Bu araştırmada, Bolu ilinde bulunan ortaokul öğrencilerinin sanal zorbalık ve mağdurluk düzeyleri internet aile stillerine ve çeşitli değişkenlere göre incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini Bolu ilinde merkeze bağlı çeşitli ortaokulların 5., 6., 7., ve 8. sınıflarında öğrenim görmekte olan 815 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada 2 farklı ölçek kullanılmıştır. Bu ölçekler Sanal Zorba/Kurban ölçeği ve İnternet aile stili ölçekleridir. Verilerin analizinde SPSS 23 programı kullanılmıştır. Veriler normal dağılım göstermediği için Kruskal Wallis ve Mann Whitney U testleri uygulanmıştır. Çözümlenen veriler için anlamlılık düzeyi .05 kabul edilmiştir. Araştırmaya katılan 815 öğrencinin 412 (%50.5) si kız 403 (%49.4) ü erkektir. Bu araştırmanın veri analizleri sonucunda erkek öğrencilerin kız öğrencilere göre daha fazla sanal zorbalık yaptığı ve daha fazla sanal zorbalığa maruz kaldığı görülmüştür. Anne eğitim durumunun, öğrenim gördükleri sınıf seviyesinin ve internete nereden bağlandıklarının sanal zorbalık düzeyleriyle arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Öğrencilerin 246 sının ( %30 ) ailesi ihmalkar internet aile stiline, 307 sinin ( %37 ) ailesi müsamahakar internet aile stiline, 14 ünün (%1.7) ailesi otoriter internet aile stiline, 251 inin ( %30 ) ailesi demokratik internet aile stiline sahiptir. Ebeveyn tutumunu müsamahakar olarak algılayan öğrencilerin, demokratik olarak algılayan öğrencilere göre sanal zorbalığa maruz kalma düzeylerinin daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Son olarak müsamahakar ailelerin çocuklarının demokratik ve ihmalkar ailelerin çocuklarına göre daha fazla sanal zorbalık yaptığı saptanmıştır. Anahtar Kelimeler: İnternet aile stili,sanal zorbalık, siber zorbalık.
In this study, cyber bullying and cyber victim of the secondary school students in Bolu were investigated according to their internet family style and several variables.The sampling participants of the research are made of a total of 815 students who are studying in5th, 6th, 7th and 8th grades at several secondary schools in provincial town of Bolu. 2 different scales were used in the study. This scales are cyber bully/victim scale and internet family style scale. Datas were analysed by using SPSS 23 programme. Since the data have been found out non-parametrically Kruskal Wallis and Mann Whitney U tests have been applied. 0.5 was accepted as the level of significance analysed datas. 412 (50.5 % ) of the students girls and 403 ( 49.4 % ) of the students are boys in this resarch. According to the result of this research, male students make cyber bullying more than female students. In addition to this, male students are exposed to cyber bullying more than female students. It is observed that there is no significant difference between educational background of parents, the students grades, where they acces the internet and the level of their cyber bullying. 246 (30 %) of the students have neglectful parenting style, 307 (37%) of them have permissive family style, 14 ( 1.7 %) of them have authoritarian family style and 251 (30%) of them democratic family style. Who the level of being exposed to have permissive family style is higher than the level of being exposed to cyber bullying of the student who have democratic family. Finally it is found out that the students who have permissive family style make cyber bullying more than the students who have democratic and neglectful family style. Keywords: Internet Family Style, Cyberbullying, Virtual Bullying,