Türkiye Cumhuriyeti Devleti'nin demokrasi tarihinde darbeler önemli bir yer tutmaktadır. Son yirmi-otuz yıla bakıldığında artık Türkiye tarihinde darbelerin geçmiş dönemlerin anti-demokratik zemininde kaldığı ve Türk demokrasisinin ekonomik zenginliğe paralel olarak ilerlediği görülmektedir. 15 Temmuz 2016'da ise Türkiye bir kalkışma hareketi ile karşı karşıya kalmış bulunmaktadır. Bu bağlamda demokrasimize sahip çıkmak bütün vatandaşlarımızın ortak görevidir. Özellikle okullarımızda demokrasi eğitimini alan gelecek nesillerimizin bu gibi darbe ve kalkışmalarda demokrasiyi nasıl algıladıkları ve buna yönelik hayatlarında demokrasiyi nasıl tatbik ettikleri hayati önem taşımaktadır. Nitel araştırma desenlerinden biri olan fenomenoloji deseninde gerçekleştirilmiş olan bu araştırmaya Sakarya ili Adapazarı ilçesinde bulunan iki farklı sosyo-ekonomik düzeyi temsil eden iki okuldan toplamda 115 ortaokul sekizinci sınıf öğrencisi katılmıştır Bu hayati önemden yola çıkarak Sakarya ilinde 115 sekizinci sınıf öğrencisine yapılandırılmış soru formu uygulanmış sekizinci sınıf öğrencilerinin 15 Temmuz kalkışma hareketine karşı demokrasi ve demokrasiye sahip çıkma algıları ortaya konulmaya çalışılmıştır. Nitel olarak yürütülen çalışmada cevaplar doküman analizine göre incelenmiş söz konusu kavramların bilgisi yoklanmış ve belirlenen kategoriler üzerinden(demokrasi algısı, demokratik tutum ve davranışlara sahip olma becerisi, demokrasi sorumluluğu, 15 Temmuz kalkışması algısı ve bu kalkışma ile demokrasiyi ilişkilendirme) içerikler değerlendirilmiştir. Öğrencilerin büyük çoğunluğunun demokrasi algısına sahip olduğu, yüzde 70'inin demokratik davranış ve tutum sergilediği görülmüştür. Öğrencilerin yüzde 95'inin darbe ve kalkışma hareketlerine karşı olduğu ortaya çıkmış ve böyle bir karmaşa ortamında vatanı savunmanın en öncelikli tercihleri olduğu ortaya çıkmıştır.
The purpose of this study was to investigate resilience level of adolescences in terms of ostracism, social anxiety, gender and grade level. The sample of this study consists of volunteer 521 students, studying in 7th, 8 th, 9th, 10th and 11th grades of public middle and high schools have different qualifications in districts of İsatanbul, Başakşehir (1 high school), Bayrampaşa (1 high school), Gaziosmanpaşa (1 high school) and Sultangazi (4 middle school, 2 high school) in 2017-2018 academic year. 2 of these schools are middle schools, 2 are İmam Hatip Middle Schools, 1 is Anatolian İmam Hatip High School, 2 are Anatolian High Schools and 2 are Vocational and Technical Anatolian High schools, in this way total nuber of the schools are 9. 258 (49.5%) of participants are female and 263 (50.5%) are male. 97 (%18.62) of participants are in 7th grade, 116 (%22.26) are in 8th, 108 (%20.73) are in 9th, 103 (%19.77) are in 10th and 97 (%18.62) are in 11th grade. In the study, gender and grade level informations of the students have been collected by Personal Information Form developed by the researcher, resilience level data has been collected by Child and Youth Resilience Measure, developed by Liebenberg, Ungar and Van de Vijver (2012), revised by Liebenberg, Ungar and LeBlanc (2013) as 12-items form and adapted by Arslan (2015). The data of ostracism level has been collected by Ostracism Experience Scale For Adolescents, developed by Gilman, Carter-Sowell, DeWall, Adams ve Carboni (2013), adapted by Sertelin-Mercan (2016). The data of social anxiety level has been collected by Social Anxiety Scale For Adolescents developed by La Greca, Dandes, Wick, Shaw and Stone (1988), revised by La Greca and Stone (1993), adapted to adolescents by La Greca and Lopez (1998) and adapted to Turkish by Aydın and Tekinsav-Sütçü (2007). Towards the problems of the study, research data has been analysed by using correlation analysis, t test, one way ANOVA variance analysis and regression analysis. In the result of correlation analysis, stastistically meaningful negative correlations have been found between resilience and both of subscales of ostracism (being ignored, being excluded) and social anxiety among adolescents. As a result of regression analysis it has been obtained that being ignored, being excluded and social anxiety are significant predictors of resilience. In qonsequence of t test it has been observed that the resilience level of adolescents doesn't differ by gender. One-way ANOVA results also indicated that the resilience level of adolescents are declining from 7th grade to 9th grade and rising from 9th grade to 11th grade. But, the only statistically meaningful difference is that the 9th grade students' resilience level is dramatically lower, compared to the 7th grade students'.