Bu araştırma Türk halk edebiyatı unsurlarının Türkçe öğretiminde kullanımının yaratıcı yazmaya etkisini saptamak amacıyla yapılmıştır. Bu saptamayı yapabilmek için araştırmanın problem cümlesini Türk halk edebiyatı unsurlarının Türkçe öğretiminde kullanımının yaratıcı yazmaya etkisi nedir?" sorusu oluşturmaktadır. Araştırma, nitel bir durum çalışmasıdır. Araştırmacı tarafından hazırlanan açık uçlu anket formları ile öğrenci görüşlerine başvurulmuş, ayrıca öğrencilerin uygulama sürecine etkin katılımını sağlamak ve yaratıcı düşünme becerilerini geliştirmek için çalışma kâğıtları hazırlanmıştır. Araştırmada kullanılan veriler içerik analizi ile incelenmiştir. Günümüzde içerik analizi, nitel veri analiz çeşitleri arasında sıklıkla başvurulan yöntemlerden biridir. Ayrıca, araştırmada günümüzde nitel araştırmalarda sıkça kullanılan NVIVO Pro 12 nitel veri analizi yazılım programı kullanılmıştır. Bu program ile öğrencilerin vermiş oldukları cevaplar sınıflandırılarak alt problemlerin altında ortaya çıkan tema ve alt temalar belirlenmiştir. Bu tema ve alt temaların içerisine giren öğrenci ifadelerinin frekansları belirlenmiştir. Bunun yanında araştırmanın alt problemlerinin altında ortaya çıkan temalarda öğrenci ifadelerindeki kelime sıklığı analizine bakılarak kelime bulutları oluşturulmuştur. Araştırmanın çalışma grubunu, Düzce Mehmet Zahid Kevseri İmam Hatip Ortaokulu 8/K sınıfının 24 öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmada uygulanan açık uçlu anket formları sağlıklı cevaplar ele alındığında 12 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, akademik ve sosyo-ekonomik açıdan heterojen olmasını sağlamak amacı ile rasgele yöntem ile belirlenmiştir. Araştırmaya katılan 24 öğrenci ile altı hafta boyunca "Şirvân Şâh ve Şemâ'il Bânû" adlı Türk halk hikâyesi okunarak hikâye ile ilgili çalışma kâğıtları hazırlanmış ve dört hafta uygulanmıştır. Bununla birlikte öğrencilerin canlandırma ve yaratıcı yazma becerilerini geliştirmek amacıyla uygulamanın son iki haftasında sadece canlandırma ve öğrencilerin hikâyenin öncesi ve sonrasına ait tahminlerini yazma çalışması yaptırılmıştır. Araştırmada 8. sınıf Türkçe dersinde Türk halk edebiyatı unsurlarından Türk halk hikâyeleri kullanılarak yaratıcı drama yöntemiyle ders işlenmiş ve bu yöntemin öğrencilerin yaratıcı yazma becerisine etkisi olup olmadığı elde edilen bulgular doğrultusunda değerlendirilmiştir. Araştırmada kullanılan Türk halk hikâyesi 16. yy'a ait bir metin olduğu için dil ve anlatım özelliği, kültürel ve toplumsal olayların seviyesinden dolayı uygulamanın yapıldığı sınıf kademesi 8. sınıf olarak belirlenmiştir. Araştırmanın sonucunda Türkçe öğretiminde Türk halk edebiyatı unsurları kullanılarak ders işlenişinin öğrencilerin yaratıcı yazma becerisine katkı sağladığı ortaya çıkmıştır. Bu sonuçtan hareketle Türkçe öğretmenlerine, Türkçe derslerinde Türk halk edebiyatı ürünlerine daha çok yer vererek onları çağdaş yaklaşımlarla yeniden yorumlayıp öğrencilerin yaratıcılıklarını geliştirecek şekilde günümüze uyarlamalı önerisi getirilebilir. Anahtar Kelimeler: Türk halk hikâyesi, Yaratıcı drama, Yaratıcı yazma.
The aim of this study is to determine the effect of the use of Turkish folk literature elements in teaching Turkish to creative writing. In order to make this determination, the problem statement of the research creates the question of "What is the effect of the use of Turkish folk literature elements in teaching Turkish to creative writing?". Research is a qualitative case study. Students' opinions were consulted with open- ended survey forms prepared by the researcher and also working papers were prepared to enable students to participate effectively in the application process and to develop creative thinking skills. The data used in the research were analyzed with content analysis. Nowadays, content analysis is one of the methods frequently used in qualitative data analysis types. In addition, NVIVO Pro 12 qualitative data analysis software program, which is frequently used in qualitative research, is used in the research. With this program, the answers given by the students were categorized and the themes and sub-themes that emerged under the sub problems were determined. The frequencies of the student expressions entering this theme and sub-themes were determined. Moreover, word clouds were formed by looking at the word frequency analysis in the student expressions in the themes that emerged under the sub problems of the research. The study group consisted of 24 students of the 8/K class of Düzce Mehmet Zahid Kevseri Imam Hatip Secondary School. The open- ended survey forms applied in the study were conducted with 12 students when reasonable answers were considered. The study group was randomly determined to be heterogeneous in terms of academic and socio-economic aspects. During six weeks, 24 students participated in the study and the Turkish folk tale "Şirvân Şâh ve Şemâ'il Bânû" was read and working papers were prepared and applied for four weeks. Furthermore, in the last two weeks of the application, only role playing and writing of the students 'predictions about the pre- and post-story were made in order to develop the students' role playing and creative writing skills. In the research, in the 8th grade Turkish lesson, a lessaon was given by using creative drama method by using Turkish folk tales which is one of the elements of Turkish folk literature and it was evaluated according to the findings obtained whether this method has an effect on the students' creative writing skills or not. Since the Turkish folk story used in the research is a text from the 16th century, the grade level where the application was made was determined as 8th grade due to its language and narrative characteristics, and the level of cultural and social events. As a result of the research, it has been found out that using Turkish folk literature elements in Turkish teaching contributes to creative writing skills As a result of the research, it is revealed that teaching Turkish drama by using creative drama method contributes to the students'creative writing skills. Based on this result, it can be suggested that Turkish teachers should adapt Turkish folk literature products in Turkish courses and re-interpret them with contemporary approaches and adapt them to the present day to develop students' creativity. Keywords: Turkish folk tale, Creative drama, Creative writing.