Bu çalışmada Türkiye (2018) Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (TÜFDÖP) ile PISA ve TIMSS'te istikrarlı başarı gösteren Japonya'nın ilkokul ve ortaokul fen derslerinin öğretim programlarını (JİFDÖP ve JOFDÖP) yapıları açısından ve programların amaçları, içerikleri, eğitim durumları, ölçme ve değerlendirme yaklaşımları bakımından karşılaştırmak amaçlanmıştır. Literatür incelendiğinde ülkemizde karşılaştırmalı eğitim üzerine yapılan çalışmaların AB üyesi ülkelerde yoğunlaştığı ve TÜFDÖP ile ilgili karşılaştırmalı çalışmaların henüz oldukça az sayıda olduğu görülmektedir. Bu bakımdan bu çalışmanın alana zenginlik katacağı, ileride bu konuda yapılacak çalışmalara öncülük edeceği ve ülkemizdeki programa farklı bir bakış açısı kazandıracağı düşünülmektedir. Bu çalışma bir karşılaştırmalı eğitim çalışmasıdır ve nitel bir çalışma olup mevcut durumun olduğu gibi ortaya konulması amaçlandığı için tarama modeli benimsenmiştir. Çalışmada yer alan veriler doküman incelemesi yöntemiyle elde edilmiştir. Araştırmada ulaşılan kaynaklar ilgili oldukları konu kapsamına göre sınıflandırılmıştır. İngilizce kaynaklar araştırmacı tarafından Türkçeye çevrilmiştir. Toplanan veriler, betimsel analiz tekniği ile analiz edilmiştir. TÜFDÖP'ün, Japonya fen programlarına göre daha ayrıntılı, daha kolay anlaşılır ve basit yapılı bir program olduğu, Japonya programlarındaki genel amaçların oldukça büyük bir kısmının TÜFDÖP'ün amaçlarıyla benzer olduğu ancak TÜFDÖP ünite amaçlarında içeriğin dikkat çektiği, TÜFDÖP'te, Japonya'nın programlarında olmayan birçok amacın daha var olduğu, bu amaçların çok büyük bir bölümünün "Fen, Mühendislik ve Girişimcilik Uygulamaları" ile ilgili olduğu ve TÜFDÖP'ün genelinde bu uygulamalara önem verildiği, Türkiye ve Japonya programlarının konuları belirli konu alanlarına göre organize etmek açısından bakıldığında programların benzer olduğu, bu konu alanlarının sayısı ve isimlerinin farklılık gösterdiği, TÜFDÖP'teki kazanım sayısının, JİFDÖP ve JOFDÖP kazanım sayıları toplamının iki katından fazla olduğu, iki ülkenin de öğretme-öğrenme sürecine yaklaşımının benzer olduğu, Japonya'nın, ilkokul ve ortaokul toplamında bir kazanım için yaklaşık olarak Türkiye'nin 2,5 katı zaman ayırdığı, TÜFDÖP'te benimsenen ölçme ve değerlendirme yaklaşımı oldukça açık ve ayrıntılı bir şekilde ifade edilirken Japonya programlarında pek ayrıntı verilmediğinin tespit edilmesi ve ülkelerin programlarındaki ölçme-değerlendirme yaklaşımlarının çeşitli benzerlikler ve farklılıklar göstermesinin tespit edilmesi çalışmanın sonuçları arasındadır. Çalışma sonunda; TÜFDÖP'teki kazanım sayısını azaltılıp içeriği daraltılarak daha derinlemesine öğrenmeyi amaçlayan bir içerik organizasyonun oluşturulması, yıllar içerisinde Türkiye programlarında kazanım sayısı azalırken içeriğin ne ölçüde daralmış olduğu, eğer bir daralma meydana geldiyse bu durumun beraberinde daha derin bir öğrenmeyi mi yoksa bir sığlaşma mı meydana getirdiğinin araştırılması, bu çalışmada TÜFDÖP ile Japonya fen programları arasında benzer bulunan noktaların ve yıllar içinde çeşitli isimlerle hazırlanan fen programlarının değişen felsefe ve yaklaşımlarının uygulamada ne kadar hayat bulduğunun araştırılması gibi çeşitli öneriler sunulmuştur.
In this research, it is aimed that Science Curriculum (TÜFDÖP) are compared to Curriculum in primary and secondary in Japan where pupils are successful in PISA and TIMMS in curriculum's framework, aim and targets, content, educational issues, assessment and evaluation approaches. When literature has been searched, there has been little research in comparison of TÜFDÖP. In this regard, it has been thought that this research will contribute to the field and will provide an insight to next researches. This research is a comparative educational research, a survey model that has aimed to reveal existing situation and a qualitative design. In research, data has obtained via document analysis. Sources in research have been classified to subjects. Foreign sources have been translated to Turkish by researchers. Data have been analyzed in descriptive analysis method. There have been such results that TÜPDÖP are more detailed, more understandable and simple-structured than Japan's science curriculum; most of general aims in Japan's curriculum are similar to TÜFDÖP' aims but in TÜFDÖP targets have drawn attention more; in Turkey's curriculum there have been more aims and most of those are related to "Science, Engineering and Entrepreneurship Practices", TÜFDÖP has paid attention to this practices generally; Turkey's and Japan's curriculum are similar in regard to organizing some subjects; the numbers and names of subjects are different; the number of learning outcomes in Turkey's curriculum are twice and a half more in JİFDÖP and JOFDÖP' learning outcomes; the approaches to teaching-learning process are similar; in primary and secondary in Japan a learning outcomes has lasted for more twice and a half compared to Turkey; in TÜFDÖP assessment and evaluation process are pretty clear and detailed but in Japan it has no details; there has been some similarities and differences in both assessment and evaluation process. Finally, it has been suggested that the number of TÜFDÖP's learning outcomes has been reduced; content organization has created for detailed learning; it has searched that while the number of learning outcomes have been reducing for years, how much the content are tightened; if there has been a reduction, it brings either a detailed learning or shoaling; the similar points in Turkey's and Japan's existing science curriculum and how much science curriculum which will be prepared in different names in years with changing philosophy and approaches have been implemented.