolmogrov-Simirnov ve Shapiro Wilk normallik testleri ile bakılmıştır. Elde edilen sonuçlar normal dağılım göstermediği için okul yaşam kalitesi ve alt boyutları ile yaşam boyu öğrenme değişkenleri açısından, cinsiyet, sınıf düzeyi ve okul türleri değişkenlerine göre oluşan gruplar arasındaki farklılıklar ikili gruplarda Mann-Whitney U testi; ikiden fazla olan gruplarda ise Kruskal-Wallis testi kullanılarak incelenmiştir. Okul yaşam kalitesi ve yaşam boyu öğrenme eğilimi arasındaki ilişkinin incelenmesinde ise verilerin normal dağılmamasından dolayı Spearman Rho katsayısı kullanarak analiz yapılmıştır. Katılımcıların okul yaşam kalitelerini ölçmek amacıyla Sarı tarafından (2007) geliştirilen 35 maddelik Okul Yaşam Kalitesi Ölçeği (OYKÖ) kullanılmıştır. Katılımcıların Yaşam Boyu Öğrenme düzeylerini ölçmek amacıyla ise Erdoğan ve Arsal (2015) tarafından geliştirilen 17 maddelik Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri Ölçeği (YBÖEÖ) kullanılmıştır. Araştırma kapsamında; öğrencilerin okul yaşam kalitesi düzeyleri cinsiyet, sınıf düzeyi ve okul türü değişkenlerine göre incelenmiş ve tüm değişkenler açısından anlamlı farklılıklar gözlemlenmiştir. Yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin aynı değişkenler açısından incelenmesi sonucunda ise cinsiyet ve sınıf düzeyi açısından anlamlı farklılıklar bulunurken, okul türü değişkeninde anlamlı farklılık bulunmamıştır. Araştırmada okul yaşam kalitesi ve yaşam boyu öğrenme arasında orta düzeyde pozitif ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Yaşam boyu öğrenme eğilimi okul yaşam kalitesinin alt boyutları açısından incelendiği Öğrenciler alt boyutu hariç Öğretmenler, Okula Yönelik Duygular, Okul Yönetimi ve Statü alt boyutlarıyla pozitif, orta düzeyde ve anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Okul yaşam kalitesi açısından yaşam boyu öğrenmenin alt boyutları olan hem Gelişime Açıklık hem de Öğrenmeye isteklilik arasında da aynı sonuca ulaşılmıştır. Bulgular alanyazın kapsamında tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.
In this study, it was aimed to investigate school life quality perceptions and lifelong learning tendencies of secondary school students in terms of gender, grade level and school type variables. The population of the study consists of fifth, sixth, seventh and eighth grade students attending secondary schools in Hendek District of Sakarya Province in 2017-2018 academic year. In this context, the sample of the study consists of 640 students (287 male, 353 female) who are studying in 9 schools in the same district. The relationship between school life quality and sub-dimensions and lifelong learning variables was examined. In the analysis of the data, it was first examined whether Kolmogrov-Simirnov and Shapiro Wilk normality tests were used. Since the results obtained were not normal, the differences between the groups according to gender, grade level and school types in terms of school life quality and sub-dimensions and lifelong learning variables were evaluated by Mann-Whitney U test in paired groups. In groups with more than two, Kruskal-Wallis test was used. In the analysis of the relationship between school life quality and lifelong learning tendency, the analysis was performed using Spearman Rho coefficient because the data was not distributed normally. In order to measure the school life quality of the participants, 35-item School Quality of Life Scale (ASQQ) developed by Sarı (2007) was used. In order to measure the Lifelong Learning Levels of the participants, the 17-item Lifelong Learning Trends Scale (YSSS) developed by Erdoğan and Arsal (2015) was used. In the scope of the research; The school life quality levels of the students were examined according to the variables of gender, grade level and school type and significant differences were observed in terms of all variables. As a result of the analysis of lifelong learning tendencies in terms of the same variables, significant differences were found in terms of gender and grade level, but no significant difference was found in the school type variable. The study found a moderate positive and significant relationship between school quality of life and lifelong learning. Lifelong learning tendency was examined in terms of the sub-dimensions of school life quality. It was concluded that there was a positive, moderate and meaningful relationship with the Teachers, Emotions to School, School Administration and Status sub-dimensions except the Students sub-dimension. The same result was reached between the openness to development and the willingness to learn, which are the sub-dimensions of lifelong learning in terms of school life quality. The findings were discussed within the scope of the literature and suggestions were made.