dc.contributor.advisor |
Yardımcı Doçent Doktor Serhat Arslan |
|
dc.date.accessioned |
2020-11-03T12:57:23Z |
|
dc.date.available |
2020-11-03T12:57:23Z |
|
dc.date.issued |
2017 |
|
dc.identifier.citation |
Çelik, Kübra. (2017). Üstün yetenekli öğrencilerde yaratıcı biliş ve özerk öğrenme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi . (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) . Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya. |
|
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/20.500.12619/74467 |
|
dc.description |
06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır. |
|
dc.description.abstract |
Bu araştırmada üstün yetenekli öğrencilerde yaratıcı biliş ve özerk öğrenme becerileri arasındaki ilişki ve bu iki yapı açısından cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre farklılıklar olup olmadığının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Bursa Bilim ve Sanat Merkezi, Sakarya Bilim ve Sanat Merkezi, Kayseri Bilim ve Sanat Merkezi ile Aksaray Bilim ve Sanat Merkezinde öğrenim gören yaşları 11 ile 13 arasında değişen 120 erkek, 146 kız öğrenci olmak üzere toplam 266 üstün yetenekli ortaokul öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada özerk öğrenme ve alt boyutları ile yaratıcı biliş değişkenleri arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Bu ilişkilerin incelenmesinde Pearson Momentler Çarpımı Korelasyonu, Kısmi Korelasyon yöntemleri kullanılmıştır. Özerk öğrenme ve alt boyutları ile yaratıcı biliş değişkenleri açısından, cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre oluşan gruplar arasındaki farklılıklar ise ikili gruplarda t testi; ikiden fazla olan gruplarda Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) kullanılarak incelenmiştir. Bunların dışında değişkenleri betimleyen ortalama, standart sapma, yüzdelik dilim gibi değerler hesaplanmıştır. Katılımcıların özerk öğrenme düzeylerini ölçmek amacıyla Macaskill ve Taylor (2010) tarafından geliştirilen, Arslan ve Yurdakul (2015) tarafından Türkçe'ye uyarlanan 12 maddelik Özerk Öğrenme Ölçeği kullanılmıştır. Katılımcıların Yaratıcı Biliş düzeylerini ölçmek amacıyla ise Rogaten ve Moneta (2015) tarafından geliştirilen, Arslan ve Ünal (2016) tarafından Türkçe'ye uyarlanan Yaratıcı Biliş Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma kapsamında; hem özerk öğrenme hem de yaratıcı biliş açısından cinsiyete ve sınıf düzeylerine göre anlamlı bir farklılık tespit edilememiştir. Elde edilen bulgular kavramlarla ilgili alan yazın kapsamında detaylı şekilde tartışılmıştır. Anahtar Kelimeler: Yaratıcı Biliş, Özerk Öğrenme, Demografik Değişkenler. |
|
dc.description.abstract |
The present study aims to investigate the relationship between creative cognition and autonomous learning skills to investigate whether there are differences on the levels of two constructs in terms of gender and class level. Study group consists of 266 gifted secondary school students enrolled in Bursa Science and Arts Center, Sakarya Science and Arts Center, Kayseri Science and Arts Center, and Aksaray Science and Arts Center, aged 11 – 13. In this study, relationships between the variables of autonomous learning and creative cognition and the sub-dimensions of autonomous learning were investigated. Pearson Product Moment Correlation, Partial Correlation methods were utilized in order to investigate these relationships. The differences on the levels of autonomous learning and creative cognition in terms of gender and class level variables were examined with the statistical procedures of independent samples t-test (for variables having two groups) and One-Way Analysis of Variance (ANOVA; for variables having more than two groups). Besides, descriptive statistics such as mean, standard deviation and percentile values were calculated. Autonomous Learning Scale (12 items) that was developed by Macaskill and Taylor (2010), was adapted to Turkish by Arslan and Yurdakul (2015) was conducted to measure autonomous learning. Creative Cognition Scale (5 items) which was developed by Rogaten&Moneta (2015), was adapted to Turkish by Arslan and Ünal (2016) was carried out to assess creative cognition level. The research findings showed that autonomous learning and creative cognition scores were correlating significantly. The sub-dimensions of autonomous learning including independence of learning and study habits were found to be the predictors of creative cognition in a positive way. According to the results, it can be argued that autonomous learning meaning taking charge of one's own learning process has a positive interaction with creative cognition which views creativity as a universal human characteristic and a multidimensional construct depending on multiple cognitive processes. As a result of the research, neither autonomous learning nor creative cognition showed a statistically significant difference in terms of gender and class level. Findings were discussed in detail within the related literature. Keywords: Creative Cognition, Autonomous Learning, Demographic Variables. |
|
dc.language |
Türkçe |
|
dc.language.iso |
tur |
|
dc.publisher |
Sakarya Üniversitesi |
|
dc.rights |
Atıf 4.0 Uluslararası |
|
dc.rights.uri |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
|
dc.rights.uri |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
|
dc.subject |
Cognitive characteristics |
|
dc.subject |
Yaratıcı düşünce = Creative thinking |
|
dc.subject |
Yaratıcılık = Creativity |
|
dc.subject |
Öğrenen özerkliği = learner autonomy |
|
dc.subject |
Öğrenme başarısı = achievement in learning |
|
dc.subject |
Üstün yetenek = gifted |
|
dc.title |
Üstün yetenekli öğrencilerde yaratıcı biliş ve özerk öğrenme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi |
|
dc.type |
MasterThesis |
|
dc.contributor.department |
Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitim Programları ve Öğretimi Bilim Dalı |
|
dc.contributor.author |
Çelik, Kübra |
|
dc.relation.publicationcategory |
Tez |
|