Öğretmen adaylarının daha nitelikli birer eğitimci olarak yetiştirilmeleri araştırmacılar tarafından her zaman önemli bir konu olarak görülmüştür. Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının özyeterlik ve özsaygı gibi içsel motivasyon kaynaklarının yanı sıra günümüzde yaşanan teknolojik, toplumsal ve ekonomik gelişmelerin öğrenim gördükleri bölüm, cinsiyet, yaş ve sosyo-ekonomik düzey bağlamında iş umutlarına ve akademik motivasyon durumlarına ve kariyer planlarına hangi yönde yansıdığını ortaya koymaktır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Sakarya Üniversitesi, Düzce Üniversitesi, Kocaeli Üniversitesi ve Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültelerinden random örneklem yöntemi ile seçilen 788 öğretmen adayına Semerci (2010) tarafından geliştirilen Başarı Odaklı Motivasyon Ölçeği ile Hong, Polanin ve Pigott tarafından geliştirilen ve Akın, Hamedoğlu, Kaya ve Sarıçam (2013) tarafından Türkçeye uyarlanan İş Umudu Ölçeği uygulanarak toplanan veriler SPSS 24.0 (Statiscal Package For Social Sciences) paket programına sayısal olarak yüklenerek analiz edilmiştir. Veriler analiz edilmeden önce verilerin normal dağılım gösterip göstermediği test edilmiş, verilerin normal dağılım gösterdiği belirlendiğinden verilerin analizinde Kolmogorov-Smirnov, Kruskal Wallis, Shapiro-Wilk, Post-Hoc ve Ki-Kare testleri kullanılmıştır. Katılımcıların kariyer planlarına ilişkin çözümlemelerde ise ferekans (f) ve yüzde (%) gibi betimsel istatistiklerden yararlanılmıştır. Araştırma bulguları incelendiğinde sözel bölümlerde öğrenim gören öğretmen adaylarının iş umudu düzeylerinin sayısal ve eşit ağırlık bölümlerinde öğrenim gören öğretmen adaylarına göre; 19 yaş ve altındaki grubu oluşturan öğretmen adaylarının da diğer yaş gruplarındaki öğretmen adaylarına göre daha yüksek olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Ayrıca öğretmen adaylarının akademik motivasyon durumlarının yaş, cinsiyet ve aile gelir düzeyi değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermezken öğrenim görmekte oldukları lisans programlarına göre farklılıklar gösterdiği görülmüştür.
Training prospective teachers as more qualified educators has always been considered by researchers as a significant issue. The present study aims to present how current technological, social, and economical developments as well as internal motivation sources of prospective teachers such as self-efficacy and self-respect have an effect upon their job hopes, academic motivations, and career plans in the context of their department, gender, age, and socio-economic status. The overall study objective is to present the effects of prospective teachers' employment hopes on their motivation and career plans. Relational screening model was used in the research. Achievement-Oriented Motivation Scale developed by Semerci (2010) and Employment Hope Scale developed by Hong, Polanin and Pigott and translated into Turkish by Akın, Hamedoğlu, Kaya, and Sarıçam (2013) were used as measurement tools and 788 prospective teachers were selected from Sakarya, Düzce, Kocaeli, and Abant İzzet Baysal University with random sample methods. The collected data were numerically analyzed by SPSS 24.0 (Statiscal Package For Social Sciences). Before data analysis, it was tested whether data showed normal distribution. When data followed normal distribution, Kolmogorov-Smirnov, Kruskal Wallis, Shapiro-Wilk, Post-Hoc ve Ki-Kare tests were used in data analysis. Descriptive statistics such as frequency (f) and percentage (%) were utilized in the analysis of participants' career plans. The findings obtained show that prospective teachers training at departments which are based on verbal skills and participants under 19 ages have more employment hopes than the others. Furthermore, there is no significant difference between academic motivations of prospective teachers and age, gender, and level of income whereas they differ by participants' undergraduate program.