Bu araştırma olgu bilim modelinde nitel bir araştırma olup araştırmanın amacı öğrencilerin sınıf öğretmeni kavramına yönelik metaforik algılarını incelemektir. 2016-2017 eğitim öğretim yılında gerçekleşen araştırmanın çalışma grubu ilkokul 4.Sınıf, ortaokul 8.Sınıf, lise 12.Sınıf ve Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Bölümü Sınıf Eğitimi Anabilim dalında öğrenim gören üniversite son sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak "Sınıf Öğretmeni Kavramına Yönelik Metafor Geliştirme Formu" kullanılmış ve öğrencilerden sınıf öğretmenine yönelik metafor geliştirmeleri ve geliştirdikleri metaforların gerekçelerini belirtmeleri istenmiştir. Veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Öğrencilerin sınıf öğretmeni kavramına yönelik 408 metafor geliştirdiği görülmüştür. Bunlar tekrarlanma sıklığına göre dizildiğinde sırasıyla; anne (60), melek (47), anne ve baba (38) metaforları ilk sıralarda yer almaktadır. 408 metafor 15 kavramsal kategori altında toplanmıştır. Bu kavramsal kategoriler değer olarak, bilgi kaynağı olarak, aileden biri olarak, rehber olarak, yetiştiren olarak, destekleyen olarak, koruyucu olarak, baskı unsuru olarak, farklı durumlara göre davranışlarını şekillendiren olarak, yakın arkadaş olarak, davranışları beğenilmeyen biri olarak, çözümleyen olarak, kahraman olarak, gereksinim olarak, kandırılamayan biri olarak sınıf öğretmenidir. En çok metaforun değer olarak sınıf öğretmeni kavramsal kategorisinde geliştirildiği görülürken en az metafor kandırılamayan biri olarak sınıf öğretmeni kavramsal kategorisinde geliştirilmiştir. Kavramsal kategorilerde yer alan metaforlar öğrencilerin sınıf düzeyine göre incelenerek sonuçlar ortaya konmuştur. Anahtar Kelimeler : Sınıf Öğretmeni, Yeterlik, Öğrenci, Metafor
The aim of the research is to examine the metaphorical perceptions of the students about the concept of class teacher. This research is a qualitative research in the phenomenon model. The study group of the study, which was held in the 2016-2017 academic year, consists of the 4th grade students in the primary school, the 8th grade in the secondary school, the 12th grade in the high school and the senior students studying in the Department of Primary Education Department of the Faculty of Education. As a means of collecting data, an improved form for determining the Metaphoric Perceptions of the Classroom Teacher,was used and the students were asked to develop metaphors for the classroom teacher and to give the reasons for the metaphors they developed. The data were analyzed by content analysis. It was observed that students developed 408 metaphors for the concept of classroom teacher. The mother (60), angels (47), mother and father (38) metaphors are the most common ones when they are arranged according to the frequency of repetition. 408 metaphors are grouped under 15 conceptual categories. These conceptual categories, as value, as a source of information, as one of the family, as a guide, as educating, as a supporter, as a protector, as an element of pressure, as a, shaping their behavior according to different situations As a requirement, he/she is a primary school teacher as one who cannot be deceived, are listed. The most metaphor was developed in the conceptual category of the class teacher as the value, while the least metaphor was developed in the primary school teacher conceptual category as one who could not be deceived. The metaphors in the conceptual categories were examined according to the grade level of the students. 4, 8. and university senior students develop the metaphor in the conceptual category of the class teacher as the most value, while the 12th grade students develop the metaphor in the conceptual category of the class teacher as the most educated. Keywords : Primary School Teacher, Competence, Student, Metaphor